Announcement

Collapse
No announcement yet.

STD Omega Bygg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • STD Omega Bygg

    Da har jeg endelig fått begynt på nytt stereoprosjekt i "ny" bil!

    Her er bilen, 1998 mod Omega B


    Planen er å bygge litt over vinteren og våren så jeg blir klar til å delta på treffene til neste år. Det blir i hovedsak ikke bygd med SPL i tankene da jeg mest vil ha noe som spiller dypt og rått, men skal gjøre så godt jeg kan for og også hevde meg i noen konkurranser. Delta skal jeg iallefall

    Hva det blir av utstyr får vi se setter hvert. Har egentlig en klar plan, men slikt kan alltids endres så tør ikke si noe enda!

    Det som er klart og som jeg har begynt på nå, er at dørene foran skal bygges om. De skal til å begynne med huse to 6.5" elementer, men har også plass til å sette in en 4" i hver dør senere hvis jeg måtte ønske. Blir montert tweeter enten i a-stolpe eller i original plassering på døra hvis det er plass. Skal se om mine Tang Band elementer kan fungere som bilhøyttalere så det er de som vises på bildene. Da er det bare å bygge

    Her er utgangspunktet mitt


    Bak panel og plastikk


    Demontering pågår

    ¨
    Her er delene dørpanelet består av, var delvis limt og skrudd fast


    Opel har ikke spart på limen så her holdt det ikke å bare trekke av gammelt stoff!


    På den positive siden burde man få god heft på dette her med laken, polyester og glassfiber


    Delene som inngår i ombyggingen, resten forblir originalt til å begynne med


    Etter å ha funnet ut hvordan døra er bygd opp og lagt en plan om hvordan dette skal gjennomføres, er det neste å lage til delene som trengs.

    Lagde en liten sketchup tegning for å finne ut av passelige dimensjoner på "ringene" som skal bygges inn


    Bruker litt tid på å måle opp og kutte ut den første delen


    Når den først er ferdig funker den som mal og de neste går lettere å kopiere fra denne med riktig utstyr. Derfor lagde jeg denne litt jalla men helt fungerende løsningen, mitt eget lille fresebord:


    Så er det bare å tegne etter og grovkutte noen flere deler med stikksaga


    Bruker litt dobbeltsidig teip til å feste malen på delene



    Så går man løs på den med et kopieringsjern på fresen


    For å lage de ytterste ringene kuttet jeg ut midten på to av delene, først med stikksag så med kopieringsjernet på fresen. Man ser på bildet over den biten jeg teipet på for å få en rett linje mellom hullene. Deretter utvidet jeg den indre "diameteren" men en slik falsfres, vet ikke hva det egentlig heter på norsk, til ønsket størrelse.


    De endte opp slik etter en liten 45* kant for pynt


    Gjorde like godt det samme på baksiden av hullene til elementene


    Ferdig, trenger bare å limes sammen


    Sjekker passform


    De er såpass dypt nede så jeg har plass til å lage en grill av et slag.

    Akkurat nok plass til vinyl



    Det var alt jeg hadde for nå!
    Fortsettelse følger når jeg får gjort mer arbeid

  • #2
    Du e dyktig ! Blir veldig spennende om planene dine blir realitet, men skal ikke avsløre noe

    Comment


    • #3
      Du har akkurat fått en ny venn

      To stk 6,5 i hver fremdør?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Originally posted by Defus View Post
        Du har akkurat fått en ny venn

