Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med Dynabel bf8701 monoblokk som ble kjøpt brukt ..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med Dynabel bf8701 monoblokk som ble kjøpt brukt ..

    Kjøpte i dag en brukt Dynabel bf8701.Så jævla bra og strøken ut og jeg fikk den til en grei pris.Planen var å la den ligge til jeg fikk igjen bilen min,men tenkte at det skader ikke om jeg tester at den funker liksom.Selgeren hadde alt på stell og jeg fikk kvittering,brukeveiledning,orginal eska og alt det der.

    Vel,jeg tok ett full ladet batteri (odyssey 2150s) og koblet til forsterkeren for en kjapp test.Gikk jo greit,helt til jeg skulle slå på spillereren.I det spilleren slo seg på ble det alt annet enn morro her i huset.Kom en slags skurre lyd fra ampen sammen med mye røyk og en god del gnister.I full panikk, river jeg kablene fra batteriet og banner noen gloser.Heldigvis hadde jeg ikke koblet til subber,da jeg bare ville forsikre meg om at forsterkeren fungerte som den skal.Ble ganske så paff og irritert der jeg sto.Ikke helt dette jeg hadde sett for meg.

    Forsterkeren er litt over ett halvt år gammel og skal bare vært brukt en gang tidligere, i følge den gamle eieren.Da jeg spurte hvilke batterier,dynamo og kabler han hadde brukt da han hadde forsterkeren,ble jeg litt forskrekka.Han fortalte at han hadde prøvd den på ett orginalt syrebatteri med orginal dynamo og med 35mm2 kabler.Aner ikke hvor god jording han hadde hatt.Han mente at han var aldri under 12 Volt når han spillte og at forsterkeren fungerte jo greit sist han hadde prøvd den.

    Ble da litt skeptisk til om jeg skulle kjøpe den eller ikke,men selger gikk med på at jeg kunne få prøve den før ett evt kjøp.Tenkte at jeg får jo testa om den fungerer før jeg handler,Så jeg slo til og kjøpte den.Betalte selger og tok med med forsterker inn i god tro på at den var i orden siden den så strøken ut.Var jo helt sikker på at denne var i orden så gadd ikke å teste den før selger dro.

    Har nå blitt enig med selger om at jeg får igjen pengene i morgen og at han sender inn forsterkeren til de han har handlet den hos.Det står jo mellom 2 ulike årsaker slik jeg ser det.Den ene er fabrikkfeil og altså en garantisak og den andre er at selgeren har gjort noe feil.Jeg selv, fikk jo ikke se at powerlampa lyste grønt engang.Om det skulle være noen tvil,så har jeg selvfølgelig koblet alt rett da jeg testet den inne!

    Er det noen kloke hoder som har noen meninger om dette og kan antyde en årsak ? Om jeg da åpner forsterkeren og knipser noen bilder.vil garantien da falle bort,om dette er en garantisak?
    Last edited by Vinje; 23-05-2010, 17:09.

  • #2
    Hvilke subber hadde gammle eieren?

    Comment


    • #3
      Hm,var vel en 15" spl dynamics mener jeg han sa.

      Comment


      • #4
        Hmm, så da trakk vel blokka en del strøm, håper han hadde god jording slik at det ordner seg med garanti...
        Men 1 syrebatteri og 1 35mm2 kabel er jo helt på tryne uansett da, nesten på grensa til at han skulle hatt juling

        Comment


        • #5
          Ikke vet jeg hva som har skjedd eller hvordan han hadde koblet det opp og brukt det før meg.Men håper jo for hans del at det ordner seg på garantien. Er jo uansett ikke morro og kjøpe et produkt brukt,når man kobler det opp og opplever at hele driten går opp i røyk, med noen fine gnister og en fresh lukt til dessert Hehe,vil nok påstå at å prøve en så stor forsterker på orginalt syrebatteri med orginal dynamo er alt annet enn lurt..Er nok det som er problemet med store forsterkere at enkelte folk ikke helt skjønner hvor mye strøm slikt drar.

          Comment


          • #6
            Edit: Glem det, så litt feil.
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              "Men 1 syrebatteri og 1 35mm2 kabel er jo helt på tryne uansett da"
              Kan du forklare denne litt dypere for oss dødelige. Forstår ikke helt hvorfor dette er gale *stupid*
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Originally posted by tmolberg View Post
                "Men 1 syrebatteri og 1 35mm2 kabel er jo helt på tryne uansett da"
                Kan du forklare denne litt dypere for oss dødelige. Forstår ikke helt hvorfor dette er gale *stupid*
                1 syre batteri blir fort utladet og leverer ikke nok strøm.

                35mm2 kabel er for middels store forsterkere ... ikke en på 7kw
                på 7kw er 50-53mm2 et MUST!
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  Fordi det er en stoooor forsterker som trkker 700 ampere ved full peiser den har dobble 50mm2 strømterminaler, og det er en gunn til det.

                  Med den suben trakk den neppe så mye.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mustang<3 View Post
                    1 syre batteri blir fort utladet og leverer ikke nok strøm.

                    35mm2 kabel er for middels store forsterkere ... ikke en på 7kw
                    på 7kw er 50-53mm2 et MUST!

                    jepp 4stk 50mm2 er vel rimeli å brue 2 til pluss og 2 til jord.

                    Comment


                    • #11
                      Åja, da er jeg med men 35kvadrat er ikke så gale egentlig, alt etter hvor mye effekt du drar. selv bruker jeg 16kvadrat men sikringen tilsier jo at jeg har et maksimums strømtrekk på 60 amper eller noe, men den har ikke røket enda og jeg sitter med øresus til tider så

                      Men siden dere snakker om store kvadrater, hvorfor ikke gå for 120kvadrat mens dere er på det?
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Syre batteri på så stor amp er ikke smart nei. var en som kveldet en Atomic AT7000.1D amp på syre batteri for ikke så lenge siden. Det resulterte i brent printkort på strøminngangen (rotete forklart, men var svart:P )
                        Problemet er at folk kjøper så store ting å aner egentlig ikke hva dem har kjøpt. kan ha ligget en liten feil der fra forrige eier som kanskje ble til en større feil under transport eller noe...?

                        Størelsen på kabel er jo den evige diskusjonen, men da det gjelder strøm så vil jeg si at "big is better!" tror ikke jeg ville ha jordet en så stor AMP i karosseriet på bilen engang.

                        Håper det løser seg for deg i den positive retningen.
                        TEAM RE-LOUD
                        http://www.teamreloud.com

                        Norwegian Champion 08

                        Comment

                        Working...
                        X