Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knuts Lancer med 4x15" Cerwin Wega og god bagasjeplass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by nordviks
    Jeg fant ut etter noen år med hi-fi og selvbygg, att det jeg opfattet som dyp bass var rundt 50-60hz. Jeg fant også ut at ørene mine har vanskelig for å opfatte lyd under disse frekvensene. Jeg har testet dette selv med høytalere som går ned til 30hz i stua. Jeg har spilt 35hz og sett elementet bevege seg uten å høre annet en friksjon og ulyder fra elemtet. Jeg har eksprementert i timesvis med dette!

    Jeg fant også ut at det er kun ett fåtall av mennesker som opfatter lyd under 35hz. Det er heller nesten ikke spilt inn musikk der disse frekvensene blir brukt (<40hz).

    Her er noen referanse på umuligheten av å gjengi lyd under 50hz i bil:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelength
    http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb021999.htm

    22 feet = 6.7056 meter


    Knut
    Mener du altså at man ikke hører toner under 50hz i biler? At de på et mystisk vis forsvinner?
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #32
      Originally posted by nordviks
      Jeg fant ut etter noen år med hi-fi og selvbygg, att det jeg opfattet som dyp bass var rundt 50-60hz. Jeg fant også ut at ørene mine har vanskelig for å opfatte lyd under disse frekvensene. Jeg har testet dette selv med høytalere som går ned til 30hz i stua. Jeg har spilt 35hz og sett elementet bevege seg uten å høre annet en friksjon og ulyder fra elemtet. Jeg har eksprementert i timesvis med dette!

      Jeg fant også ut at det er kun ett fåtall av mennesker som opfatter lyd under 35hz. Det er heller nesten ikke spilt inn musikk der disse frekvensene blir brukt (<40hz).

      Her er noen referanse på umuligheten av å gjengi lyd under 50hz i bil:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelength
      http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum
      http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb021999.htm

      Oppsumering er at siden en 20hz bølge er 17,17 meter lang. Dette betyr at man må ha plass til denne bølgen for å ha mulighet til å opfatte den. Det bør være logisk for de fleste!
      Hvis man går opp ett oktav til 40hz er denne bølgen ca 8,5 meter.


      Knut
      Kanskje du burde lese igjennom dine egne referanser:

      Do you need a room with at least one 60-foot dimension in it to hear a real 20Hz in the room? No. Your ears actually pick up sound in a different way, reacting to the compressions and rarefactions that happen in the air as the sound propagates though the room. Twenty Hertz creates 20 compressions and rarefactions per second and your ear will pick that up even if you are listening to headphones that respond to frequencies that low. Otherwise your ear canal would have to be 60 feet long -- we would look rather odd if our heads were 60 feet wide.

      Frode

      Comment


      • #33
        Originally posted by fhl View Post
        Kanskje du burde lese igjennom dine egne referanser:




        Frode

        Jeg legger meg flat, hadde ikke tenkt på denne faktoren. Du har også rett i det med at jeg ikke leste godt nok igjennom refferansen.

        Beklager uttalelsen! Jeg skal editere å slette postene


        Knut

        Comment


        • #34
          Hehe, må være litt forsiktig med å være så påståelig og allvitende

          For meg hørtes det ut som ren bambus etter å ha sittet i min egen bil.
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #35
            Originally posted by Hifonic View Post
            Hehe, må være litt forsiktig med å være så påståelig og allvitende

            For meg hørtes det ut som ren bambus etter å ha sittet i min egen bil.
            Du har helt rett Dreit meg ut der, ble litt for ivrig.

            Knut

            Comment


            • #36
              Jeg er vist unik som hører 20 hz jeg da jippi!
              TEAM RE-LOUD
              http://www.teamreloud.com

              Norwegian Champion 08

              Comment


              • #37
                Originally posted by xcetera View Post
                Jeg er vist unik som hører 20 hz jeg da jippi!
                Ja, da har du en meget god hørsel

                Comment


                • #38
                  jeg og! jippi
                  www.eirikaspaas.com

                  Comment


                  • #39
                    Jeg fikk hørselen min redusert allerede i ungdomstiden, for mye høy musikk og stikksag uten hørselvern. Jeg har faktisk aldrig som jeg hvet om hørt lyd under 30hz.

                    Hvordan høres det ut? Bruker dere noen spesielle test cd-er siden det ikke er vanlig å spille inn lyder under 40hz?


                    Knut

                    Comment


                    • #40
                      Hvafforno?

                      Hvor har du det fra at lyd ikke spilles inn under 40Hz?

                      Jeg må ha vært heldig med kjøpet av mine cd'er jeg da, siden alle har lyd ned til 20Hz.

                      Nei, men seriøst. Jeg sjekket litt rundt dette du påstår om 40Hz:
                      Når det gjelder akustiske instrumenter så er det sant et det finnes få frekvenser under 40Hz. Med de aller dypeste basstonene på en bassgitar vil du kanskje kunne høre ned til 30-35 hertz dersom alle forhold ligger til rette.

