Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joakim's T5 Transporter - Prosjekt "EmmaBil-2008" på under én uke.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Joakim's T5 Transporter - Prosjekt "EmmaBil-2008" på under én uke.

    Denne tråden omhandler min gamle konkurransebil fra 2008-sesongen. Etter og ha vært dommer på nesten alle konkurransene denne sesongen, men ikke hatt egen bil ferdig, ble dette prosjektet bestemt.
    Bmw'en stod godt parkert og under bygging, så da måtte firmabilen til pers.

    Målet med denne bilen var å vise at det faktisk ikke er nødvendig og ha det råeste bygget for å score bra i en EMMA sq-konkurranse! Ikke noe av varerommet skulle brukes og ingenting skulle ødelegge bilens bruksverdi som firmabil!
    Konkuranseklassen som ble valgt var "advanced 5-ch".
    For å kvalifisere til NM-finalen, måtte bilen rekke og delta på 2 konkurranser, så den måtte bygges klar før konkurransen på Lånkebanen i Hell, søndag 31.08.2008 - og byggingen ble påbegynt uka før, nermere bestemt torsdag 21.08.2008. I kombinasjon med jobb på dagtid, unger i helgen og påfølgende tirsdag, ble kjerra bygget på noen ganske få aktive kvelder og hele bygget tok 5 effektive kvelder! Fikk rimelig grei score på første konkurranse og veldig bra score på den neste!
    Bilen låt skikkelig nice, tatt i betraktning at det er en kort og bred kupe, med plastglass i hele bakveggen.
    Fikk dempet noe av resonansene i plastglasset, ved og varmebehandle det med varmepistol, så det dro seg og ble stående i spenn.

    Utstyret som ble brukt er ting som "lå og slang" og kabling er av ymse avkapp og rester fra annen gammel moro.

    Anlegget er bygget etter Emma's regelbok og alt er gjort slik det beskrives, men ikke overdrevet.

    Denne bilen fikk faktisk 143 av 150 poeng på installasjon på NM i Tønsberg i 2008, til sammenligning fikk Fleischer's rålekre ODR Civic 148 poeng i samme konkurranse og klasse!
    Dette viser vel ganske greit at man ikke behøver å legge masse kroner og timer for å bygge en helt ok emmabil!

    Nå som vi nermer oss en ny konkurransesesong, så håper jeg denne tråden er til inspirasjon for de som har lyst til å konkurrere, men ikke helt har trua på at det de har er "bra nok". Kjør på og eventuelt lær ennå mere underveis, så kan jeg garantere mye spenning og moro! Og ikke minst!!! ...Gode lydopplevelser i bil!

    Bilen:
    2005 - VW T5 transporter varebil - kort utgave.


    Utstyr:
    Spiller/dsp: Pioneer DEX-P9 / DEQ-P90
    Forsterker: McIntosh MC431M
    Diskant/mid: Hertz ML-500R
    Midbass: Pioneer TS-M171PRS
    Sub: Pioneer TS-1000C - Senere ODR-10"
    Koblingsutstyr: Det som lå og slang i kasser og poser i verkstedet...
    Batteri: Orginalt syrebatteri



    Slenger ut litt byggebilder her, så kommer oppdateringer og redigering av tråden etterhvert...



    De store dørene er fine som basskasser, men trenger massiv demping av ytterplate, innerplate og dørtrekket! Her er det brukt STP Bomb, M1, Splen og Bitoplast.



    For å få plass til at vinduet kan gå ned bak magneten, måtte det til 2 lag med mdf-ringer. Dette ble en bra innfestning av elementene og sammen med god tetting, ble det ett skikkelig bra resultat!







    Her får koblingspunktene litt silikon, for å hindre korrosjon og fukt.








    Lettere fortvila montør.. :P Ekstremt trangt bak spilleren og myye kabler!


    Her begynner bygging av basskasse, som må bygges på plass, for å få nok volum og at den skal sitte skikkelig fast!

    5 av veggene er i 16mm MDF og laget av MDF-kunstner Dag Johansen! Strøken jobb som alltid!
    Toppen ble støpt i glassfiber, for å passe mot seteputa.






















    Litt koblingsbiter, før de blir montert.. Snakeskin og krympestrømper er absolutt ikke nødvendig for full score i Emma!
































    EA og Frøken Thomsen i fri dressur på Rudskogen.. Hihi

    Høsttreffet til Gatebil på Rudskogen '08.




    Målet med denne bilen var altså å vise at det er mulig og bygge en morsom konkurransebil, uten at det må koste store summer, eller ta så fryktelig lang tid!
    Planlegging og studering av regelboka og litt gjennomtenkt bruk av reglene, gjør at det ikke er noe å trekke for rent teknisk i denne bilen! Det som var av trekk i poeng, var 3 poeng for utseendet på trekking av mellomtonebåndene og 1 poeng for manglende bilde i dokumentasjoen, samt 1 poeng trekk i craftmanship for headunit og 2 poeng for craftmanship other devices.
    Altså ikke store greiene og fikse, men det ble aldri gjort. :P
    Anlegget er demontert og bilen er solgt.
    Last edited by Joakim; 07-07-2012, 12:57.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

  • #2
    jævler, det hadde jeg glemt!! mohahaha
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Originally posted by Erik André View Post
      jævler, det hadde jeg glemt!! mohahaha
      måtte bare... :P
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Utrolig flott bilde av deg Erik, det var gull!

