Announcement

Collapse
No announcement yet.

La om til 25mm2 fra 10mm2 kabel og jord. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • La om til 25mm2 fra 10mm2 kabel og jord. :)

    Da var jeg endelig ferdig med å legge om ny 25mm2 kabel. Merket at jeg måtte skru opp volumet på basskassa via remote bass bryteren for å oppnå samme effekt som jeg hadde med 10mm2 kabelen. Antar at dette er fordi det ikke nå blir like "travelt" for strømmen i gå igjennom en tykkere kabel. Er ingen ekspert på dette, så hadde vært flott hvis noen kunne bekrefte dette.

    Tusen takk. Hilsen Magnus.
    Ingen basskasse for øyeblikket :\
    Gladen SPL 1800c1 monoblokk
    Gladen M-Line høyttalere
    Gladen M-Line tweeters

  • #2
    Hørtes egentlig ut som noe er galt hvis jeg har forstått deg riktig nå? Du måtte skru opp mer nå etter kabelbytte? Hadde nok dobbeltsjekket med et multimeter i så fall
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Sjekk at du har god kontakt på batteri og eller alle skjøter du har på kabelen.
      Og dobbelsjekk at du pusset helt inntil stålet på jordingen i chassi.

      Du skulle nemlig hatt BEDRE bass omtrent uansett hvilken forsterker du har, så lenge du har gått fra 10mm2 til noe større.
      10mm2 duger nemlig ikke til mye.

      Om alt er i orden med kontakter osv, og selv om du måtte skru litt opp på bass remote, så kan du iallefall ha god samvittighet at den 10mm2 kabelen er borte.
      Men sjekk spenningen bak vs. foran bare for sikkerhetsskyld mål + og - rett på forsterker bak, og batteri foran. Se om det er noe forskjell.
      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

      Comment


      • #4
        Heisann. Kan være sikkringen. Den 60A sikkringen begynte å tulle litt i går. Den datt ut av holderene sine på hver side, og tror den er litt liten. De to røde plast stopperene gikk heller ikke helt over kabelen. Måtte også klippe bort mange av lederene for å få kabelen inn i sikkringen. :\
        Ingen basskasse for øyeblikket :\
        Gladen SPL 1800c1 monoblokk
        Gladen M-Line høyttalere
        Gladen M-Line tweeters

        Comment


        • #5
          bruker du 10mm2 sikrings holderen?


          mvh kim

          Comment


          • #6
            Ja, hadde ikke annet. :\ Var derfor jeg måtte klippe nesten halvparten av kobber lederne

            Skjøtet også kabelen med en Stinger kabel skjøter. Men der skal det være god kontakt. Surret også masse el-tape rundt for å hindre kortsluttning.
            Ingen basskasse for øyeblikket :\
            Gladen SPL 1800c1 monoblokk
            Gladen M-Line høyttalere
            Gladen M-Line tweeters

            Comment


            • #7
              skjøtet hvor? ville heller kjørt til biltema og kjøpt en sikrings holder til 50kr. virket veldig "jalla"


              mvh kim

              Comment


              • #8
                Om du klipper bort kordeler så kabelen nesten blir ned i 10 mm2 inn til sikringa, så vil kabelen fungere som en 10 mm2. Kabelen er ikke sterkere enn sitt svakeste punkt, så ta deg en tur på biltema og kjøp en sikringsholder til 25 mm2
                Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Elgzuhh View Post
                  Om du klipper bort kordeler så kabelen nesten blir ned i 10 mm2 inn til sikringa, så vil kabelen fungere som en 10 mm2. Kabelen er ikke sterkere enn sitt svakeste punkt, så ta deg en tur på biltema og kjøp en sikringsholder til 25 mm2
                  Akkurat det er jeg ikke enig i. Er ikke optimalt å gjøre det slik, men er heller samme som å kjøre 10mm2 kabel. Da ville jo hele 25mm2 kabelen vært bortkastet da sikringen er 2mm2, og hele strekket ville ikke vært sterkere enn det punket
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Som flere har sagt før, få sikringen på stell og bort med unødvendige skjøter da alle disse er potensielle problemområder slik du forklarer det. Om sikringen faktisk faller ut så er det nok der problemet ligger, blir fort flere volt spenningsfall dersom en sikring bare ligger løst slik du beskriver.

                    Teorien om travlere strøm kan du egentlig bare glemme først som sist
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Enig med Hifonic. Og legger du 2 ledere inntil hverandre, så går strømmen over i den andre og inn i forsterker uansett.

                      Min mening, det er bedre med 25mm2 som er snervet inn et lite område enn en 10mm2 hele veien. Greit nok at det er litt mer motstand inn til sikringsholderen, men hvor mye motstand gir ikke sikringen alene, når anlegget går på full pupp?
                      DB drag kongene i USA (sikkert noen i norge også) kjører vel uten sikringer.
                      Jeg har selv klippet ledere i en 53mm2 kabel for og få presset den inn i 35mm2 hull i forsterkeren, men det er eneste plass jeg har gjordt det slik, og det er midlertidig.
                      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Akkurat det er jeg ikke enig i. Er ikke optimalt å gjøre det slik, men er heller samme som å kjøre 10mm2 kabel. Da ville jo hele 25mm2 kabelen vært bortkastet da sikringen er 2mm2, og hele strekket ville ikke vært sterkere enn det punket
                        Det var nok litt drøyt å dra den så langt, du har rett i det. Det jeg ville fram til, med litt andre ord, var at kabelen blir betraktelig svekket av å bli trimmet ned til godt under halvparten av tykkelsen.

                        Litt OT, siden Hifonic har masse peiling, og jeg har noe som har surret litt i hodet de siste dagene.
                        Når man skal regne strømtrekk på en forsterker, må man regne med effektiviteten til forsterkeren?
                        Man må vell regne tilført effekt, og ikke avgitt effekt?
                        f.eks om en forsterker er oppgitt til 2000 w, med en effektivitet på 60%:
                        2000*1,4 = 2800W
                        2800W/14,4V=194 A eller regner man med avgitt effekt på 2000W?
                        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                        Comment


                        • #13
                          Hvis 2kw er 60% er 100% over 3.3kw, men ja det er 3.3kw du må dimensjonere etter

                          Comment


                          • #14
                            Jepp, som zxsonnyxz sier, 2000w oppgir den effekten som blir gitt ved høyttalerutgangene. Total effektforbruk er det pluss det som går til varme. Men de fleste monoblokker i dag er minst 70% effektive, gjerne enda bedre.
                            Effektiviteten går noe ned jo lenger ned man laster en forsterker.
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Elgzuhh View Post
                              Det var nok litt drøyt å dra den så langt, du har rett i det. Det jeg ville fram til, med litt andre ord, var at kabelen blir betraktelig svekket av å bli trimmet ned til godt under halvparten av tykkelsen.
                              Hadde jo vært interessant med et regnestykke på hvor stor endring det var i kablen som følge av at kordeller blir fjernet.

                              La oss si en strømkabel er 4m (typisk for et strekk?), den er 50mm2, og i hver ende er det fjernet kordeller som tilsvarer 30% av kablen. Lengden på det som er fjernet er 2cm (typisk for kabelsko?).

                              Kan ikke noen regne ut hvor stort spenningsfall dette vil gi?
                              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                              Comment

                              Working...
                              X