Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av høyttalerelementer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Er virkelig spent på dine synspunkter på de midbassene så se og kom med kommentarer her!
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #62
      Originally posted by Stianuno View Post
      Jeg har dem mt-23 diskantene til morel, har prøvd å dele den ganske lavt, men jeg syntes mellomtonen gjør en bedre jobb en hva diskanten gjør, så jeg deler diskanten på 4kz.
      3-veis da, men lel.
      Ja, igjen, nå er det toveis jeg snakker om.

      I et treveis sett er det naturlig å dele høyere. 4kHz-delingen din er for øvrig omtrent i tråd med hva Morel gjør i Elate-settets treveisutgave (3,8kHz).

      Comment


      • #63
        Originally posted by hc_tk View Post
        Er virkelig spent på dine synspunkter på de midbassene så se og kom med kommentarer her!
        Enig! C'mon!

        Comment


        • #64
          Originally posted by Miniboom View Post
          Enig! C'mon!
          Såså gutter.
          får se om jeg får tid i kveld, akkurat kommet fra jobb. Pakking og styring i kveld. Skal til kina i morgen så blir nok smått med updates fremover.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #65
            Bare kødder, hehe. Ta tiden du trenger, du. God tur!

            Comment


            • #66
              hyllest til Legatia..

              Fantastisk post. Hvordan abonerer man på denne posten? Jeg har foresten vifa XT25TG30-04 i bilen. Den kan deles lavt men den tåler selvsagt lite membranutsving og jeg har delt den etter fingertest (føle når det beveger seg) den var en stund delt rundt 2,5khz, men nå er den delt 6db fra 10khz og 24db fra 2,8khz. pluss litt eq fra 16khz og opp. Låter bra on axis i bil. (har aldri prøvd off axis da jeg ikke er tilhenger av det)

              Håper flinke folk blir inspirert av denne testen. Dette var skikkelig, det må vi ha mere av. Stor hyllest.

              Comment


              • #67
                Takker for det melancool.
                Nå har jeg oppdatert litt i første post igjen.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #68
                  melancool, se her hvordan du abonnerer på tråder: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8790
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #69
                    Ble selvsagt nysgjerrig nå. Hehe.

                    Har du testet RS225 i kasse, eller bare i åpen baffel? Ut ifra hva jeg kan se i WinISD, tror jeg den vil låte mest spennende nedover i frekvens om den får ca 25-30 liter, tunet til rundt 30hz. WinISD pleier å "stemme" for meg, i alle fall.

                    Har testet mine i en veldig liten, lukket kasse (i mangel av noe annet), og har ingen uhumske ringelyder. Mellomtonen låter i mine ører temmelig rått - og selv om kassa er såpass liten, har jeg ingen avrulling før 150hz. Noe som gjør at jeg lurer på om disse kan ha en del mindre kasse enn anbefalt.

                    Er spesielt nysgjerrig på det du skriver om ringelydene, siden en del skriver det skal være det, og en del sier det ikke ER hørbart. Kan hende den lille kassa mi har hjulpet til med å dempe dem, jeg vet ikke annet enn at jeg ikke har noe problemer med de lydene.

                    Kan hende jeg var heldig med midbass/delefilter/diskant-kombinasjonen. Har en ganske "laid-back" diskant.

                    Jeg deler ved 2kHz elektrisk, men ganske mye lavere akustisk. Hører ikke noe særlig over 1,5kHz fra den i det hele tatt. Testet med tonegenerator og øre (og bare midbassen tilkoblet, så klart).

