Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål ang sikring og AGM batteri..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål ang sikring og AGM batteri..

    Heisann

    Har original batteriet bak i hjulbrønnen, og tenkte oppgradere ledningene fra dynamo til batteri, batteri til jord og motorblokk til jord med 50mm2 kabler.

    Trenger jeg da en sikring på kabelen mellom dynamo og batteri? Med tanke på at den blir ca. 4,5m lang.. Er jo kabelen du skal sikre, så derfor jeg spør..

    Å hva var tommel regelen når det gjaldt sikring mellom batteri og forsterker? Siden kabelen der blir knappe 50cm siden forsterker skal skjules i hjulbrønnen sammen med batteri.


    Så et spørsmål ang. AGM batteri (biltema sitt):

    Lest på mercedes forum etter en som skulle kjøpe nytt batteri til sin MB W202 (C-klasse), han ble anbefalt å kjøpe orginalt batteri og IKKE Agm batteri. Ladingen fra dynamoen var ikke konstant så AGM batteriet kunne bli overopphetet og begynne å koke...

    Er dette bare BullShit? Er det trygt å montere et AGM batteri baki der?


    Takker for svar

  • #2
    200 ampere sikring på 50mm2 kabelen. det han sier er tull. et syre batteri kan koke hvis det får for høy lade spenning.et agm batteri kan tåle opp til 15v lade spenning mens et syre batteri skal ligge på 13,5-14.0v. correct me if im wrong. men noen agm batteri kan ha en sikkerhets ventilasjon som slipper ut gass fra batteriet v overlading.og det er ikke så morro å få inne i bilen.tror du trygt kan ha et biltema agm baki
    rett meg gjerne hvis jeg tar feil :-)


    mvh kim

    Comment


    • #3
      kimafro: Ladespenningen i min bil er originalt nesten 14.4 ved kjøring og lite forbruk så syrebatteri tåler såpass.. Men er det sikring på kabelen fra dynamo til batteri originalt? Du bør uansett avsikre den da du sikkert ikke får lagt den like "safe" som originalt med tanke på kanter osv?

      Ellers skal sikring stå så nære batteri som mulig før forsterker, max 35cm ifra er vel anbefalt

      Comment


      • #4
        eneste er at hvis sikringen går, så blir dynamo ødelagt.. tror ikke det er noe sikring der orginalt nei. Bare utifra batteri..

        Snakka litt me Mister Sandvik, så tror jeg dropper sikring på 50mm2 kabelen og heller bruker strømpe ifra dynamo og til kabelen er innforbi torpedo veggen..

        Men hvis kabelen går ifra batteri og rett inn i forsterker eller en deleblokk og kabelen er ca 35-40 cm. Trenger jeg fortsatt sikring på kabel? Er vel kanskje det som er mest "safe", så for sitte inn en 200amp automatsikring rett etter batteri da

        AGM batteri får jeg bare satse på at det går bra Merkelig hvis det ikke skulle det, sett mange eldre biler som har brukt det. Så er vel bare BS

        Ser at noen har festa en jord kabel på selve dynamo.. Går dette på alle dynamoer? Pleier det å være merket til jord på dynamoen da? Så også en som har festa jorde kabelen til stramme bolten på dynamo og rett i karosseri.. Skulle jeg gjort det for å få mest mulig effekt av dynamo, med tanke på at det er et stykke bak til batteri?

        Takk for svar

        Comment


        • #5
          Originally posted by kimafro View Post
          200 ampere sikring på 50mm2 kabelen. det han sier er tull. et syre batteri kan koke hvis det får for høy lade spenning.et agm batteri kan tåle opp til 15v lade spenning mens et syre batteri skal ligge på 13,5-14.0v. correct me if im wrong. men noen agm batteri kan ha en sikkerhets ventilasjon som slipper ut gass fra batteriet v overlading.og det er ikke så morro å få inne i bilen.tror du trygt kan ha et biltema agm baki
          rett meg gjerne hvis jeg tar feil :-)


          mvh kim
          Et AGM batteri tåler vel opp til 16 volt lade spenning ?
          Vertfall i følge mechman:
          http://m.youtube.com/index?client=mv...?v=8NXoZ9XxFtY


          EDIT: Min feil, så gjennom videoen igjenn og de sa at du ikke burde ha stort mer en 15 volt
          Last edited by Bjeff; 25-05-2012, 12:35.
          Ford Escort
          PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
          http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

          Comment


          • #6
            Ser at noen har festa en jord kabel på selve dynamo.. Går dette på alle dynamoer? Pleier det å være merket til jord på dynamoen da? Så også en som har festa jorde kabelen til stramme bolten på dynamo og rett i karosseri.. Skulle jeg gjort det for å få mest mulig effekt av dynamo, med tanke på at det er et stykke bak til batteri?
            noen som vet?

            Comment


            • #7
              Originally posted by ThomasEK View Post
              noen som vet?
              Det holder med å bytte jordingen fra blokk til karosseri. Men du kan godt flytte denne til en av festeboltene til dynamoen. Det spiller ingen rolle.

              Å ikke sikre en 50mm2 kabel som går fra batteriet og gjennom torpedovegg er idioti. Hva om du skulle være uheldig og karosseriet gnager gjennom isolasjonene, eller at du koliderer og får kortsluttning? Det blir ganske livat da, kan jeg love deg
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Ok, fikk bare beskjed om at hvis sikringen røyk så kunne dynamo bli ødelagt. Så hørtes bedre ut å bare polstre den litt til den var igjennom torpedoveggen. Men kanskje like greit å sitte på en sikring da.. max 35cm fra dynamo da?

                Comment


                • #9
                  Det skjer ingen ting med dynamoen om den sikringen ryker. Max 30 cm er det vel EMMA som sier. Også må kabelen være sikret bak ved batteriet også.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    ok, så max 30cm fra dynamo mot batteri og 30cm ifra batteri mot dynamo.. Itillegg en sikring mellom batteri og forsterker rack?

                    Blir vel bra da..

                    Takker for hjelp pål!

                    Comment


                    • #11
                      Kabel fra dynamo og starter skal ikke sikres, siden det vil gå mye mer strøm i kabelen enn 200A når starteren kjøres. I biler med orginalt batteri bak så ligger kabelen sikkert montert og er usikret!

                      Så... Du trenger ikke å oppgradere kabelen forfra, den skal kun lede ladestrømmen og den blir aldri høyere enn man har dynamo til... men vil anbefale å legge opp ny jordkabel fra motor til karosseri og ny jordkabel fra batteri til karosseri.
                      De nødvendige store kablene du trenger til anlegget legges rett fra batteriet bak.

                      EMMA-reglene sier max 40cm fra batteripol til sikring btw.
                      Legger man opp til 2 eller fler batterier må kablene mellom batteriene sikres innenfor 40cm i begge ender.

                      Jeg har MYYE strømtrekk, men det holder fortsatt fint med orginal ladekabel...
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Tusen takk Joakim! Ble litt mye fram å tilbake og delte meninger her nå... Men hører på deg jeg , siden du har E34 med orginal batteri bak. Så da bør det jo holde i merca også

                        Men da tar jeg bare en ekstra jord kabel ifra dynamo feste til karosseri.. Det går greit det? (å seff fra batteri til karosseri)
                        Last edited by ThomasEK; 29-05-2012, 11:48.

                        Comment


                        • #13
                          Det er helt riktig. viktig å være på den sikre siden. sikringen er sin venn vettu :-)


                          Mvh kim

                          Comment

                          Working...
                          X