Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabeltykkelse til frontsett og bass+signalkabelspørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabeltykkelse til frontsett og bass+signalkabelspørsmål

    Hei!
    Har et audio system hx 130 sq frontsett og en rf punch 10" bass som skal inn i bilen. Hvor tykke kabler bør jeg ha til disse fra forsterkeren? Spilleren jeg skal bruke er en Pioneer DEH-P88RS II med en hertz hp 5 forsterker. (ps. hva tror dere om dette oppsettet foresten? Bør vel duge til "vanlig" bruk?)

    Lurer også på om det er såå stor forskjell på de forskjellige signalkablene som er ute på markedet? Har en signalkabel fra spiller til forsterker m/ remote fra biltema fra før, hvordan er disse? Ser jo at prisen på de ulike kablene varierer fryktelig mye.. Er de billige bare skit eller duger de til helt "vanlige" anlegg?

  • #2
    2.5mm2 kabler funker til frontsett.
    Forsåvidt til sub også.

    Men overkill skader ikke

    Når det gjelder signalkabelen, så er det slik.
    Skal signalet sendes over et langt strekk (5meter i bil som regel) så må man litt opp i prisklassene på signalkablene for og ikke ha noe signaltap.
    Men det er snakk i 200-300kr klassen. Kabler til 1000,- + er det ikke hørbar forskjell på.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Det som ofte er med dyrere signalkabler er at de har bedre støyskjerming, dette er viktigt.
      støy på signalkabel er ufint, og hvis denne ligger under teppe og seter så er det jo litt jobb å skifte den.
      Så jeg mener det er god investering å bruke noen kr ekstra på signalkabel, trenger ikke overdrive men man kan unngå de rimeligste

      Comment


      • #4
        Til frontsett forsterkeren bruker jeg 20-25mm^2 som strømkabel, også deler jeg aktivt og har separate høyttalerkabler,
        1.5mm^2 til diskant og 2.5mm^2 til mid. Funker veldig fint. Som signalkabler kan du f.eks. kjøpe disse: Ground Zero.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Har 21mm^2 strømkabler.. Da blir det 2,5mm^2 til fronsettet og så har jeg muligens noen 4mm liggende til subben.

          Kan ikke noe om aktiv deling, hadde tenkt å bare bruke delefilteret som fulgte med frontsettet. Har tenkt å kjøre forsterkeren på tre kanaler med 2x190 (4 ohm) til frontsettet og 1x250 (2 ohm) til subben. På spilleren er det tre phono(også kalt RCA?) utganger, mid/front, hig/rear og low/sub. Det stod i brukanvisningen at dette kunne man bruke hvis man skulle bruke "nettverk" funksjonen. Slik jeg forstod det så var dette "aktiv deling"? Jeg har tenkt å bruker mid/front og low/sub phonoutgangen og sette spilleren på standardinnstilling.. Har ikke satt meg så godt inn i det enda og er i tillegg ganske grønn på bilstereo!

          Noen som har prøvd signalkabelene de selger på thorsov f.eks? Husker ikke merket i farten..

          Comment


          • #6
            Jeg har en blå signalkabel (5m) som er kjøpt på Thorshov liggende, hvis du er interessert. Er den som koster rundt 100-150 ny, gir god lyd.
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Får se det an TakeTheTime, men takk for tilbudet.

              Hva tror folket om det jeg skrev over:
              Kan ikke noe om aktiv deling, hadde tenkt å bare bruke delefilteret som fulgte med frontsettet. Har tenkt å kjøre forsterkeren på tre kanaler med 2x190 (4 ohm) til frontsettet og 1x250 (2 ohm) til subben. På spilleren er det tre phono(også kalt RCA?) utganger, mid/front, hig/rear og low/sub. Det stod i brukanvisningen at dette kunne man bruke hvis man skulle bruke "nettverk" funksjonen. Slik jeg forstod det så var dette "aktiv deling"? Jeg har tenkt å bruker mid/front og low/sub phonoutgangen og sette spilleren på standardinnstilling.. Har ikke satt meg så godt inn i det enda og er i tillegg ganske grønn på bilstereo!

              Noen med kjennskap til denne spilleren som kan "tegne og forklare" litt for en nybegynner?

              Comment


              • #8
                Bare tenkte å tilby deg det deg den, du skal få den nærmest gratis. Men det er bare å se an, just take the time!

                Hadde du delt aktivt hadde du trengt flere RCA-kabler (2-veis sett eller?), men bare bruk delefiltret du, og da gjelder det som "en høyttaler" - koble til på vanlig måte på kanal 1 og 2 (v/h), også trenger du bare en RCA-kabel til dette - bruk f.eks. front-utgangen på spilleren din. Subben trenger også en RCA-kabel, altså to stykk tilsammen, og denne kobles på sub-utgangen fra spilleren.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Nærmest gratis sier du? Ser du bor på korset.. Jeg skal dit på torsdag, har tidligere leid verksted der. Skal hente noen ting som står igjen, kunne evt ha svingt innom deg?

                  Det er mellomtonehøytaler og diskant i det audiosystem settet, hvis det er det du mener med to-veis.

                  Comment


                  • #10
                    Det er det jeg mener med 2-veis ja, samma som jeg har det. Jepp, når på torsdag skal du til Korset?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Regner med at jeg er der i fem-sekstiden. Er du i området da?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by endred View Post
                        Regner med at jeg er der i fem-sekstiden. Er du i området da?
                        Jupp, da er jeg faktisk midt på Korset. Er på jobb da, men kan sikkert fikse så jeg kan ta pausen min da. Så kanskje gi deg en demo av bilen.
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment

                        Working...
                        X