Announcement

Collapse
No announcement yet.

kan man bruke vanelig lader til å lade opp agm oddesey?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kan man bruke vanelig lader til å lade opp agm oddesey?

    kan man bruke vanelig lader til å lade opp oddesey batterier eller må mann ha ctek?

    også ett sprøsmål til.

    hvor er det best å ta gjording fra/til batteriet??

  • #2
    Såvidt jeg husker er det vel bare å dure på med vanlig lader. Kun gelebatteriene som skal lades med lavere spenning. Problemet med AGM'ene er vel å gjenopplive en deep-cycle - at straks spenningen i batteriet dropper under 10.5v så slutter mange av de gamle laderne å "finne" batteriet og dermed nekter dem begynne lade. Enkleste trikset da er å paralellkoble batteriet med ett annet som er ladet og har 12v (koble via feks startkabler) - straks ladingen går i gang kobler man bare fra startkablene og lar AGM'en lades.

    Når det gjelder jordingen er det noen enkle kjøreregler: Så kort som mulig, tykk nok og montert mot renest mulig anleggsflate.
    /////ALPINE Mobile media solutions
    Lotus by seas
    BR?X German car audio

    Comment


    • #3
      Du skal være forsiktig med alle typer ladere. De bør ikke lade med mer enn 14,4V, både for AGM og GEL. Optimalt bør ladespenning ligge på 13,8V.

      Det er elektroniske ladere som ofte har problemer med å ta opp igjen batteriet ved dyp utladning. Har man en god gammeldags lader så mater den på samme ladespenning uansett hvilken tilstand batteriet har. En elektronisk lader føler hele tiden på batteriet tistand. Og er hvilespenningen for lav klarer ikke ladere å diagnostisere batteriet og starte ladingen. Gamle ladere er det farlig å glemme på over lengre tid. Da koker du batteriet i filler, siden den ikke føler på batteriet hva det trenger. Ctek klarer ikke å ta opp igjen og trenger hjelp til å komme igang.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Før jeg var klar over at det var spesielle ladere for AGM så brukte jeg en liten biltema vedlikeholdslader som bare ladet 0,5A eller noe deromkring når jeg vinterparkerte mr2'n.

        Våren etter var apollobatteriet som sto i den helt ferdig, så man bør vel være obs på hva slags lader man bruker.

        Comment

        Working...
        X