Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installbays Strømkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vel, en 50mm^2 aluminiumskabel leder vel noe sånt som tilsvarende en 33mm^2 kobberkabel. Og det er jo nok til de fleste applikasjoner. Bare det jeg mente. I tillegg koster vel aluminium 1/3, om det har noen betydning.

    Men nå er jo dette kobber, så ingen problemstilling her. Hehe. Skulle bare frem til at det ikke har så mye å si i de fleste tilfeller.

    Comment


    • #17
      + at du må bruke spesielle kabelsko om bruker al
      VW Golf 4
      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
      Simen Sormbråten

      Comment


      • #18
        Originally posted by simso View Post
        + at du må bruke spesielle kabelsko om bruker al
        Fortinnede og forniklede kabelsko går bra på AL. Tror ikke det er noe problem med gull heller.

        Kabelsko av kobber går derimot dårlig, men det ser man heller ikke mye av innen bilstereo.

        Om man bruker AL bør du også børste lederne i fett før du setter på sko. AL oksiderer umiddelbart det kommer i kontakt med luft og det blir en isolerende hinne. Men jeg tviler på at så mange tar i bruk AL i bilene sine
        Alpine
        Audison
        Hertz
        Soundstream

        Comment


        • #19
          En kompis kjøpte strømkabel i Sverige, det var aluminium, 33mm^2. Og rart er det, men den fungerte helt fint! ... Det jeg mener er bare at selv om teorien sier at noe ikke er like bra, er det ikke alltid du merker forskjell i virkeligheten. Liksom ikke noe vits i å kritisere en løsning for å være underlegen en annen, om man ikke merker forskjell til bruken det er snakk om.

          Den gjennomsnittlige kunden merker ikke forskjell på kobber og aluminium. Punktum.

          Comment


          • #20
            Nei, men om han kjører for mye strøm igjennom kabelen fordi man tror 50mm2 alu er samma som kobber, så merker han det når bilen står i fyr å flammer
            Mvh Even S. Jensen
            Tlf 41091189
            Digital Designs, nothing is even close!

            Comment


            • #21
              Originally posted by evensvee View Post
              Nei, men om han kjører for mye strøm igjennom kabelen fordi man tror 50mm2 alu er samma som kobber, så merker han det når bilen står i fyr å flammer
              Eller når forsterkeren ryker, om man har litt futt i den
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #22
                Bare å følge EMMA sitt regelverk på kabelstørrelse på gitt sikring, en alu 50mm2 takler 200A. Ville nå helst ha kopperkabler selv, men må le når jeg ser folk skal lage kabelskinner og velger en svær kopperplate fremfor et matrialle som ikke oksiderer. Så små forskjeller det er i ledeevnen merker ikke jeg i hvertfall.. og rustfritt har samme ledeevne 10år etter installasjon.. Skal mye vedlikehold til på en kobberskinne for å oppretholde samme holdbarhet
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Erik André View Post
                  Bare å følge EMMA sitt regelverk på kabelstørrelse på gitt sikring, en alu 50mm2 takler 200A. (...)
                  Nettopp

                  Tenker det er mange gjennomsnittlige brukere som overstiger 200A over tid. Eller kanskje ikke...! Det er kun et fåtall, selv blant de mer erfarne brukerne her på forumet, som trekker 200A gjennom noen kabler i bilen på daglig basis. Og det er jo sikkerhetsmarginer her også, det er ikke sånn at kabelen smelter med 201A... Spenningsfall er en tilstedeværende faktor, men ikke av særlig betydning ved såpass store tverrsnitt.

                  Alt i alt er dette ikke noe annet enn et teoretisk "problem" som blir "oppblåst" på et forum fordi folk er glade i å diskutere. Ikke noe uvanlig, med andre ord.

                  Comment


                  • #24
                    Alt i alt er dette ikke noe annet enn et teoretisk "problem" som blir "oppblåst" på et forum fordi folk er glade i å diskutere
                    Javel?

                    Det er ikke mer enn 2400 watt du skal opp i før du trekker 200ampere ved 12volt, og visst en amp er 85% effektiv ish, så er det ikke mer enn sånn ca 2kw du skal trekke før en 50mm2 alu er på smertegrensa.

                    Og når du ser på hva folk handler av monoblokker for tia, så kan det lett trekkes mer enn 200ampere..
                    Og man må jo regne utifra MAX strømtrekk, ikke hva man bruker til daglig basis..
                    Jeg hadde aldri turt å dimensjonere strømmen min etter hva jeg bruker "til vanlig".

