Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et lite spm ang voltmeter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et lite spm ang voltmeter.

    Bør jeg koble det rett på batteriet, eller vil det bli like gode målinger om jeg kobler det på + og - strømmen som gir strøm til spilleren?

    EDIT: Og det er snakk om et voltmeter, som tittelen sier


    Mvh Even
    Last edited by Elgzuhh; 12-03-2015, 10:48.
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    Kommer helt ant på hva du vil fram til...
    /// BIS

    Comment


    • #3
      Originally posted by BaardI View Post
      Kommer helt ant på hva du vil fram til...
      Måle volten på batteriet? Er redd for at batteriet skal gå tomt, så jeg kan se hvor mye strøm det er igjen på batteriet.
      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

      Comment


      • #4
        Da burde du måle direkte på batteriet
        /// BIS

        Comment


        • #5
          Det kommer helt annpå hvor grove ledninger som går til spilleren din.

          du er jo "direkte på batteriet" uansett hvor du kobler, spørsmålet er bare hvor mye motstand/spenningstap du har langs veien.

          Enkelt å teste om det er riktig. Mens spilleren går så måler du spenninga ved den, så måler du spenninga ved batteriet. Får du omtrent samme resultat så er det null problem å ta målinga ved spilleren.

          NB, dersom du har høytalere koblet rett på spilleren så må du måle under belastning da spilleren bruker mer strøm (og du får mer tap i kablene) når den gir effekt.

          Comment


          • #6
            Burde man ikke gå fra da tenningslåsen/remote kabel? Voltmeteret vil ikke trekke mye strøm så jeg tror neppe dette vil påvirke noe som helst. Da unngår man jo at det står på dag og natt.

            EDIT: Tenk deg et multimeter. Hvor ofte bytter du batteri på dette?
            Last edited by Question mark; 03-08-2012, 20:49.
            ?

            Comment


            • #7
              Poenget er vel ikke at voltmeteret påvirker noe som helst, men om man kobler ett voltmeter på kabler som har høy belastning så vil spenningen på disse kablene ligge lavere og voltmeteret vil ikke vise riktig.

              Comment


              • #8
                Jeg har voltmeteret koblet inn på strøminngangene på den største forsterkeren bak. Det er jo spenningen på det stedet som er mest relevant å måle nøyaktig for meg! Bare en tanke... Har man, mot formodning, et spenningstap i kablingen et sted mellom foran og bak i bilen vil jo voltmeter direkte på batteriet foran gi "falsk" data, eller irrelevant data i det minste!?
                never enough!

                Comment


                • #9
                  Spenningstap vil det alltid være. Hvor mye kommer annpå hvor grov kabel man har og hvor høyt strømtrekk det er

                  Spenning bak på forsterker er forsåvidt greit nok det om man har grov nok kabel så bør den i praksis vise omtrent det samme. Men det er jo spenningen over batteripolene som betyr noe for hvor mye strøm han har igjen (OP var intressert i måling da han var redd for å gå tom for strøm)

                  Det som forundrer meg er at folk innbiller seg at strømkabler er så "dedikerte" i en bilstereo.
                  Alt er jo en krets, har man tilstrekkelig dimensjonerte kabler i hele systemet så skal spenningen være tilnærmet lik på alle kabler.

                  Uansett, dersom OP skal måle spenningen for å sjekke hvor mye strøm han har igjen på batteriet så må dette uansett gjøres uten last for å få noen som helst slags pekepin ut i fra spenningen. Det betyr i praksis at han stort sett kan koble voltmeteret hvor som helst, men vær obs på at noen orginalkabler i bilen er rimelig tynne, samt at noen av de har noe belastning uavhengig av stereoen og vil derfor naturlig nok ha lavere spenning enn det er over batteripolene dine.

                  Comment


                  • #10
                    Sant, det tenkte jeg ikke på. En liten bryter inni kretsen ville vel ikke gjort så mye
                    ?

                    Comment

                    Working...
                    X