Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blind juletest av brente cd'er

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    For all del ikke missforstått, men ville egentlig bare si hva grunnlaget for testen var lite vitenskaplig grunnlag, et par kopper kaffe noen sigaretter, et stereo anlegg og litt for god tid

    og jaggu... livets mening finnes virkelig på wikipedia.. lurer på om det er vitenskaplig bevist :P
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #32
      Originally posted by Erik André View Post
      Dere for ta dette for hva det var, ikke noe vitenskaplig test. Var tidsfordriv fra vår side og lydforskjellen var klar nok for meg og Joakim, men egentlig meget minimal så å tro at halvparten på dette forumet hadde hørt det vil vel være å håpe for mye. Joakim og undertegnede har mye erfaring med lyd og vi har erfaring med å skille det aller beste fra det nest beste. Vi har ingen bevis på dette. Så kan dere velge å tro hva dere vil.

      Så om du ikke syns konklusjonen er noe å ta hensyn til så griner vi ikke av den grunn. Vi gjorde en kjedelig kveld morsommere og ga dere resultatet av det.

      Så kan dere ta de teoretiske tingene deres og prøve ut i praksis, men det innebærer at du må løfte rompa ut av kontor stolen og ikke for å tråkke noen på tærne, men virker som halvparten av dette forumet er tastatur ryttere som finner livets mening på wikipedia.
      Jeg tok det ikke som noe annet enn en uhøytidlig test.
      Men jeg kan ikke _la være_ å komme med litt vitenskapelig innspill!??
      Håper virkelig du ikke sikter til meg ang det med å få ræva ut av kontorstolen?

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #33
        Jo Dag det bare deg jeg mener.. eller nei det er det ikke, men det vet du at jeg ikke mener også..
        Du kan bli vell teoretisk noen ganger i dine forklaringer om ting og tang, men å si kom deg ut av kontor stolen til deg er ikke det jeg mener. Tror neppe du er av type som finner livets gleder og mening på wikipedia

        Dine OG andres innspill er velkomne di, men virka på noen som de forlangte en teoretisk forklaring på noe vi testet ut i praksis. Er sikkert en teoretisk forklaring, men det er ikke så interesant for meg var ikke ment som en tråd på å forklare hvorfor i teori.
        Diskutere lyd etter å lytte på lyd derimot syns jeg er interesant siden ingen hører på musikk helt likt, er mange forskjellige ting folk lytter etter når de hører på musikk. Er greit å få frem forskjellige synspunkt, kan være lærerrikt. Er det ikke tross alt lyd vi er ute etter å lære mer om? Og for meg er da hvordan jeg opplever lyden viktigere enn teorien bak det hele.

        Teori og praksis er ikke alltid enige.. Ta loop med et helekopter er teoretisk umulig, men er gjort i praksis.

        Om noen gidder å ta en mer vitenskaplig test stiller jeg øra mine til lytting igjen jeg om ingen andre vil.
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #34
          Originally posted by Erik André View Post

          Om noen gidder å ta en mer vitenskaplig test stiller jeg øra mine til lytting igjen jeg om ingen andre vil.
          Jeg regnet med at den ikke var direkte myntet på meg.
          Nå har jeg akkurat drukket litt god vin og også der blir det en del synsing om hva det er man smaker.
          I det henseende er det mye lettere å være subjektiv fordi det ikke finnes liten vitenskap rundt det med smak.
          Du og jeg og mange andre har valgt et interesseområde som er en salig blanding av vitenskap og subjektive oppfatninger.

          Jeg er fulstendig klar over at jeg kan bli i overkant vitenskaplig noen ganger, men det er ikke så lett å la være når jeg har såpass mye i bagasjen rent lyd/musikk-messig.

          Jeg er så heldig at jeg knapt trenger å løfte ræva for å høre ekte instrumenter, kona mi underviser i musikk så pianoet i stua er flittig i bruk til forberedelse av morgendagens timer.
          Jeg vet ikke om du vet, men jeg spiller selv gitar, om enn stort sett for meg selv.
          For mange år siden jobbet jeg litt i studio og jeg har også mikset livelyd. (også dette i relativt liten skala)
          Når jeg tenker meg godt om har jeg faktisk vært med på å spille inn plate selv, med Espen Beranek Holm bak spakene! (ikke spør, den finnes nok ikke i platebutikken lenger...)
          Dette har gitt meg et kjempegrunnlag til å lære meg hvordan instrumenter låter "på orntli'".
          Det er først de siste 10 årene, med internettets inntog at jeg for alvor har satt meg inn i teorien bak det hele.

          Jeg, og alle som har hørt bilen din, kan skrive under på at du vet hva du driver med, men jeg håper at du lar meg steppe inn med litt teori enten det underbygger eller undergraver det du sier du hører.

          Jeg har jo selv bærsja på skoa mine med å si at jeg tror jeg hører forskjell på kabler, all teori tillsier at jeg ikke gjør det.
          Og det er derfor jeg planlegger en lyttekveld som er litt vitenskapelig lagt opp og der er du hjertelig velkommen.
          Etterpå kan vi ta litt vin eller andre stimuli så kan vi diskutere hva vi smaker!?

