Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamo og batteri diskusjon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    et dynamo er og fungerer som en AC generator, "eneste" forskjell er at moderne dynamor har et innebygd likeretter som gjør den til DC -mistenker at det er det du referer til når du nevner DC dynamo = like strøms dynamo.

    det er spenningen inn statoren som som bestemmer spenningen den leverer -og den reguelrer helt enkelt elektronisk selv i biler fra seint i 70 tallet, men før det var det et mekanisk relle basert regulator. Mer moderne biler har dette regulator innebygd i selve cpu til bilen, til stor forargrelse egentlig -men sikker billigere å produsere

    Men ricecooker: et dynamo har et elektronisk spenning regulator krets -da spiller ikke noe rolle om det er 100 batterier tilkoblet og hvile spenningen til batteriene tilsier at det ikke er nødvendig med noe ladning -da vil spenningen falle til "hvile nivå" da dette måles av den elektroniske regulatoren, og ser ikke hva det skulle ha å si den "likestrømsdynamo" -batteriene skal bare ha likestrøm /DC uansett.... hvordan den DC spenningen produserer har null ting å si -så lenge det er bare DC spenning som skal tilføres batterien for å ladde

    apropos, et annet ting som kanskje hjelper å forstå er for eks om du kobler helt av batteriet fra dynamon mens motoren går så vil spenningen holde seg konstant med en liten endring et kort periode, men så lenge forbruket er lav vil den levere lav med spenning (NB: anbefales ikke på moderne og nyere biler, da likeretteren som er innebygd i dynamon vil gi en del rippel, dette kan skadde følsom elektronikk men på biler uten cpu er null problem

    finnes det likestrøms dynamoer egentlig? trodde det var bare mest utbredt i andre verdens krig og siden ikke mer i bruk pga dårlig virknings grad og kompleksiteten/robustheten, jeg har egentlig aldri sett en eneste likestrøms dynamo i noen som helst bil -men alle har et innebygd likeretter som gjør at de leverer DC på terminalene sine -derfor batteriene er nødvendig for å fungere som en kondensator for å redusere rippel etter likereting av AC, frekvensen er varierende med turtallet logisk nok med et likestrøms dynamo hadde vært nok med et sveiv for å få motoren til å gå uten batteri, dessverre så er det nødvendig med AC for å kunne forhøye spenningen fra 12v DC til 10-12 TUSEN volt til tennpluggene, men men....
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #32
      Jeg vet at det i teorien ikke har noen betydning hvor mange batterier som er tilkoblet, forutsett at alle batteriene er i orden.

      Men hvis batteriene er fulladet,hvordan forklarer du at ladespenningen på tomgang er lavere en hvilespenningen til batteriene?
      Et fulladet odyssey har jo nærmere 13 v i hvilespenning, det har hvertfall mine pc1500.

      Jeg kan sende deg en kasse med slike hvis du vil ha å titte på, de er ikke så uvanlige:
      http://www.ebay.com/itm/NEW-GENERATO...cb0843&vxp=mtr

      Comment


      • #33
        ...?

        Min dynamo lader 14.3V på tomgang, selv når batteriene er fullladet. Det er mer enn hvilespenninga til batteriene.
        Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

        Comment


        • #34
          Ja, det gjør det hos meg også, det er slik det bør være.
          Derfor skjønner jeg ikke helt de lenger opp her som sier at 12,5v eller hva det var på tomgang er normalt. Jeg har som sagt aldri målt mer enn en ørliten forskjell fra tomgang og litt turtall på alle bilene jeg har vært borti.
          Og tror ikke jeg har målt under 13.5v (på en bil der alt er i orden da), selv med alt av lys etc. på.
          Last edited by Ricecooker; 03-05-2013, 22:33.

          Comment


          • #35
            har 14.2 volt jeg på tomgang
            2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

            Comment


            • #36
              Låner denne tråden litt da eg har ett par spm: har ett vedlikeholdsfri syrebatteri og det er gammelt og dårlig virker det som, (dette skal skiftes ut fort som fy) med min gamle delco dynamo 78amp ladet denne 14,ett eller annet på tomgang med orginal tynn + ledning til batteri, (v8 bensin med automat)

              Har nettopp montert en splitter ny 200amp dynamo som lader 200amp fra 1200rpm og leverer 85amp under 1200rpm,
              v-belt hjulene er like store, men med den nye dynamoen på tomgang så lader den bare 12-13volt max, bruker 50mm2 plussledning fra dynamo til batteri..ved litt høyere turtall lader den 14,6v men er det rett og slett batteriet som er feilen her,at det er for lite/dårlig for dynamoen?? volten synker voldsomt med vifta på full,fjernlys på og fks bremsepedalen på,da datt volten under 12v...gjor dette bare for å teste,, skal ha meg agm batterier snart.

