Announcement

Collapse
No announcement yet.

HX250 D clipper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HX250 D clipper

    Hei.
    Har en Hertz 10'er som jeg hadde i en gammel rørkasse. Da spilte den dårlig, men klart og dypt. Jeg kunne spille så høyt jeg ville uten problemer eller clipping.

    Nå som jeg har slengt den i en 32 liters porta kasse med 7cm diameter port på ca 15 cm har subben på høyt volum begynt å clip'e.

    Jeg har ikke forandret noe av oppsettet, kun kasse. Kan det være porten som er for liten? Har liksom ikke vært borti at elementet har clip'et uten å få for mye belastning liksom...
    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

  • #2
    Nå er det ikke selve elementet som klipper, men en forsterker. Hva slags forsterker har du på dette her da?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Kan være du mener at elementet bånner?
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Sjekk gain, om denne står på fullt er det fail.

        Mvh.
        Aleksander
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Gain står ikke på fullt. Jeg skal være ærlig og innrømme at dette er nok kun en brukerfeil.
          Jeg venter på sikringsholderen til 50mm2 strømkabelen min, så jeg har midlertidig bare koblet det på en 16mm2 kabel. Det er høy sannsynlighet for at forsterkeren rett og slett ikke får nok strøm. Den står jo brokoplet på en v12 1507, og viser forsterkeren 2 ohm så den belaster nok forsterkeren bra.

          Tror jeg skal komme med tilbakemelding på dette når den tykke strømkabelen er på plass, det kan jo være problemet.

          Tusen takk for tilbakemeldingene gutter! Det er uvurderlig å ha en plass å løpe til når man er litt usikker =)

          Kanskje noen kan prøve å forklare meg noe når det kommer til kasse og element. Vil selve elementet bli tyngere å drive om man setter elementet i en annen type kasse? Som i dette tilfellet, da jeg aldri hadde problemer da elementet stod i den slarkete gamle rør-båndpasskassen, men nå som den står i en helt tight og fin porta kasse på 32 liter virker det som om elementet spiller mye bedre men samtidig er tyngere å drive. Any thruth in that?
          Last edited by nicoloco; 09-06-2010, 18:41. Reason: glemte jo å takke for hjelpen!
          Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

          Comment


          • #6
            Originally posted by nicoloco View Post
            Gain står ikke på fullt. Jeg skal være ærlig og innrømme at dette er nok kun en brukerfeil.
            Jeg venter på sikringsholderen til 50mm2 strømkabelen min, så jeg har midlertidig bare koblet det på en 16mm2 kabel. Det er høy sannsynlighet for at forsterkeren rett og slett ikke får nok strøm. Den står jo brokoplet på en v12 1507, og viser forsterkeren 2 ohm så den belaster nok forsterkeren bra.

            Tror jeg skal komme med tilbakemelding på dette når den tykke strømkabelen er på plass, det kan jo være problemet.

            Tusen takk for tilbakemeldingene gutter! Det er uvurderlig å ha en plass å løpe til når man er litt usikker =)

            Kanskje noen kan prøve å forklare meg noe når det kommer til kasse og element. Vil selve elementet bli tyngere å drive om man setter elementet i en annen type kasse? Som i dette tilfellet, da jeg aldri hadde problemer da elementet stod i den slarkete gamle rør-båndpasskassen, men nå som den står i en helt tight og fin porta kasse på 32 liter virker det som om elementet spiller mye bedre men samtidig er tyngere å drive. Any thruth in that?
            Hvor effektiv en høyttaler er avhenger selvfølgelig av type kasse.
            Hvis man ser bort i fra horn og holder oss til normale konstruksjoner, vil det i de fleste tilfeller være en sammenheng mellom effektivitet og båndbredde.
            Jo mer lineær konstruksjonen er jo mindre effektiv.
            Bassrefleks spiller høyere, men har et smalere frekvensområde der den spiller flatt.
            Båndpass kan i mange tilfeller spille enormt høyt, men da som regel i et smalt område.
            Båndpass kan også konstrueres til å spille lineært over flere oktaver men er da følgelig ikke så effektiv.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              Hvor effektiv en høyttaler er avhenger selvfølgelig av type kasse.
              Hvis man ser bort i fra horn og holder oss til normale konstruksjoner, vil det i de fleste tilfeller være en sammenheng mellom effektivitet og båndbredde.
              Jo mer lineær konstruksjonen er jo mindre effektiv.
              Bassrefleks spiller høyere, men har et smalere frekvensområde der den spiller flatt.
              Båndpass kan i mange tilfeller spille enormt høyt, men da som regel i et smalt område.
              Båndpass kan også konstrueres til å spille lineært over flere oktaver men er da følgelig ikke så effektiv.

              Mvh
              Dag Johansen
              Mr Johansen to the rescue.. En veldig detaljert besvarelse som jeg ikke fatta stort av, men om jeg skal få tolke det fritt så er svaret på mitt spørsmål om elementet blir tyngere å drive i en 32 liters porta kasse = ja!

              Ja, i den BP-kassen spilte den dypt, men ikke stort mer enn det.
              Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

              Comment

              Working...
              X