                    Si du har en 5kw blokk til subbene, og en 4kanaler på 4x100watt. uten å tenke på impendanse osv her.
                    Så har du 5400watt.. og forsterkerene er 85% effektive, så du kan trekke opp mot 6400 sånn ISH ved max pådrag av alt.
                    Da trekker du plutselig 533ampere ved 12volt... Og det er litt kjipt å bare ha lagt opp strøm til "daglig bruk" da :/
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by neptyr View Post
                      Javel?

                      Det er ikke mer enn 2400 watt du skal opp i før du trekker 200ampere ved 12volt, og visst en amp er 85% effektiv ish, så er det ikke mer enn sånn ca 2kw du skal trekke før en 50mm2 alu er på smertegrensa.

                      Og når du ser på hva folk handler av monoblokker for tia, så kan det lett trekkes mer enn 200ampere..
                      Og man må jo regne utifra MAX strømtrekk, ikke hva man bruker til daglig basis..
                      Jeg hadde aldri turt å dimensjonere strømmen min etter hva jeg bruker "til vanlig".

                      Si du har en 5kw blokk til subbene, og en 4kanaler på 4x100watt. uten å tenke på impendanse osv her.
                      Så har du 5400watt.. og forsterkerene er 85% effektive, så du kan trekke opp mot 6400 sånn ISH ved max pådrag av alt.
                      Da trekker du plutselig 533ampere ved 12volt... Og det er litt kjipt å bare ha lagt opp strøm til "daglig bruk" da :/
                      Da hadde jeg vel ærligtalt lagt opp fler enn en 50mm2 uansett ledermatriell!

                      Og bare av ren nysgjerrighet, hvor fant du ut at 200A er smertegrensa for en 50mm2 alu leder?
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Erik André View Post
                        Og bare av ren nysgjerrighet, hvor fant du ut at 200A er smertegrensa for en 50mm2 alu leder?
                        I ditt innlegg lenger opp

                        Bare å følge EMMA sitt regelverk på kabelstørrelse på gitt sikring, en alu 50mm2 takler 200A
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #27
                          men det er jo da for pokker gjeldene uansett matriallvalg i kabelen!! sølv også
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #28
                            Prøver å ta litt gammel skoleelektro, og ved 200A strømtrekk på totalt 10 meter 50mm" (5 meter + og 5 meter til jord, eller minus da) så vil du ha et spenningsfall på 0.7 V over kablene. Det er i hvertfall etter min smak, aaalt for mye. Det vil jo si at det ligger omtrent 100 watt (varme) over kablene..

                            Tar jeg feil?
                            1993 BMW 318is coupe

                            Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                            Comment


                            • #29
                              Tenker du litt lenger enn skoleelektroens teoretiske favn, og har litt erfaring med forskjellige installasjoner, vil du innse at det er et faktum at dersom du makter å sitte i en bil som trekker mer enn 200A kontinuerlig, har du enten dårlig hørsel, eller verdens mest ineffektive subwoofere i verdens mest crappy basskasser - og har koplet subwooferne i motfas i tillegg. Satt på spissen, selvsagt.

                              Eksempelet hvor man har monoblokk på 5kW RMS faller på sin egen urimelighet;
                              Har man 5kW RMS forsterker som skal levere maksimalt av det den orker, krever det virkelig "beafy" subwoofere i nøye utregnede kasser, for å overleve det mer enn noen sekunder. Og har man slike subwoofere, og driver dem med et sveiseapparat som leverer 5kW, ja, da er man ikke lenger Mr. Average Bilstereobruker. For å si det mildt...

                              Er det gøy - ja! Er det sært - ja! Er du over middels bilstereointeressert, eller bare glad i å sprenge dine og andres trommhinner for moro skyld - antagelig!

                              Holder fast ved påstanden om at det i gjennomsnittlige bilstereoinstallasjoner er likegyldig om man bruker kobber eller aluminium i strømkablene.

                              Comment


                              • #30
                                Synd de ikke har 33 kvadrat kabel..

                                Men til sammenligning så selger biltema 30 kvadrat til 449 for 6 meter, det blir ca 75 kroner meteren.
                                Mot Installbay sin 50 kvadrat til 99,- per meter, og der kan man velge antall meter selv.. ikke dum pris nei
                                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                                Comment

                                Working...
                                X