Announcement

Collapse
No announcement yet.

For dårlig jording?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • For dårlig jording?

    Hei. Jeg har en forsterker som skal ha 20 mm strømkabel, og da også samme størrelse på jordingskabelen. Det har jeg gitt den. Men jeg ser jo fort et problem hvis jeg ser i motorrommet... Jordingskabelen som går fra batteriets minuspole til chassiet er liten... jeg vil tippe på øyemål at den er mellom 8 og 10 mm kanskje... Vil ikke det si at anlegget mitt i hovedsak ikke får mer strøm enn det denne kabelen kan gi? Bør jeg oppgradere denne? Får anlegget bedre effekt hvis jeg gjør dette?

    MVH en ikke fult så erfaren billydelsker, Jan-Erik Bjorvatn

    Takker for alle svar :-)

  • #2
    Dette er absolutt å anbefale ja, så bare kjør på og bytt den jordingskabelen du

    Hvordan er forresten pluss-kabelen fra dynamo til batteri?
    Om den er like liten så kan du bytte ut denne også med en på 20mm
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • #3
      Okei, takk :-)

      Skal bytte den så fort som mulig, kabelen fra dynamo til batteri skal jeg også få sjekket ut! :-)

      Comment


      • #4
        Bytt gjerne ut alle med 53mm^2 med en gang (The Big Three), så slipper du å tenke mer på dette.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Når du sier bytt gjerne ut alle? mener du da jordinga fra batteriet til chassiet og plussen fra batteriet til dynamoen? :-)

          Takk for hjelp forresten :-)

          Comment


          • #6
            når han mente alt så er det ALT!!! hehe
            Mvh
            Andreas Moen Sæterbø
            Golf mk2
            Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

            Comment


            • #7
              Ja, og - fra motorblokka. Oppgrader gjerne forsterkernes kabler også, men 53mm^2 er vel egentlig bare nødvendig for en krafitg monoblokk e.l.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Noen burde virkelig fikse en kjempe god tråd om dette! selv om ''big 3'' ikke fortsatt ikke er optimalt(store strømtrekk) ! blir vel så jeg lager en ''big 4'' tråd :P ?!?!hoho

                Ett morsomt eksperiment har vært og brukt 2stk like biler, den ene som + og den andre som - & derreter vist forskjellen med og bruke bilens chassi og en kobber ledning(er) i høye strømtrekk.
                Last edited by moeN; 31-05-2010, 00:19.
                Mvh
                Andreas Moen Sæterbø
                Golf mk2
                Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                Comment


                • #9
                  Okei :-)

                  Men hvorfor skal jeg oppgradere kabelen fra motorblokka egentlig? den trenger vel ikke mer strøm? eller? beklager hvis jeg spør dumt her...

                  Comment


                  • #10
                    Er greit å oppgradere alt for et optimalt strømnett i bilen.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Det høres ikke dumt ut nei! :-)

                      Comment


                      • #12
                        Å oppgradere kabler er ikke først og fremst for å "få mer strøm" - men for å få mindre spenningsfall.
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Å oppgradere kabler er ikke først og fremst for å "få mer strøm" - men for å få mindre spenningsfall.
                          Sakt på en annen måte: Økt tverrsnitt(mm2) Gir mindre ledningsmotstand = økt spenning, mindre varme og strømtrekk i ledningen
                          Mvh
                          Andreas Moen Sæterbø
                          Golf mk2
                          Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                          Comment


                          • #14
                            Strømforsyninga må sees på som en krets HELE veien...

                            Jordingskabelen fra motorblokk til ramme, er det som forbinder minus på dynamoen med minus på batteriet (via karroseriet) derfor bør den også oppgraderes.

                            I følge EMMA's regelbok regnes batteriets minuskabel å ha "ledig" kapasitet tilsvarende 6mm2 i tillegg til det bilen trekker orginalt. Det vil si at man har mulighet til å sikre anleggets plusskabel med max 40A sikring, om man ikke oppgraderer minuskabelen tilsvarende det man har på plussiden.

                            Dette er en ting mange slurver med, og som er en ting mange ikke vet om heller.
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Det er XXXXXX antall folk som kaller minus(-) siden i bilstereo som ''jording'' Rare greier dette...

                              Mange rare ting folk sier og ikke tenker over ja Joakim(ikke at jeg ikke er av dem)
                              Mvh
                              Andreas Moen Sæterbø
                              Golf mk2
                              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                              Comment

                              Working...
                              X