              Comment


              • #37
                Jeg tør ikke lenger konkludere, men det hørtes ikke riktig ut i mine ører hvertfall. Uansett bør jo dynamoen greie å lade opp batteriet når bilen går på tomgang, tror ikke dette er bare batteriets skyld.

                Comment


                • #38
                  Det er nok ikke batteriet utelukkende. Det vil sikkert hjelpe om du får bytta ut det gamle du har. MEN; når du oppgraderer dynamo til en med high output på xxx rpm så er det visstnok vanlig at spenningen ligger under 14,4 på tomgang. Kan det ha noe med at den større dynamoen yter mer motstand på reim/motor?

                  Jeg har tendenser til det samme med min Mechman. Spenninga ligger som oftest fra 13,5 til 13,8v til jeg berører gasspedalen litt. Jeg har 4 store Odessey pluss to standard 95ah AGM (i god stand) batterier under panseret.
                  - Helt ærlig så irriterer det meg også, men ikke noe kjempeproblem.
                  never enough!

                  Comment


                  • #39
                    takker for svar. var i kontakt med selger/produsenten og de nevnte det samme også at volten pleide å ligge litt under på tomgang på slike dynamoer,men var jo viktig å ha ett bra batteri uansett,innmaten på dynamoene var vist av bra deler og heavy duty regulator og slikt styr så..kunna i nød satt på ett litt mindre reimhjul for å få meir fart på dynamo på tomgang da....men nytt/nye batteri vil sikkert hjelpe på uansett trur eg med tanke på å holde volten meir stabilt ved bruk av lys og slikt.... og ikkje minst anlegg.
                    var det ikkje noen her i tråden en plass som nevnte at syrebatterier skulle ha en viss ladevolt forran til agm/gele batterier? ..
                    i såfall så lader vell dynamo kanskje etter hvilket batteritype det er koblet til? hmm.. rett meg gjerne.
                    Last edited by Terranoise; 05-05-2013, 01:22.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Ricecooker View Post
                      Jeg vet at det i teorien ikke har noen betydning hvor mange batterier som er tilkoblet, forutsett at alle batteriene er i orden.

                      Men hvis batteriene er fulladet,hvordan forklarer du at ladespenningen på tomgang er lavere en hvilespenningen til batteriene?
                      Et fulladet odyssey har jo nærmere 13 v i hvilespenning, det har hvertfall mine pc1500.

                      Jeg kan sende deg en kasse med slike hvis du vil ha å titte på, de er ikke så uvanlige:
                      http://www.ebay.com/itm/NEW-GENERATO...cb0843&vxp=mtr
                      dynamo bobler fra WW2? :P stemmer det, men som sagt trodde ikke de var mer i bruk i litt "nyere biler" -etter 1960.... men self, finnes ikke regler, men bare unntak

                      tror dere blander mye sammen her: hvile spenningen er den spenningen som er over batteri terminalen UTEN belastning, ved belastning skal den spenningen naturlig nok falle noe -hvor mye avhenger av forbruket self. MEN om dynamon leverer konstant langt mye høyere enn normalt hvile spenning kan være av 2 årsaker: det er et forbruk som gjør nødvendig med så høyt ladde spenning eller noe annet er defekt/feil.....

                      FORDI et så konstant høyt ladde spenning vil overladde batteriet, i et normal batteri bettyr helt enkelt at vannet vil fordampe ganske fort etterhvert, i amg/gele kan dannes letale gasser -står vel på noen advarsel om dette påtrykt på batteriene om at all ladningen over 14,9v danner letal gass, disse har en overtrykk ventil som slipper ut gass ved overtryk ved overladning

                      for noen år siden brukte jeg noen forsterkere som hadde en hvile strøm på ca 10 amper da vær det en fordel å ha litt over 14v ved tomgang -nå med ca 4-6 Amp i hvilestrøm når alt av anlegget er på er self ikke ønskelig.

                      ved å sette et mindre hjul til dynamon får du litt høyere turtall self -men det sliter mye mer på dynamon og reimen samtidig -det forteller ikke historien noe om....

                      men ærlig talt: har dere så stor forbrukt at dere må ha så store dynamoer? det hjelper å bruke høyttalere med impedanser over 4 ohm -1 ohm og slik blir aldri "musikk" av.... dessuten er så mye utbredt de nye classe D som er så mye mer effektive, da jeg holdt på med car-audio, da hadde vi mer "ekte" klasse A og uregulerte power supply på forsterkerne
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment


                      • #41
                        Ja, jeg er enig i alt du sier om konsekvensene ved for HØY ladespenning, men det er jo ikke det som plager trådstarter?

