Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD anlegg i Mitsubishi Galant G8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DD anlegg i Mitsubishi Galant G8

    Heisann er en 19 åring som har holdt på med bilstereo en "god" stund nå. Kjøpte bilen da jeg var 16, og etter 2 mer eller mindre dårlige bygg har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre alt skikelig denne gangen.

    Bilen det er snakk om er en Mitsubishi Galant glx 1997-mod. All utvendig styling er byttet til facelift (framfanger,sideskjørt,bakfanger, blinklys, baklykter og panser). Alt innvendig et byttet til skinn, og speedometeret er byttet fra kjedelig originalt til high-res. Har også satt på bakrutesenker og glx spoiler.

    Alle kabelsko er av biltema sine 50kv, som er borret opp med en 11mm borr, deretter er det brukt 16 tonns hydraulisk presse fra amazon til å få desse på. Sitter m.a.o som støpt . Alle kabler er 53kv fra Lydibilen.no

    Oppsettet er som følger:

    HØYTTALERE:
    4x dd vo m8 mellomtoner (2 i hver fremdør)

    2x dd vo b2 diskanter (1 på hver side av dashbordet)

    2x gzhw30x 12" subber i båndpasskasse desinet av bassbrothers (skal byttes ut med 1x dd redline 815 15" etter hvert)

    SPILLER:
    Alpine CDE178bt (har en Pioneer DEH-80PRS på vei i posten som denne skal byttes ut med)

    FORSTERKERE:
    Dd m3b monoblokk til subbene (3400wrms i 1 ohm)

    Dd a2 til diskanter (2x120wrms i 4ohm)

    Dd ss2a til mellomtoner (2x600wrms i 2ohm)

    Slenger ut noen underveisbilder som er litt hulter til bulter (noen bilder er av ting som er gjort for lenge siden, andre er fra nå nylig)

    Bilde av bilen


    Bilde av bilen bakfra


    Alt interiør har blitt byttet til skinn. Har også byttet ut det gamle interiøret (dashbord, gulvteppe, hattehylle, listverk, setebelter osv..) fra grått til svart (pre-facelift -> facelift)


    Dørtrekk før montering


    Dørtrekk montert, ytterblekket i døren er forresten dempet med ett heldekkende lag av silent coat, med ett lag gladen aero multi utenpå, bak høyttalerne er slik "eggkartong" dempematte. Alle 'hull' i innerblekket skal tettes med rustfrie-plater som blir skrudd fast i m5 blindmuttere (popnagler som har ett gjenget hull i midten), platene skal ha en tetningslist rundt seg og blir dempet på utsiden med silent coat.


    Har montert dd vo b2 diskantene i 'viftehullene' på siden, da dette var den eneste plassen jeg fant som ikke krevde ekstrem ombygging. Var også en fin plass og plassere de mtp på vinkling. Har tettet igjenn for lufttilførselen bak med abs-plast som er limt med sikaflex


    Dempet hjulbrønn med 1 lag silent-coat over hele. Noen plasser er det lagt dobbelt (på store flater)


    Oversiktsbilde av hvordan bagasjerommet ser ut nå, dette ble bygget av plater fra ett gammelt skap vi hadde stående, som så ble trekt med lett-skai fra stoffogstil.no solid og i mine øyne også fint den plata i midten med DD klistermerke er en plexiplate som er kuttet til, og lakkert svart på baksiden. Under det falske gulvet med 2x120mm vifter er det plassert 3 stk dd forsterkere, alle forsterkerene har 53kv + og - . Dessuten har alle kablene strekkavlastning så de ikke skal kunne løsne. Alt er laget til slik at det skal være fort gjort å skru ut, samtidig som det skal være solid og ikke dette fra hverandre


    Biltema 95ah agm batteri i hjulbrønnen, kablene har blitt ryddet opp i etter dette bildet. Alle er stripset og lagt fint. NB! "Custom" batteri terminaler, der bolten er byttet ut med en lengre m10 bolt for å få plass til alle kabelskoene. Batteriet har dobbel jording som er i setebelte-festene, har pusset godt ned og skrudd godt fast. Batterikassa er sikret med 4stk m10 bolter som går rett gjennom karosseri, med skive og låsemutter. Til platene som holder sikringsholderne er det brukt m5.


    Før og etter-bilde av kabling i motorrom, den plexiplata der sikringsholderne står er henglset slik att jeg kan løfte den opp og har lett tilgang til org.sikringsboksen som er under har oppgradert TB3 med 53kv, lagt opp dobbel 53kv fra batteri fremme til batteri bak, og dobbel 53kv jording til karosseri både fremme og bak


    Sikringsholdere bak baksetene, 53kv kablene jeg la opp fra batteri fremme til batteri bak var ikke lange nokk til å rekke helt bak. Så brukte desse til å "skjøte" kablene så jeg får de ned til reservehjulsbrønnen, desse er også sikret 15cm fra batteri bak