        Flott tråd Jokkis! Håper mange kan bli inspirert av dette, og stille med det de har på konkuranser for å lære mer og ha det moro!

        Foreløpig få som har blitt påvirka av Team Audiocore... Så håper du får det til..
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Originally posted by thomasekeli View Post
          Utrolig flott bilde av deg Erik, det var gull!

          Flott tråd Jokkis! Håper mange kan bli inspirert av dette, og stille med det de har på konkuranser for å lære mer og ha det moro!

          Foreløpig få som har blitt påvirka av Team Audiocore... Så håper du får det til..
          Vår taktikk har ikke virket nevneverdig hittil, ny taktikk for dette tiåret kommer

          At denne bilen får tilnærmet lik score i installasjon som Anders sin utrolig flotte Civic, sier vel kanskje sitt om hvor "farlig" EMMA egentlig er. Håper egentlig at folk ser dette og skjønner at man ikke trenger en installasjon i show-klassen for å bli med. Er faktisk forsvinnende lite man får igjen for en pen install i rene poeng, i Advanced-klassen that is

          Må jo si at denne bilen låt skremmende bra til slutt Spesielt oppsett, men fy søren så underholdende!
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            enig med tony.. bilen låt meget underholdene.

            Og taktikk på å få flere til å forstå hvor lite vanskelig det er å delta på emma konkuranse og gjøre det bra... vel virker som folk flest ikke gidder å høre på det øret..

            Har du som leser dette noen som helst tanke på å delta i EMMA burde du ta en titt til på bildene her så kan mye læres om hvordan gjøre det bra uten å bruke flere månedslønninger og måneder på å bygge.. denne bilen var tross alt bygd på under en uke og tror ikke det gikk med så mange kronene heller.

            Overrasker meg at kommentarene uteblir i denne tråden.. mest lærerike prosjekttråden jeg har sett på en stund
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #7
              så meget bra ut det der, nå har du satt igang tanker hos meg om noe lignende, har samme type firmabil nemlig
              men var det vanskelig å demontere dørene? og er det 5,25" som sitter i dørene?
              er jo greit nok det originale anlegget, men man vil alltid ha mer trøkk, klarere lyd osv
              Ørjan Nicolaisen
              Volvo V70 -Mosconi - JBL - Alpine

              Comment


              • #8
                Toyo2K: Er 6,5" foran i de dørene der. Og hvordan resten kan gjøres ser du jo hehe
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Toyo2K View Post
                  så meget bra ut det der, nå har du satt igang tanker hos meg om noe lignende, har samme type firmabil nemlig
                  men var det vanskelig å demontere dørene? og er det 5,25" som sitter i dørene?
                  er jo greit nok det originale anlegget, men man vil alltid ha mer trøkk, klarere lyd osv
                  Dørtrekka sitter festet med 3 skruer i bunnen av trekket og en skrue øverst i håndtaket.. Når de er ute, er det bare og nappe det ut.

                  Orginaldiskantene låter faktisk veldig bra! Tro det eller ei! Om du vil bytte dem, så bruk orginal vinkling!
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    så det er diskanter som sitter helt fremme ved ruta, trodde det var 4" coax eller noe sånt
                    nå skal det jo sies at jeg ikke har sett over det anlegget, utenom når jeg byttet spiller.
                    skal åpne opp dørpanelene til helga og se om jeg får plass til 2stk MDS høytalere jeg har liggende, dem spillte jo meget bra i min bil så må jo prøve, selv om kompisene mine sa MDS er søppel inntil dem hørte mine med forsterker
                    Ørjan Nicolaisen
                    Volvo V70 -Mosconi - JBL - Alpine

                    Comment


                    • #11
                      Det er litt synd at det ikke er så mange som gir tilbakemld på prosjektet ditt. Har en liten følelse at du "har bygd litt før" for å si det slik.
                      Men det er vel ikke alle som har et ODR-anlegg i skapet,og en Macintosh under senga heller(kostbare greier)
                      Men du har jo laget lyd i en ganske så tung bil å bygge i. Nye biler idag er så kompakte,så det må omfattende regulering til for at en skal finne plass til komponentene.
                      Men KULT bygg vil jeg gi deg kreditt for

                      Bol
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Bassoflove View Post
                        Men KULT bygg vil jeg gi deg kreditt for

                        Bol
                        pluss en
                        VW Corrado - Prosjekt bil
                        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                        I´m BANKRUPT - A G60 owner

                        Comment


                        • #13
                          Liker-knappen!!
                          Øyvind Kalbækken

                          Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                          Comment


                          • #14
                            Skal lissom ikke så mye til før ting er "riktig" Alt dette er noe de aller fleste klarer å mekke sammen sjøl uansett, og det MÅ ikke være mer avansert en dette
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Øyvind View Post
                              Liker-knappen!!
                              X2! Og at den ble bygd på under en uke gjør det jo ekstra gøy å se på, lettvint og fort gjort samtidig som det funker veldig bra. Blir litt inspirert til å gjøre ett EMMA prosjekt selv av å se dette Hadde jeg bare hatt sånt utstyr liggende til overs i garasjen så hadde jeg nok gjort det
                              Mvh Werner Harstad

                              Comment

                              Working...
                              X