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Legatia View Post
                      Vifa XT25TG30-04 - Dette er diskanter! Låter fabelaktig om de brukes rett, kan ikke deles så veldig lavt men har en forrykende bra lyd oppover, skikkelig flott utklingning. De låter ikke ulikt hiquphonene, men ikke fullt like spenstige, heller ikke like vanskelige å jobbe med. En av mine favoritter, og pris vs. ytelse er helt RÅ!
                      VI1760

                      Peerless v-line XT25SC90-04 1"dome, ringradiator - neodym

                      ^ Har du testa disse også, Thomas? Er de veldig like?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #71
                        Åpen baffel som sagt. Kasse gjør ikke mye med mellomtoneområdet, ihvertfall ikke noe positivt. Du får mer nivå nedover i frekvens.
                        Kall lyden hva du vil, men alle membraner har en egen lyd. Ta en titt på forvrengningsmønstre til forskjellige membrantyper så ser man likheter i like membrantyper. Metall lager en lyd i øvre mellomtone som bare er stein hakkende gal, vær så uenig du vil men det er min mening. Harde metaller klinger igjen mye høyere i frekvens enn papir, som er mye mer dempet. Og det høres..

                        Men som sagt, rs225 låter ikke som vanlig metall skal/pleier å låte. I så måte kanskje "snillere" i øvre mellomtone, men desto dårligere der det pleier ha fordeler. Litt hul bøtteplast lyd er det jeg forbinder den med.

                        Som sagt i begynnelsen av tråden, dette er helt subjektive meninger.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          VI1760

                          Peerless v-line XT25SC90-04 1"dome, ringradiator - neodym

                          ^ Har du testa disse også, Thomas? Er de veldig like?
                          Har ikke testa de nei, men john krutke (zaphaudio) har testet både disse og originalene jeg har testet.
                          De måler visst ikke fullt så bra som storebrødrene, men jeg har vært nysgjerrig på å teste dem flere ganger selv.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Åpen baffel som sagt. Kasse gjør ikke mye med mellomtoneområdet, ihvertfall ikke noe positivt. Du får mer nivå nedover i frekvens.
                            Kall lyden hva du vil, men alle membraner har en egen lyd. Ta en titt på forvrengningsmønstre til forskjellige membrantyper så ser man likheter i like membrantyper. Metall lager en lyd i øvre mellomtone som bare er stein hakkende gal, vær så uenig du vil men det er min mening. Harde metaller klinger igjen mye høyere i frekvens enn papir, som er mye mer dempet. Og det høres..

                            Men som sagt, rs225 låter ikke som vanlig metall skal/pleier å låte. I så måte kanskje "snillere" i øvre mellomtone, men desto dårligere der det pleier ha fordeler. Litt hul bøtteplast lyd er det jeg forbinder den med.

                            Som sagt i begynnelsen av tråden, dette er helt subjektive meninger.
                            Var jo mulig disse var testet i bilen. Sto ikke spesifisert, tror jeg? Tenkte kanskje mangelen på trøkk lenger ned i frekvens kunne gjøre problemene i det øvre frekvensområdet tydeligere hos deg enn hos meg, da jeg har kasse. Har ikke testet disse i åpen baffel, men trenger ikke det i dette tilfellet, så lyden i OB er uvesentlig for meg. Men interessant å lese om!

                            Er klar over at metallmembraner skal klinge, det er bare hørbarheten i dette tilfellet jeg stilte spørsmål ved. Er også klar over at det er subjektivt, og at du har tatt forbehold om det. Hehe...

                            Om jeg får hul lyd når jeg er ferdig, blir jeg forbanna.

                            God tur igjen!

                            Comment


                            • #74
                              Ah, hadde visst ikke sagt at jeg brukte dem i OB.
                              De er ikke brukt alene, så mangel på trøkk var der ikke. Elementets egenlyd er den samme den i OB eller kasse.
                              Jeg er en pirkepetter, og jeg er kresen. Men jeg har nok lytteerfaring til å ganske bastant kunne påstå hva jeg liker og hva jeg ikke liker, hva jeg oppfatter som naturlig osv.

                              Takk for det
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment


                              • #75
                                Back in business, og tråden er oppdatert med en ny diskant.
                                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                                Comment

                                Working...
                                X