    Koblingsplate bak ene sidepanelet i bagasjerommet, her har jeg rele til både styrestrømmen til forsterkere og til viftene i det "falske gulvet" baki. Har også en sikringsholder som tar 12stk bladsikringer, der jeg kun trenger en kabel inn (brukte 25mm2)
    NB! Var ikke ferdiglaget på bildet, men er ferdig nå


    Er langt ifra erfaren på bilstereofronten. Så alle kommentarer, tips, ris og ros tas imot med stor takk
    Last edited by Ozzt; 09-08-2015, 16:55.
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

  • #2
    Her er dessuten link til den originale byggtråden til bilen om noen skulle være interessert
    Flere bilder av bilen og diverse finner du her
    http://forum.mitsubishi-klubben.no/v...p?f=66&t=16313
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

    Comment


    • #3
      Ser meget bra ut det der


      Mvh kim

      Comment


      • #4
        Tusentakk du har fått litt lyd i anlegget, men tørr ikke å dra på så mye før jeg har skaffet større dynamo og ett skikkelig voltmeter
        Har fått tilbud med excessive amperage om en 200a som er bolt-on for 480$ ferdig fraktet hit(org dynamoen er på ca 70-80a). Men er ikke sikker på om dette er stort nok? Har ikke planer om å bli med i konkurranser med det første, men det jo blir spillt mye forskjellig musikk både høyt og lavt

        Evt. Kunne jeg kjøpt en 300-320a fra en annen bil og bygd om braketter og skiftet over reimhjulet, men om 200a er bra nok vet ikke jeg om det er verdt bryet
        Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
        Pioneer
        Digital Designs
        Ground Zero

        Comment


        • #5
          For en m3b uten for lav last holder 200 og et par gode batterier( kabler har du gjort uutmerktet allerede) lenge ! har selv drevet en 5kw-blokk i 0,5ohm over lengre perioder(full pupp i 2min+) med 250amp fra EA, sinnsykt gode dynamoer !!
          Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
          | Gladen 75c6 - DD m4a |
          | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

          Comment


          • #6
            Blir å bruke den i 1 ohm kjører det safe siden jeg kommer til å spille musikk innen alle sjangre. Bygger anlegget bare for egen glede, så gidder ikke å sprenge m3b'en i 0,5 bare for å briefe Hadde såklart kunne kjørt den i 0,5 om jeg skulle konkurrert, men ser ikke for meg at det blir noe av i nærmeste fremtid.

            Så da blir det nok 200a fra EA synest 390$ + 90$(frakt) var en veldig god pris såfall! Blir fort like mye for en ny original 70a.
            Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
            Pioneer
            Digital Designs
            Ground Zero

            Comment


            • #7
              Er på ferie nå, men stopper meg ikke fra å planlegge litt bilstereomagi
              Har noen planer fremover, men kommer ikke til å skrive det her før det er sikkert! En ting jeg lurer på er om noen vil anbefale noen billige og gode dempematter har dempet hjulbrønnen og fremdørene godt nå, men kunne tenke meg å dempe resten ac bilen med ett lag butyl og ett lag med akustisk dempematte utenpå. Har hørt bilstereosenteret/installbay sine skal være bra, men vet ikke hva jeg skal gå for

              Tips tas som sagt imot med STOR takk
              Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
              Pioneer
              Digital Designs
              Ground Zero

              Comment


              • #8
                Ser bra ut dette. Angående demping av Galant sedan tror jeg ikke jeg hadde giddet å gjøre det. Dempet hele min første Galant for et par år siden, og gjorde alt over en helg, men forskjellen før og etter var veldig skuffende. Det hjalp litt, for all del, men iforhold til hvor lang tid det tar følte jeg ikke det var verd det egentlig. Jeg brukte Silent Coat butylmatter + akustiske dempematter i gulv, tak, alle dører, hjulbuer, reservehjulsbrønn, hattehylle++

                Flott bil du har kjøpt deg forresten. Kjøpte nylig min tredje Galant selv, og den kom ferdig heldempet faktisk.

                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Nydelig den galanten der! tittet en god del innom annonsen før den ble solgt, og må såfall si at det er den fineste fargen jeg har sett på en galant sålangt.

                  Ang. dempingen blir det mest for veistøyens skyld, har for øyeblikket bare koblet opp mellomtone og diskant på førersiden fremme, da jeg holder på å utbedre monteringen av mellomtonene. Og på høyt volum er det ikke mulig å høre noe annet enn musikk, selv med alle vinduene nede i 80km/t, så gleder meg til å få koblet opp alt jahm hadde egentlig ikke forventet noe SQ av desse høyttalerne, men fy fader så de leverer, både mtp fin lyd og ikke minst spiller de grisehøyt i tillegg. Men er kanskje ikke så rart når de blir kjørt av en forsterker på 2 x 600 wrms i 2 ohm

                  For øyeblikket er mellomtonene bare festet i dørtrekket, så får litt ulyder ved høyt volum da dørtrekket "flexer" selvom desse er delt v/ 100hz 12db/oct. Måten jeg skal fikse dette på er å bygge utifrå innerblekket i døren med mdf ringer, og skru gjennom dørtrekket og inn i desse, da skal det i teorien sitte BOM fast. Eneste problemet jeg har støtt på er att dørtrekket på galant er skrået litt nedover nederst, så uten å tenke over dette når jeg laget baffler til desse har jeg vinklet mellomtonene rett i gulvet... men skal nok bli en ordning på det og

