Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av agm-batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av agm-batterier?

    Hei

    Drista meg til til å prøve å lade opp et gammelt batteri som bare har stått her, for å se om det går an å vekke det til liv på igjen.

    Det jeg dog ble litt skeptisk på var at det i instruksjonsboka til laderen jeg fikk av faderen for litt siden står at man kun skal lade blybatterier med den. Hvorfor, tenker jeg da? :P

    Laderen er av typen Hamron, med starthjelp på 75A.

    Er det skadelig for batteriet? Eller er det bare ved høy strøm det blir snakk om noe skummelt?

    Mvh en som ikke har brukt kraftige ladere før :P
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    Originally posted by Keltern View Post
    Hei

    Drista meg til til å prøve å lade opp et gammelt batteri som bare har stått her, for å se om det går an å vekke det til liv på igjen.

    Det jeg dog ble litt skeptisk på var at det i instruksjonsboka til laderen jeg fikk av faderen for litt siden står at man kun skal lade blybatterier med den. Hvorfor, tenker jeg da? :P

    Laderen er av typen Hamron, med starthjelp på 75A.

    Er det skadelig for batteriet? Eller er det bare ved høy strøm det blir snakk om noe skummelt?

    Mvh en som ikke har brukt kraftige ladere før :P
    Agmbatteri er også forsåvidt ett blybatteri. Men det er nok anbefalt å lade agm batteri med en type smartlader som feks ctek.

    Comment


    • #3
      Men om man skal dra i gang igjen et batteri, så kreves det vel uansett litt ekstra, noe en Ctek (i hvert fall min lille søte) ikke klarer?

      Nå var jeg helt sikker på at Rødtoppen jeg hadde stående i boden (av uviss grunn) var dødt, men det kan faktisk se ut til at laderen klarte å dra litt liv i det. Rakk ikke lade det helt i mål i går kveld, siden jeg ikke følte for å la det stå upåaktet i natt, men det så lovende ut i det minste. Vi får se i kveld :P

      Men er det mengden strøm som faren i denne sammenheng og at dette evt kan føre til overoppheting av batteri og potensielt sett lekkasje??
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd


      '97 E39 528

      Comment


      • #4
        Hva mener du med dra igang et batteri? Har det lav spenning, men friskt er det vel bare å lade ivei.

        Har det knekt, også tenker du å prøve å "gjenopplive" det? Har celler knekt er de ødelagt.
        Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

        Comment


        • #5
          Om et batteri er så godt som tomt så krever det vel litt mer enn minste Ctek'en klarer å levere? Kan hende jeg bare snakker piss nå, for det her har jeg ikke erfaring med selv, men stoler fort på de som jeg vet har prøvd mye rart opp gjennom årene, som da kommer med uttalelser. Kan også tenkes at jeg har klart å tolke informasjonen feil for den del :P
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd


          '97 E39 528

          Comment


          • #6
            hvis batteriet er helt tomt tror jeg det hvil hjelpe med liiite strøm kanskje gi det et lite sjokk en gang i blandt for å skremme det litt
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              Jeg har opplevd at min Biltema smartlader ikke vil lade batterier som det er lav spenning på, så jeg må av og til bruke en god gammeldags lader først, for så å bytte til smartlader når spenningen har tatt seg opp litt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ricecooker View Post
                Jeg har opplevd at min Biltema smartlader ikke vil lade batterier som det er lav spenning på, så jeg må av og til bruke en god gammeldags lader først, for så å bytte til smartlader når spenningen har tatt seg opp litt.
                Ja, det er i hovedsak det jeg har opplevd også. Kom på at jeg hadde prøvd å lade dette rødtopp-batteriet en gang tidligere, men da med Ctek-laderen og det funka ikke i det hele tatt. Men nå står batteriet og hviler på 12.4 volt og det etter å ha stått klinke tomt i flere år nå.

                Stoler selvsagt ikke blindt på at dette batteriet er ok, men får la det stå en dag eller to og sjekke hvilespenninga innimellom for å se om det dropper noe, men jeg er optimist enn så lenge :P



                Men i tilfelle dette batteriet faktisk blir brukandes til noe - har dere noen motforestilling mot å koble sammen Optima RedTop og et Biltema AGM 70Ah? Tenkte kanskje RedTop'en kunne stå baki, sammen med forsterkere osv.
                Alpine 137BTi
                B² Audio = Lyd


                '97 E39 528

                Comment


                • #9
                  Er flere som har brukt den komboen uten problemer sålangt.
                  Men ettersom ditt batteri har stått lenge uten strøm, så lad det (sakte) helt opp, la det stå en dag, og mål spenningen. Deretter kan du sette det på vedlikeholdslading med smartlader i et døgn. Også lar du det stå til neste dag uten lading, og måler spenningen.
                  Dersom det virker ok, tar du det med deg til et bilverksted og får dem til og ta en belastningstest, hvis batteriet består testen så kan du bruke det sammen med 70ah agm batteriet husk og lad det helt opp igjen før bruk. Gjerne vedlikeholdslading over lengre tid.

                  Gå gjerne til et meca/bosch verksted, de har muligens en fysisk stor (grønn farge) bosch batteritester som hvertfall jeg har hatt god erfaring med!
                  It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                  Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                  Comment

                  Working...
                  X