Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lade en kondensator??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lade en kondensator??

    Har kjøpt en kondensator, hifonics hfc 2000. og lurer på hvordan jeg skal få ladet den? har koblet + fra batteriet til en lyspære så til pluss på kondissen. minus fra kondissen til jording. lyspærern lyser som solen, men kondissen tar ikke ladning! noen som kan si meg hva jeg gjør feil?

    Takker for hjelp og svar

  • #2
    Har du googla problemet og sett om du finner en brukermanual?
    never enough!

    Comment


    • #3
      Brukermanual er sikkert ikke dumt her nei.

      Ikke det at jeg bruker en kondensator selv, men den skal vel ikke lades.. (?) Den skal gå på strømkabelen som går mellom batteri og forsterkere, og "lagrer" en del strøm som forsterkeren henter inn når den trenger det?
      Last edited by silvrblue; 20-09-2012, 22:23.
      Kristiansand Motorforum
      http://krsandmotorforum.net

      Comment


      • #4
        kondensatoren skal lades jo
        FI SP4
        LIB
        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
        DD4LIFE

        Comment


        • #5
          Den må lades ja. Det er i bunn og grunn elektrisk feltstyrke på boks, og vil derfor ikke lede strøm før det er satt spenning mellom polene. Denne spenningen vil helst være den samme som på batteriet, derav intet spenningsfall (lyspæren slukkes sakte etter hvert som spenningsforskjellen mellom kond og batt minker). Om du kobler pluss direkte med full minus uten motstand, vil kondensatoren gå fra 0 til 12,7 volt på null sekunder, og det er ikke så bra men tanke på hvor stor energi det da blir snakk omLedningen smelter vel kanskje fast i batteripolen også

          Hadde btw samme problemet selv. Droppet derfor kondis og gikk for TB3 - noe som holder i massevis i mitt tilfelle
          Seas Lotus Reference, dynaBel DY9412, Gladen SPL1800c1, dynaBel BF1502, dynaBel BF2252 (2-kanals røykmaskin)

          Comment


          • #6
            Kikket gjennom en stinger manual her om dagen. Det sto det følgende: koble + til kondensatoren, mellom - på kondensator og chassis - brukes den medfølgende pæren eller en 30 ohms 1/4w motstand.
            Dette var 0,5 til 1,5F. I manualen til den nyere spc5010 bruker man pæren mellom batteri og + på kondensator.
            Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

            Comment

            Working...
            X