                  Jo, takk du! begynner å bli fornøyd med utseende på bilen selv, skulle hatt den litt lavere, men tror coiloversene mine synger litt på siste verset. eu i oktober også så... Er vell coilovers du ar på nye lanten? Så litt lavere ut enn de jeg har sett med 40/40
                  Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                  Pioneer
                  Digital Designs
                  Ground Zero

                  Comment


                  • #10
                    En liten update av hva jeg har puslet med siste tiden

                    Har slitt litt med att dørtrekkene "spiller sammen med" mellomtonene ved høyt volum, dvs de vibrerer og ødelegger for klarheten i lyden. Så har bestemt meg for å feste de bedre enn bare rett i dørtrekket.

                    Fikk taki noen galvaniserte platerester, skjærte ut en mal i gjennomsikrig plastikk av de største hullene i døren, som jeg deretter overførte til metall. Dette ble festet med blindmuttere (rivnuts) rett i dørmetallet, for enkel montering og demontering. Mellom metall og metall har jeg klistrer på tetningsprofil for å minske vibrasjonslyder.

                    Skjærte ut mdf ringer, skrudde og limte desse til platene, og malte med hammerite lakk. Er nå straks klart for montering senere skal hele innerblekket dempes


                    Kjøpte meg noen XT60 kontakter for å teste hvordan desse var. Er litt styr å lodde desse fast, men når det er gjort er det så mye enklere å koble til og fra ting når det skal monteres/demonteres



                    Her har jeg loddet på XT60 kontakter til høyttalerne, og tapet ledningene med tesatape (tøy-tape) for å slippe att ledningene skal ligge å klaske inn til metallet i døren. Har også taper rundt alle dørklips o.l med tesatape for å hindre skrangling


                    Stemningsbilde av bilen
                    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                    Pioneer
                    Digital Designs
                    Ground Zero

                    Comment


                    • #11
                      Ser bra ut dette. Er viktig at ting sitter bom fast. Og det er nok bedre å feste høyttalerne i innerblekket istedenfor dørtrekk.

                      Stilig bilde av bilen der forresten! Er det 40/40 du har senka den?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Står på coilovers, men er ca likt 40/40 ja. ene coiloveren bak høres ut som den "bunner" når jeg kjører over humper, så tror jeg skal skaffe meg 40/40 senkefjærer og bruke originaldemperene nå etter eu i okt

                        Viktig å få ting til å sitte fast ja! Og er også ett pluss om det er lettå skru av og på
                        Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                        Pioneer
                        Digital Designs
                        Ground Zero

                        Comment


                        • #13
                          Fin bil og kjempepent oppsett både bagasjrom og dører. Har du stilt i konkurranse med bygget ditt?
                          never enough!

                          Comment


                          • #14
                            Tusentakk, Johann Fredrik! Er slike kommentarer som hjelper på motivasjonen
                            Har ikke stillt i noen konkurranser nei, bilstereo har på en måte bare blitt en ekstra hobby da jeg er over gjennomsnittet interessert i alt med motor og hjul på. Og når jeg først skal gjøre noe prøver jeg å gjøre det så pent og solid som mulig. Har bare holdt på med bilstereo i 2-3 år (der 1 og 2 året besto av å slenge inn en prefab subkasse og å halvveis montere ett komponentsett i fremdørene ) så denne gangen bestemte jeg meg for å gjøre ALT skikkelig, dvs alt i fra det å velge rett monteringsmateriell til å få siste kordellen fra en kabel inn i kabelskoen.

                            Hadde vært morsomt å prøvd seg på konkurranser i fremtiden om prosjektet får ett bra sluttresultat. Men først vil jeg ha større dynamo, ett agm batteri til, og en 15" istedenfor 2x12"

                            Vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere i tråden, men har nå fått montert 80PRS'en, og er helt overrasket over hvor fint desse SPL mellomtonene til DD spiller etter litt knoting med aktiv deling og tidskomp. Hadde ikke forventet i nærheten av den lyden jeg nå har i bilen da dette ble kjøpt inn, og har ennå ikke stillt noe som helst på EQ, den står på flat.

                            Er nå snart ferdig med "solidifiseringen" (lol) av passasjerdøren min, det som gjenstår er å tette siste store hullet i døra (må ha en galvanisert plate til) og dempe innerblekket med noe dempematte.

                            I sommer var jeg russ sammen med en gjeng, og om vi nå får solgt bilen så triller det vell snart noen kroner inn på konto. Men desse triller nok like fort ut igjen, da galanten har lyst på mer utstyr
                            Last edited by Ozzt; 21-09-2015, 20:24.
                            Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                            Pioneer
                            Digital Designs
                            Ground Zero

                            Comment


                            • #15




                              Ny kasse med DD Redline 815 på vei inn
                              Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                              Pioneer
                              Digital Designs
                              Ground Zero

                              Comment

                              Working...
                              X