Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med bass

    Yello! Litt før jul skaffet jeg meg anlegg i bilen, type JBL. Ny spiller, en 12" sub, forsterker og to hatthøytalere. Alt dette har fungert fint helt til noen uker siden. Bassen sluttet å spille. Jeg har sjekket ALT av kabler, til og med byttet batteri på bilen. Jordingskabelen er stor nok, forsterkeren lyser og fungerer fint, men bassen spiller ikke. Jeg blir gal snart! Har snakket med det meste av kompiser som forstår seg på anlegg i bil, men ingen forstod hva det kan være som er galt. Bilen skal om en drøy uke på verksted, men jeg gidder ikke å vente på bass lenger....noen gode råd?

    NB! jeg kan virkelig ikke dette, men ikke mobb om svaret er simpelt

    Mvh. frustrert fyr.
    Last edited by hakhau; 07-06-2010, 11:18.

  • #2
    sjekket sikringen? eller prøv litt metodisk fra ende til annen og utelukke feil...prøv å koble på en annen høyttaler på forsterkeren for å utelukke bass elementet, evt få lånt en forsterker for å utelukke den...osv...
    du skrev heller ikke nøyaktig hva slags utstyr du har handlet inn...så kan gi deg et check mark til..
    Hva slags forsterker bruker du på subben? bruker du en mono forsterker skal det ikke være noe problem, men bruker du kun en 4-kanaler og brokobler 2 kanaler til subben så takler ikke den forsterkeren for lav impedanse. 4 ohm bør gå greit, mens 2, eller 1 ohm vil gjøre at forsterkeren kan gå i protect...sjekk da om det er noe som lyser merket "Protect" på forsterkeren, eller sjekk impedansen på sub-elementet..

    Håper dette var forståelig lykke til....
    Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

    Comment


    • #3
      Har skiftet samtlige sikringer på forsterker og spiller. Ellers mye gode råd her! Skal ut og sjekke litt nå, kommer tilbake litt senere med svar :-)

      Comment


      • #4
        problem solved!

        Ekstremt effektivt råd der kompis! Byttet ut bassen med en annen høytaler, og det viste seg at alt fungerte som det skulle Det er elementet i basshøytaleren som er problemet ja...må vel bare skifte da! Regner med at jeg kan gjøre det selv?

        Comment


        • #5
          Originally posted by hakhau View Post
          Ekstremt effektivt råd der kompis! Byttet ut bassen med en annen høytaler, og det viste seg at alt fungerte som det skulle Det er elementet i basshøytaleren som er problemet ja...må vel bare skifte da! Regner med at jeg kan gjøre det selv?

          Skiftet det nå jeg, hadde tydeligvis en høytaler ekstra! Takk for hjelp :-)

          Comment


          • #6
            Så bra da!! bare hyggelig det vettu
            MEN...bare for moro skyld kan du jo, om du har mulighet, måle motstanden (ohm) på elementet for å sjekke hva som har skjedd. Kjøpte du dette nytt, kan du kanskje få nytt på garantien?
            Hørtes litt rart ut at bassen brått ble ødelagt

            men uansett...bra at det ordnet seg
            Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

            Comment


            • #7
              Originally posted by hakhau View Post
              Yello! Litt før jul skaffet jeg meg anlegg i bilen, type JBL. Ny spiller, en 12" sub, forsterker og to hatthøytalere. (...)
              Av nysgjerrighet, hatthøyttalerne, er de av denne:



              eller denne typen:



              Personlig ville jeg gått for den siste, mer komfortabel i en bil (om man ikke er veldig lav eller har takluke).

              Comment


              • #8
                jeg lo:P (10tegn tuddelu)

                Comment


                • #9
                  Men den øverste har jo mer volum da!
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Sant, og den er jo høyere, så da spiller den nok høyere også!

                    Comment


                    • #11
                      Det beste hadde nok vært noe slikt, stort membranareal og lav bevegelig masse

                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        den bevegelige massen der ser veldig bra ut ja...lav?...spørs hva du liker det vel
                        Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                        Comment


                        • #13
                          Gjorde et lite googlesøk. Her er det både lite og mye bevegelig masse. Spørs hva man sikter til.

                          Enjoy:

                          http://www.fatchicksinpartyhats.com/

                          Comment


                          • #14
                            Gjelder å ha en hatt med litt trøkk i

                            Comment


                            • #15
                              Herlighet, snakk om å gå "OT" her gutta?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X