Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw boble 1966

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vw boble 1966

    Bilen er en vw boble fra 1966 som har vært i mitt eie siden 2001. Dette er et prosjekt som har tatt mye lengre tid en man først trodde, men andre prioriteringer har kommet i veien opp gjennom årene. Bilen er snart klart og det er bare litt elektrisk jobb før den er på veien igjen. Da passer det bra med å forberede for bilstereo. Fokuset er på lydkvalitet. Installasjonen blir type enkel med fokus på "less is more". Min siste seriøse bilstereo var ca år 1999 i en Ford Escort med Pioneer P99, GAS frontsett, to tstk JBL GTS 150 forsterke, Soundstream SPL 10" bas och en Audiocontrol epicenter. Etter dette har bilstereo for det meste vært noen små oppgraderinger fra originalt, typ Helix plug and play.

    Bilen; en cal-look med byggår 1989, rensket for alt chrom og utvendige handtak mm, one-piece windows, porsche look-alike felger og en lett senkning. I god stand.
    Last edited by eiko; 14-01-2020, 10:51.

  • #2
    Utstyret som skal brukes er som følger:

    Spiller: Alpine UTE-93DAB, med delefilter, tidskorrigering mm.
    Forsterker: Ground Zero 5 kanal GTZA-5120 (foreløpig)
    Fronthøytalere: Bravox CS60 K
    Bass. Gladen RSX12 Slim

    En salig blanding mao. Litt usikker på forsterkeren, vurderer overgang til DLS eller Audiosystem. Har også en Alpine PXE-H650 prosessor liggende som jeg kjøpte for OEM-integration i min forrige bil, en VW Touran. Denne ble aldri koblet opp, men da UTE93 har både eq, delefilter og tidskomp blir den nok liggende på hylla litt til.

    Comment


    • #3
      Den er ribbet innvendig så jeg startet med demping. Brukte Silent Coat som er fin og enkel å jobbe med.

      Comment


      • #4
        Jeg valgte å plassere fronthøytalerne i kick panel og ikke i dørsiden. Kick panel er veldig 90-talls, men det fungerer bra ved god plassering og riktig vinkling. Legger ved et knippe bilder av prosessen. Valgte også å støpe formen i glassfiber, både bakside og forside. Det er ikke mye plass å gå på ved føttene i en folkevogn når man velger en slik plassering, og dybden på Bravox-midbassen er 66mm, ikke de slimeste mao. Men jeg sitter igjen med grei benplass samt en lukket kasse på ca 3 liter.

        Dette var første gang jeg prøvde meg på støping, det gikk forbausende bra. Dog en tidskrevende prosess, så om jeg gjør dette igjen det er jeg ikke sikker på. Baksiden brukte jeg tre lag polyester på, ble en stiv konstruksjon. Fremsiden brukte jeg høytalerstoff med stretch som underlag med to lag polyester på. Toppet det med glassfiberstrie og ytterlige to lag polyester. Spraytet sprutsparket i noen omganger som ble pusstet noe ned for å fjerne kanter og store ujevnheter. Har ikke fokusert på noen finish utover dette da teppetsett skal legges over.

        Comment


        • #5
          Har en del tilbehør etter interessen på 90-/2000-tallet, som feks Supra høytalerkabel som brukes til frontsettet. Jeg fjernet den yttre beskyttelsen og trakk beskyttelsesstrømpe utenpå. Ledningene ble trukket via originale hull. Tilpasset hull i kick panelet etter dette. Selvfølgelig ble gummigjennomføringer brukt for å beskytte kablene. Selve kick panelene festet jeg med 3 stk karosseriskruer. Optimale hadde vært en skrue i hvert hjørne, men det er ikke mulig her. Festene danner uansett en trekant som gir stødig feste. Det fjerde hjørnet har et gummibelegg mellom kickpanel og karosseriet for å ta imot ev vibrasjoner.

          Comment


          • #6
            Neste trinn er plassering av HU. Her går jeg for skjult montering i hanskerommet, delvis pga at anlegget generelt får en diskè montering, men også fordi det passer stilen på bilen generelt. Ble ikke helt fornøyd med sluttresutatet og finish. Får se om jeg orker å endre det. Fordelen her er at plasseringen tilsier meget korte signalkabler da forsterker blir liggende i fremre bagasjerom noen få ca unna spilleren.

            Alt i spilleren styres via app på mobilen. Mobilen skal få en sentral plassering midt på dashbordet der planen er å lage et feste for bruk der det askebegeret står pr i dag. Den løsningen ser jeg på senere.

            Click image for larger version

Name:	hanskerom.jpg
Views:	69
Size:	1,016.2 KB
ID:	390377

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 2.jpg
Views:	66
Size:	1.29 MB
ID:	390378

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 3.jpg
Views:	67
Size:	385.0 KB
ID:	390379

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 4.jpg
Views:	61
Size:	1.65 MB
ID:	390381

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 5.jpg
Views:	68
Size:	1.00 MB
ID:	390382

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 9.jpg
Views:	67
Size:	1.23 MB
ID:	390383

            Click image for larger version

Name:	hanskerom 8.jpg
Views:	73
Size:	759.4 KB
ID:	390380

            Comment


            • #7
              Slik er plasseringen av forsterkeren tiltenkt. Denne er forholdsvis tung (5 kg) og stor, og yter totalt 4x50w x 1x180w. Kjøpt på tilbud litt spontant egentlig. Planen var å kjøpe en 6 kanaler, men det ble denne. Fikk skjært til materialer i MDF for forsterker racket.

              Click image for larger version  Name:	forsterker rack 1.jpg Views:	0 Size:	1.41 MB ID:	390388

              Click image for larger version  Name:	forsterker rack 2.jpg Views:	0 Size:	1.83 MB ID:	390387

              Click image for larger version  Name:	forsterker rack.jpg Views:	0 Size:	1.57 MB ID:	390386

              Comment


              • #8
                Pent! Hvordan ser bilen ut i dag?
                aksjebloggen.com

                Comment

                Working...
                X