                        Det jeg mente var at det er noe som skurrer hvis man bare har 12v på batteriene når bilen står og går. Hvis dynamoen ikke lader fordi at batteriene er fulladede, burde man målt nærmere 13v.

                        Hadde en lignende feil på en Suzuki jeg hadde for noen år siden, der dynamoen ladet bare 11.8 v. Da fikk jeg lavere spenning når den gikk enn når den sto stille, og dynamoen tappet batteriet til det kom ned på 11.8v .Gikk faktisk an å kjøre med det sånn, kjørte sånn et par uker til jeg fikk tak i ny dynamo.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Ricecooker View Post
                          Ja, jeg er enig i alt du sier om konsekvensene ved for HØY ladespenning, men det er jo ikke det som plager trådstarter?

                          Det jeg mente var at det er noe som skurrer hvis man bare har 12v på batteriene når bilen står og går. Hvis dynamoen ikke lader fordi at batteriene er fulladede, burde man målt nærmere 13v.

                          Hadde en lignende feil på en Suzuki jeg hadde for noen år siden, der dynamoen ladet bare 11.8 v. Da fikk jeg lavere spenning når den gikk enn når den sto stille, og dynamoen tappet batteriet til det kom ned på 11.8v .Gikk faktisk an å kjøre med det sånn, kjørte sånn et par uker til jeg fikk tak i ny dynamo.
                          Hmm.

                          Så det kan være regulatoren på dynamoen? Altså den er "stilt" inn til å lade på den måten den gjør nå?
                          La oss si at jeg kjøper en biltema, bosch dynamo 100a 14,4 v dynamo. Vil da teoretisk sett blir i orden? Er det en formell for å regne ut hvor mye lading man burde ha til hvert anlegg og ah på batteri osv?
                          You know, Im all about that bass...

                          Comment


                          • #43
                            http://sparky3489.webs.com/

                            Current Draw, Power Requirements and Power Wire Guage Charts
                            ATTENTION: The following link is THE most important tool you could possibly have in designing and setting up your system!
                            The Excel worksheet will help with gain settings, power wire sizes and the current (amperage) requirements of the vehicle.
                            http://www.box.net/shared/uchv4dbk88


                            Menne, hvorfor har du reima så stram? Skal helst være litt slakk, men skal jo ikke skli - da sliper du den av.
                            Jeg sliter litt med dynamo om dagene selv, har montert enn 300Ah dynamo som ikke passer direkte. Har laget til egne fester etc, men den sklir på reima. Hvis jeg strammer så slutter den å skli, men det blir såpass stramt at den tar livet av lager og dynamo. Så nå tenkte jeg at jeg skulle montere ett støttehjul for å utnytte mer av dynamohjulet. Det er nokså lite av hjulet som faktisk drar reima i noen tilfeller.

                            For å vise hva jeg mener i grove trekk:

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Julepils View Post
                              http://sparky3489.webs.com/

                              Current Draw, Power Requirements and Power Wire Guage Charts
                              ATTENTION: The following link is THE most important tool you could possibly have in designing and setting up your system!
                              The Excel worksheet will help with gain settings, power wire sizes and the current (amperage) requirements of the vehicle.
                              http://www.box.net/shared/uchv4dbk88


                              Menne, hvorfor har du reima så stram? Skal helst være litt slakk, men skal jo ikke skli - da sliper du den av.
                              Jeg sliter litt med dynamo om dagene selv, har montert enn 300Ah dynamo som ikke passer direkte. Har laget til egne fester etc, men den sklir på reima. Hvis jeg strammer så slutter den å skli, men det blir såpass stramt at den tar livet av lager og dynamo. Så nå tenkte jeg at jeg skulle montere ett støttehjul for å utnytte mer av dynamohjulet. Det er nokså lite av hjulet som faktisk drar reima i noen tilfeller.

                              For å vise hva jeg mener i grove trekk:
                              Snakket med flere mekanikere som har kjennskap til Chevrolet, og alle sier at reima skal være skikkelig stram på disse bilene. Vet ikke, men det gjelder vell de fleste bilene, hvis reima ikke er stram så vil det jo slure. Det så jeg godt på dynamoen når vi tok den ut. Hva mener du tar livet av lager og dynamo? Hvis du har gjort det etter boka så må det jo kunne tåle det når det akkurat stramt nok til at det ikke slurer. Vi byttet reim til en som er bredere og kortere, så det ble lettere å stramme+ mer overflate.
                              You know, Im all about that bass...

                              Comment


                              • #45
                                Har ikke anledning til å ha bredere reim på hjulene mine dessverre (utenom dynamoen, og det hjelper lite når resten ikke passer). Det er ett lager i dynamoen blant annet som tar kveld hvis den får for brutal belastning. Skal gli ganske "lett" uten noe overdreven makt. Er jo bare å søke litt.

                                Comment

                                Working...
                                X