Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kortslutning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kortslutning?

    Hei, trenger hjelp til å finne ut av følgende:

    En venn av meg har problemer med bassanlegget i sin bil, og opplever en tilsynelatende kortslutning
    hver gang han skrur opp volumet for fullt. Det er ikke snakk om volumnivå som overgår elementenes
    prestasjonsmuligheter i forhold til strømtrekk, men allikevel er det noe som går helt galt.
    Etter liten spilletid på høyt volum, kommer en knitrelyd, og forstærkeren kutter helt(jeg er selvfølgelig
    overbevist om at problemet ligger i forsterkeren, da elementene er som de skal være). Man må deretter vente noen sekunder for å gjenoppta spilling, økes volumet gjentas eksakt samme prosedyre, og forsterkeren kutter helt.

    Jeg tok personlig hånd om oppgaven med å gjenoppgradere kabelanlegget i bilen, som følger av dårlig jording og fordeling(jeg trodde selv ved daværende tidspunkt at dette ville løse problemet.. men uten snev av merkbart resultat). Spenning og kabeltversnitt er da optimalt for det strømtrekket anlegget krever.

    Dette er ikke blitt utbedret siden, og jeg har ikke rukket å sjekke forsterkeren per dags dato. Oppgitt utgangseffekt i forhold til elementenes spesifikasjoner skal ikke være et problem, men fant ut at brokobling ikke var en mulighet da jeg ville prøve dette(de er tildelt hver sin kanal).

    Har noen hatt et liknende problem, er jeg meget takknemlig for den hjelpen jeg kan få.
    mvh
    Øystein Daniel

  • #2
    Mistenker spennigsfall her jeg. Greit kablene er optimalt for strømtrekket, men hva slags batteri er det brukt?
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      Jeg har ikke målt etter den faktiske spenningen med måleinstrument, men panelet på kondensatoren tilsier 14v +/-, dette ser for meg overkommelig ut. Det er ikke utvidet noe utover det eksisterende batteriet i kjøretøyet, hvilket er av ukjent merke med en kapasitet på 65Ah. Det er også gjennomført en liten testspilling uten kondensator i kretsen, dette gav ingen merkbare resultater.
      mvh
      Øystein Daniel

      Comment


      • #4
        Sikkert greit å ramse opp hva slags utstyr det sitter i bilen
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          Som nevnt, har ikke rukket å sjekke forsterkeren enda. Skal foreta en gjennomgang av dette etter hvert.
          mvh
          Øystein Daniel

          Comment


          • #6
            Forsterker lastet for langt ned, eller den kutter pga at temperaturen er for høg.

            Merke, modell og korleis dette er koblet er greit å vite!

            Comment

            Working...
            X