        To stk 6,5 i hver fremdør?
        Hehe

        Riktig

        Comment


        • #5
          Skal du ha 4 tweetere og 4 skt 4 tommere også?
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Se her ja gleder meg til å se resultatet på dørene dine, da jeg holder på med akkurat samme sjøl. kanskje det blir så jeg må spørre om og få stjele litt ideer. hehe
            Arild Musum

            opel omega 2.5td stv.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Defus View Post
              Skal du ha 4 tweetere og 4 skt 4 tommere også?
              Tenkte en tweeter, men når du nå nevner det så ble jeg litt usikker for jeg har fire stykker av de også 4" hadde det bare blitt en av og da ville det blitt satt opp som 3-veis, og i den kombinasjonen holder en tweeter lenge.
              Tror jeg først skal prøve det som 2,5-veis oppsett, dele en tweeter og den ene 6,5 tommeren passivt også dele den andre 6,5 tommern aktivt på den 4-kanals forsterker som vil drive dette. Når jeg får tak i en.. Deler nok da fra noen få hundre hz og ned. Har veldig mange muligheter, men går i første omgang ut ifra filtrene som allerede er laget til disse.

              Originally posted by dezuna View Post
              Se her ja gleder meg til å se resultatet på dørene dine, da jeg holder på med akkurat samme sjøl. kanskje det blir så jeg må spørre om og få stjele litt ideer. hehe
              Er jeg litt flink å jobbe nå kunne jeg fått den først døra klar for trekking og glassfiber i kveld, om jeg finner ut av den siste plata som skal skrus fast i døra. Bygger så litt ut ifra den og fester ringene.

              Blir interessant og se hvordan en annen løser samme greia

              Comment


              • #8
                Å kjøre to ulike 6,5 og ulikt delt var noe jeg hadde lyst å gjøre i min forrige bil

                Skulle ønske det var noen andre som bygde i en ML, slik at jeg også kunne "låne" løsningner men som han sa, blir artig å se hvordan dere løser de samme problemene
                Last edited by Defus; 07-09-2014, 14:55.
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Nu må du opptadere folket litt, vet det har vært framgang

                  Comment


                  • #10
                    Får ta en liten update da

                    Har ikke fått gjort så mye som jeg ville, men håper å få gjort en del i dag!

                    Her er det jeg har gjort siden sist:

                    Pønsket ut plassering få døra, endte opp 1cm høyere


                    Begynner å bli for seint å snu


                    Lagde en jevn flate å bygge ut fra. Den største delen tok litt tid å lage da det er en del utfresninger på baksiden for å få den til å ligge jevnt mot flatene på metallet.


                    Måtta ha et par til av disse


                    Satt disse sammen med 4 cm spacere så jeg fikk klaring nok til å kunne montere elementene på yttersiden av av døra. Men tror ikke jeg vil ha de stikkende så langt ut, så skal lage hull i døra så jeg kan senke de lengre inn. Da blir det også tettet rundt hullet slik av høyttalerne spiller rett inn i hulrommet i døra som de vanligvis gjør. Tjener kanskje litt lydmessig på dette.




                    Comment


                    • #11
                      Du gjør skikkelig bra arbeid!
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Ser like bra ut som bestandig skal få hørt med stefar idag om den ampen så det kan bli lyd

                        Comment


                        • #13
                          Har en liten pause nå så kan oppdatere litt

                          Endte opp uten spacere


                          Hull


                          Slik blir den skrudd i døra


                          Se her ja







                          Da er ene siden klar for trekking og glassbifer egentli. Gjør det mens alt er på døra så jeg er sikret god passform
                          Skal ut igjen nå og prøve å komme et stykke med andre siden også.

                          Comment


                          • #14
                            Holder fortsatt med min tidligere kommentar
                            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by zxsonnyxz View Post
                              Har en liten pause nå så kan oppdatere litt

                              Endte opp uten spacere


                              Hull


                              Slik blir den skrudd i døra


                              Se her ja







                              Da er ene siden klar for trekking og glassbifer egentli. Gjør det mens alt er på døra så jeg er sikret god passform
                              Skal ut igjen nå og prøve å komme et stykke med andre siden også.
                              Skal si du står på. Dette ble meget pent Men er det terasse skruer rett i blekket du fester med?

                              mvh kim

                              Comment

                              Working...
                              X