                      Dette gjelder også konserter, der frekvenser under 40Hz ofte bevisst ikke blir spillt av, for å hindre unødvendig skrangling og risting fra scene, rigger osv.
                      Men, når vi snakker om opptak er saken noe helt annet.

                      Samtidig så inneholder de fleste opptak i dag digitale instrumenter som fint klarer å gå under 40Hz. På akustiske opptak blir digitale instrumenter ofte lagt på lydsporet i tillegg, for å komplementere de lavere frekvensene der vanlige bassgitarer og trommer kommer til kort.

                      Så, for å konkludere:
                      De eneste opptakene der du ikke finner frekvenser under 30-40Hz er rene instrumentopptak fra akustiske instrumenter, uten filtrering, equalizing eller andre justeringer.
                      Last edited by h-75k; 25-06-2008, 09:14.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by h-75k View Post
                        Hvafforno?

                        Hvor har du det fra at lyd ikke spilles inn under 40Hz?

                        Jeg må ha vært heldig med kjøpet av mine cd'er jeg da, siden alle har lyd ned til 20Hz.
                        Det er noe jeg har hørt fra flere hold opp igjennom, en av disse kildene er en professionell høytalerbygger. Som i hvertfall tidligere het Norsk høytaler teknikk. Firmaet lager ekstremt dyre HI-Fi høytalere som blir solgt over hele verden.

                        Hvordan hvet du at høytalerene gjengir 20hz på alle platene dine? Du må ha veldig gode høytalerelementer for å kunne opnå 20hz i det hele tatt!

                        Jeg tok en rask titt på de populære Hertz elementene fra installbay. Det eneste elementet som kan gjengi 20hz uten bruk av spesiallaget aktivt filter er ML 5400D, denne 21" koster 17.000kr. For å gjengi 20,7hz med dette elementet uten elektronisk kompensasjon trenger du en kasse på 613 liter!


                        Knut
                        Last edited by nordviks; 25-06-2008, 09:41.

                        Comment


                        • #42
                          Hvorvidt man _hører_ 20Hz kan man diskutere til man blir blå, men sannheten er at man føler det like mye med andre deler av kroppen som man hører det med trommehinnen/sneglehuset i øret.
                          Ved ødelagt hørsel mister man ikke de dypeste frekvensene, men de øverste.
                          Inni det væskefylte sneglehuset sitter det bittesmå hår som er "koblet" til nerver.
                          Ytterst i sneglehuset sitter de hårene som oppfatter de øverste frekvensene, disse er derfor veldig utsatt.

                          Og til slutt: svært få plater innholder musikkinformasjon ved 20Hz, er det lyd der er det ofte innspillingartefakter.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by nordviks View Post
                            Du må ha veldig gode høytalerelementer for å kunne opnå 20hz i det hele tatt!
                            Knut
                            Dette er en påstand med store modifikasjoner. Du må ta i betrakning dempingkurver og slikt.

                            Alle subelementer kan spille 20Hz. Sett en ren 20Hz sinustone inn på elementet så vil du kunne se at det fysisk flytter på seg. Du vil også kjenne det i form av vibrasjoner.

                            At et element har 24dB demping ved 20Hz betyr ikke at det ikke klarer å gjengi lyden. Det betyr bare at volumet på 20Hz er så lavt i forhold til høyere frekvenser at de vil "overdøve" lyden (for å si det litt rart).

                            Jeg har testet med frekvenser så langt ned som 1Hz. Hører ingenting, men elementet puster luft som bare det.
                            Last edited by h-75k; 25-06-2008, 09:39.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by nordviks View Post
                              Jeg tok en rask titt på de populære Hertz elementene fra installbay. Det eneste elementet som kan gjengi 20hz uten bruk av spesiallaget aktivt filter er ML 5400D, denne 21" koster 17.000kr. For å gjengi 20,7hz med dette elementet uten elektronisk kompensasjon trenger du en kasse på 613 liter!
                              Knut
                              Hva definerer du som å kunne gjengi 20hz?
                              0dB demping ved 20Hz?

                              Jeg trur du skal lese litt om begreper som feks frekvens-respons og resonansfrekvens.

                              20,7 er resonansfrekvensen til det elementet i fri luft.
                              613l er luftvolumet som tilsvarer stivheten til elementet.

                              Thiele-small parametre er tingen. Google det og les litt før du påstår noe mer.
                              Last edited by h-75k; 25-06-2008, 10:08.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by h-75k View Post
                                Hva definerer du som å kunne gjengi 20hz?
                                0dB demping ved 20Hz?

                                Jeg trur du skal lese litt om begreper som feks frekvens-respons og resonansfrekvens.

                                20,7 er resonansfrekvensen til det elementet i fri luft.
                                613l er luftvolumet som tilsvarer stivheten til elementet.
                                +/- 3db.

                                Knut

                                Comment

                                Working...
                                X