          Mvh
          Dag Johansen
          Som nå skal nyte sin espresso og Camus XO.
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #35
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Mvh
            Dag Johansen
            Som nå skal nyte sin espresso og Camus XO.
            Ja takk!
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #36
              Originally posted by Legatia View Post
              Ja takk!
              Kanskje du vil ta en tur når tiden er inne for å sprette min Normandin Mercier, Grande Champagne Vieille!?

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #37
                jeg blir med på vitenskapelig lyttekveld om det vanker alkohol
                www.eirikaspaas.com

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                  jeg blir med på vitenskapelig lyttekveld om det vanker alkohol
                  Du er vel med på det aller meste du, om det vanker alkohol!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #39
                    tja.. så lenge det også er homoerotikk ;D
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #40
                      En veldig enkel forklaring på hvilket fenomen vi snakker om her, og som ER årsaken til lydforskjellen, vitenskapelig eller ikke...

                      En cdspiller leser ALDRI en cd 100% riktig hver gang! Den leser heller ikke samme cd 100% likt hver gang!

                      En audio cdspiller har feilkorreksjonskretser, som med en plate lest med mindre feil også må korrigere mindre - ergo mere "riktig" lyd.
                      Informasjonen på plata blir behandlet flere ganger (oversampling) og det som tilslutt kommer ut til lytteren er gjennomsnittet av disse samplingene.
                      Når spilleren mister så mye informasjon at den ikke klarer å korrigere lenger , vil det høres som ett klikk (riper - etc.)

                      En annen ting dere kan tygge litt på:
                      Gjorde følgende "test" for en stund siden..
                      En cd som har blitt noen år har begynt å låte fryktelig tynt og lite pent. Den rippes til pc og brennes ut igjen på en cdr. Det var ett hakeslepp i forskjell i lyden! Dynamikk og fylde var plutselig på plass igjen!

                      Min forklaring på dette er at den orginale cd'en har blitt dårligere pga sollys eller ett eller annet...
                      Cd-rom'en leser dataene på en annen måte enn cd-spilleren, så når den har blitt rippet og brent ut pånytt, så får audio-cdspilleren en lettere oppgave i å lese informasjonen på plata, slik at den må korrigere mindre. Blir omtrent som forskjellen på duggete kontra rene vinduer..

                      Noen som har en bedre forklaring på fenomenet?
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by r3mark View Post
                        Du har noe som heter CRC (Cyclic redundancy check) på datafiler, og om fila di mangler mer enn systemet klarer å rekonstruere automatisk vil du få beksjed om CRC error (sikkert sett den før), og da er fila di korrupt.
                        Det blir litt annerledes på lydcd'er, for der har man ikke noe system som sjekker om alt er på plass av bits. Eneste måten å få den 100% på er å kjøre på lav hastighet og ta en sånn "check after burn", selv om det er svært sjelden noen overhodet gidder å ta den
                        Ah, skjønner. My bad! Jeg antok at det var den samme kontrollen for lyd, for det er jo tross alt bare digital data det også... Har i grunn veldig lite snøring på det softwaremessige aspektet rundt brenning av CD'er. Eller software generelt. :P

                        Innrømmer lett at det ikke har vært noen problemstilling for meg, har ikke brent en vanlig lyd-CD siden 8X-brennere var vanlig, og CD-R-plater kosta 20kr stykket eller noe sånt. MP3-CD'er bli jo da underlagt CRC'en, og det er jo uansett "ødelagt" musikk fra før (ikke at jeg hører forskjell når den er godt rippet).

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Cd-rom'en leser dataene på en annen måte enn cd-spilleren, så når den har blitt rippet og brent ut pånytt, så får audio-cdspilleren en lettere oppgave i å lese informasjonen på plata, slik at den må korrigere mindre. Blir omtrent som forskjellen på duggete kontra rene vinduer..

                          Noen som har en bedre forklaring på fenomenet?
                          Skal ikke si noe for sikkert, men du er vel inne på noe! Såvidt jeg vet, kan de vel ikke lese dataene på en annen måte fra plata, men laserpickupen i CD-ROM'en er kanskje bedre (pga nyere dato eller mindre smuss på linsa) enn den i CD-spilleren. Når CD-spillerens laser "leser bitfeil" fordi en plate er litt sliten/møkkete, eller at laseren rett og slett er for svak, kommer det såklart ukorrekte/mangelfulle bits inn til DAC'en, som igjen gir et ukorrekt/ufullstendig analogt signal videre til forsterkeren - og det høres rart ut.

                          Blir jo som at noen CD-spillere kan lese nær sagt "alt" av plater, møkkete og ripete, mens andre begynner å hakke bare det er et fingermerke på plata. Hvis du hadde spilt av den opprinnelige plata i CD-ROM'en på datamaskinen, og sammenliknet med den nye, brente versjonen, hadde du nok ikke hørt forskjell.

                          Trur eg.

                          Comment

                          Working...
                          X