Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uni-T UT81B Multimeter med oscilloskop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by matador View Post
    det er ikke noe man "trenger" eller "absolut nødvendig" MEN den mest nøyaktig måtte å justere på... grunn til at det sies at man hverken trenger eller er absolut nødvendig er prisen på en slik instrument... men som sagt det mest riktig og nøyaktig -har selv 3 stk osciloskoper men tror jeg har brukt det for å trimme gain et par ganger... de fleste skaffer seg en sånt instrument til annet enn bare "å justere gain" folkens
    Thank you!^^^
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #17
      Nettopp, man trenger ikke O-scope til dette og ikke klarer du å få noe som helst mer effekt ut med en heller Når man spiller på det høyeste på f.eks dB drag så spiller man uansett med litt forvregning for å presse ut siste lille dråpen av effekten
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        Originally posted by Hifonic View Post
        Nettopp, man trenger ikke O-scope til dette og ikke klarer du å få noe som helst mer effekt ut med en heller Når man spiller på det høyeste på f.eks dB drag så spiller man uansett med litt forvregning for å presse ut siste lille dråpen av effekten
        jeg vil påstå at man kan få mer effekt ved bruk av osciloskop -først og fremst i alle brokobling aplikasjoner- dette henger sammen med en brokoblet topologi som krever en så likt som mulig symetrisk signal inn på forsterkerne. Hvis en av kanalene har en signal med en diferanse på 0,1volt så vil i utgangs effekt betty rundt 10 volts forkjelle på utgangene (avhengi av forsterknings faktor på forsterkeren) særlig på de digitale monoblockene som blir "linket" da kan den diferansen være mer til stede. Derimot en stereo eller 4 kanaler er mindre sansynlig med så store diferanser. Det er min erfaring.

        Ellers er å foretrekke forvregning på utgangs forsterkeren enn forvregning i HU eller før forsterkeren -da dette høres verre ut
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #19
          Joda, men i dB drag drar de aller fleste maks effekt lenge før volumet på spiller er på maks. Nettopp for å unngå forvregning på inngangsdelen. Så jeg ser fortsatt ikke hvorfor man skal kunne dra mer dB ved bruk av oscilloscope
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Hvis en av kanalene har en signal med en diferanse på 0,1volt så vil i utgangs effekt betty rundt 10 volts forkjelle på utgangene (avhengi av forsterknings faktor på forsterkeren) særlig på de digitale monoblockene som blir "linket" da kan den diferansen være mer til stede.
            Det jeg mener er at i en "linket" system kan være større sjangser for at det kan være små diferanser -om ikke hørbare så kan fort bli målbare- og ellers i en brokoblet stereo forsterker. Men ikke alle son synes at en avvik på gain/diferanse på 10% er "farlig" men kan fort avgjøre en 0,5 eller mer dB på Termlaben... ta en titt/les/søk på hvordan brokoblede forsterkere fungerer rent teoretisk, da vil du kanskje lettere forstå hvorfor det er det mest optimale løsningen å bruke osciloskop

            Hadde jeg selv vært opptatt av DbDrag så ville jeg bruk osciloskop flyttig, da man bruker også en nøyaktig instrument for å måle lydtrykket...mens på SQ en diferanse på 1-2 dB mellom kanalene kan sjelden høres....
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #21
              Hva er det man skal justere ved bruk av en o-scope når man brokobler en 2-kanaler f.eks? Eller om man linker to monoblokker? Vet hvordan det fungerer i praksis og ser ikke noen grunn til atman skal behøve et o-scope til å justere noe som helst
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #22
                man kan verifisere om signalene på utgangene er 100% like -om ikke så har du ikke optimal betingelser for brokobling -denne diferansen på utgangene gjenspeiler diferansen i inngangene- som jeg sa om jeg hadde vært opptatt av spl så ville jeg endret gain på en av de linkede forsterkerne for å få optimal og 100% likt signal nivå på utgangene

                virkemåtten i praksis er grei men som sagt virkemåtte i teorien er fundamental for å forstå dette hifonic synes lite om å bruke tid på dette om du ikke kan det mest elementær for å forstå dette hifonic - har andre ting å bruke min tid på -det er godt ment
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #23
                  Det jeg vil frem til er at man da justere gain på to linkede forsterkere med bare et vanlig multimeter! Jeg har kjørt med 4 monoblokker som bare var justert med et multimeter og de ga alle 100% samme nivå og fase ut på utgangene. Kan ikke forstå hvordan jeg kunne fått det til å bli mer riktig med et o-scope..
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #24
                    først og fremst fordi en osciloskop er raskere til å vise avik og variasjoner i signalet... -ganske elementær kunnskap om osciloskopet hifonics- derfor Det andre er at med osciloskopen så kan du faktisk se visuelt eventuele fase forskyvelse -noe du ikke kan med en "standar" voltmeter(innledningvis spurte jeg om du kunne det teoriske rundt brokobling, da ville du forstått hva som skjeer når fasen ikke tilfaller 100% med hverandre, selv om du har samme utg. spenning) . osv. En VMA avrunder verdier ettersom hvilken måle område du setter den til -men som jeg sa: er du fornøyd med det du bruker så forsett med det, men om man skal ha det 101% nøyaktighet så bruker man mer dedikerte og nøyaktig vertøy -men det koster mer og.... det er en grunn til at ikke alle besitter men osciloskop hjemme: ikke bare fordi den er "dyrt" men fordi det krever også litt kunnskaper til å lese og tolke det man måler -men det krever også at du vet hva du skal måle, hva å se etter og hvorfor du får det du får av signal. Måleteknikk er et eget fag i mange tekniske yrker da det er ikke så enkelt som å bare å koble til og man får automatisk lest det som er "galt/feil" eller ikke... på Sesam Stasjon funker det sånt sikkert, men ikke i virkeligheten...
                    Last edited by matador; 22-08-2009, 09:51.
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #25
                      Jeg kan nok både det teoretiske rundt brokobling og bruken av o-scope
                      Men jeg mener fortsatt bestemt at du ikke får dratt noe nytte av den Du finner ut om fase og nivå stemmer i forhold til de to utgangstrinnene med multimeter. Både gain og fasejustering har så "grov" følsomhet på skruene på forsterkerne jeg har justert at det ikke er mulig å få det mer nøyaktig enn hva multimeteret kan måle.

                      Men spør igjen, HVA helt spesifikt klarer man å justere mer nøyaktig med o.scope etter din mening?
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #26
                        nivå og fase.
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #27
                          Da kan jeg avsløre at jeg justerte fase og nivå med mitt multimeter på 4 monoblokker og sjekket innstillingene med o-scope på konk i Finland og de var 100% nøyaktige. Eller 99% siden det ikke var mulig å få de helt nøyaktige pga justeringsskruene på forsterkerne.
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #28
                            i de fleste tilfeller ja, men ikke i alle... hvis du vet at justeringsskuene på forstekren er unøyaktig, hvorfor ikke bytte ut til faste motstander?... eller sette en precisjon potmeter? de fleste forsterkere bruker vanlige potmeter som ikke egner seg til nøyaktig kalibrering -som sagt hadde jeg vært oppptatt av spl så er det mye som jeg ville endre på mine amp -og da hadde en o-scop vært en bedre verktøy enn vma.

                            Ellers er vel "nøyaktighet" bare like nøyaktig som prosent aviken du tillater deg å feile med, når du måler med en gitt instrument...

                            som sagt hifonics, forsett å bruke din vma om du synes det holder -og det gjør til vanlig- men ikke påstå at dette er nøyaktig nok
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment

                            Working...
                            X