Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyd i SAAB 9-5 2001 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lyd i SAAB 9-5 2001 sedan

    Hei alle!
    Tenkte jeg skulle lage en tråd med prosjektet jeg begynte på for noen uker siden

    For noen måneder siden kjøpte jeg meg en herlig SAAB 9-5, og ble fort veldig fornøyd med denne. Men det jeg savnet var litt mer trøkk lydmessig. Derfor ble årets julepresang til meg selv å foreta en kraftig oppgradering av lydsystemet i bilen

    Jeg jobber på sjøen (redningsskøyta), så jeg hadde en del tid hvor jeg kunne utforske og lese meg frem til hvilken sammensetning av komponenter og andre ting jeg ville gå for. Budsjettet ble først satt til mellom 10 og 15.000, men når alt kom til alt, må det vel sies at dette ikke ble helt enkelt å overholde (mye vil ha mer, og alt det der)

    Jeg har ikke holdt på med bilstereo på en 6-7 år, så det var artig å begynne på igjen.

    Noen av mine mål med prosjektet har vært følgende:

    - God lyd
    - Ryddig oppsett - skal se bra ut
    - Ikke bruke nevneverdig plass i bagasjerommet (skulle i utgangspunktet ikke ha subwoofer)
    - Dobbel-DIN med navi
    - Demping av dører o.l.


    Så etter noen uker ombord med mye tenking, grubling og endeløse rekker med anmeldelser og omtaler av komponenter, falt jeg på følgende:

    Spiller : Pioneer AVIC-F940BT
    Forsterker: Infinity Kappa Four
    Monoblokk: Infinity Kappa One
    Frontsett: Polk Audio MM6501 6,5" component
    Baksett: Polk Audio MM5521 5,5" component
    Subwoofer: Polk Audio MM1240DVC 12"
    Strømkabler: LIB 53 mm²
    Signalkabler: 1x Connection BT4 550 1x Connection BT2 550
    Høyttalerkabler: Connection S214
    Dempematerial: STP i forskjellige typer.


    Hjemreisedagen kom, "naustet" til min svoger ble okkupert og arbeidet (les:galskapen) var i gang!

    Bilder følger!


    Jeg skriver det også delvis som en liten "guide" slik at folk kanskje kan dra nytte av tråden, og ikke bare se på en haug med bilder. Om det skulle være spørsmål, er det bare å komme med dem - jeg skal svare så godt jeg kan!



    Sent from my iPad using Tapatalk
    Last edited by strommen; 24-12-2012, 14:56.

  • #2
    Her er go'bilen!





    Bagasjerommet, og plassen for subwooferkassa er lokalisert:








    Og da ble det slutt på bildene i denne omgang. Tapatalk krangler, og krevde å få ta juleferie...


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Last edited by strommen; 24-12-2012, 00:44.

    Comment


    • #3
      Plasting av basskasse.

      Første del: Plasting av basskasse
      ---


      Ett stk nevø er satt i gang med demping av dører.


      Og jeg begynte på forberedelsene til plasting.


      Pass på å dekke til alle flater som er utsatte!


      Da er alt klart.


      Formen er lagt, nå må det bare herde...


      Litt bedre bilde.


      Dempingen begynner også å ta form.


      Og vips, så var det herdet.


      Etter litt rikling løsnet formen, og tapen hang igjen i bilen


      Bakfra.


      Etter fem lag med glassfiber og litt renskjæring.


      Ferdig tilskjært


      Valgte å bruke divinycell og støpesparkel for plassering av MDF-ring - veldig enkelt og greit!


      Terminalen på plass. Festet og fuget med Tec7 - godt stoff!


      Fleecepledd fra Princess! Gikk selvfølgelig tom for lim i limpistolen på siste sida...


      Europris ble redningen, og det er klart for støping igjen!


      Satt på litt vekt for å få det stramt.


      Ut å leke (trene) litt mens det herder


      Herding er ferdig, og stikksagen har gjort jobben!


      Her er det overflødige pusset ned, og glassfiberen skal på.


      Seks lag måtte til for å få det så stivt jeg ville ha det. Kunne nok med fordel brukt tykkere matte.


      Utskjæring til element.


      Nedpusset og utskjært nok en gang.


      Passer godt! Merker den har vridd seg litt i bunnen, men ikke veldig mye. Slik er det når man er litt utålmodig...


      En ring av butyl ble lagt rundt kontaktflaten til basselementet. Logoen er også skjært ut i butyl.


      Slik ble resultatet


      Montert i bilen.


      Montert i bilen.



      I bagasjerommet blir det her gjort klart for å plaste basskasse. Blank pakketeip fungerte helt ypperlig. Det var ikke noe problem med at glassfiberen løsnet når jeg plastet oppunder, og kassen løsnet lett når det var herdet.
      Jeg er veldig glad i å rive til glassfiberen, fremfor å klippe den. Dette er fordi jeg får en "sømløs" overgang mellom glassfiberbitene, noe som ikke er så lett om det er klippekanter. Bløt gjerne glassfiberen med polyester/vinylester før du legger den, den fester seg litt bedre da og kan bli lettere å jobbe med. Det kan være greit å ikke bruke for store biter både på grunn av vekt, og at det er lettere å tilpasse rundt hjørner og i kroker.
      Det er også lurt å ikke legge for tykt når man skal lage formen, rett og slett på grunn av tyngden kan gjøre at det slipper oppunder hvor glassfiberen "henger". En annen ting er at hvis det blir for stivt, kan det bli vanskelig å få løs formen...

      Nå var formen klar for ferdigstøping, og det ble til slutt lagt seks lag med glassfiber. Det er ingen vei utenom å støpe på innsiden av formen, jeg trenger vel ikke gå inn på hvorfor...
      Når dette var gjort, fylte jeg opp kassa med vann for å måle volumet i kassa. Jeg havnet på rundt 36 liter, noe som er litt over anbefalingene til Polk, men under anbefalingen til Bassbox Pro.

      Videre valgte jeg å bruke divinycell og støpesparkel for å fiksere MDF-ringen. Dette var veldig enkelt å få til, og MYE lettere enn å bruke pinner og limpistol - iallefall i mine øyner.

      Fleecepledd fra Princess ble løsningen på fremsiden, og dette fungerte veldig bra. Pass på å bløte dette godt, spesielt rundt kantene og rundt MDF-ringen, slik at det fester seg godt på disse flatene og dermed blir tett.

      Etter grunnflaten her var ferdigherdet, la jeg på først tre lag med glassfiber. Dette viste seg å være en anelse for lite, så jeg la på tre til for å få det stivt nok. Her kunne jeg med fordel brukt tykkere glassfiber, evt. matte.

      En ting som er veldig viktig under plasting, er å passe på å pusse ned og eventuelt vaske med aceton om man må plaste videre på områder som er ferdigherdet. Hvis man ikke gjør dette, risikerer man at de nye lagene ikke vil feste seg skikkelig.

      Jeg lagde til en ring av butyl rundt kontakflaten for elementet i. Jeg skjærte også ut logoen til bilen i butyl. Her skulle jeg nok ha brukt to lag slik at dette viste litt bedre, eventuelt skjært ut i et litt tykkere materiale. En annen gang kanskje...

      Elementet ble montert, koblet og skrudd fast (husk å forborre).

      Resultatet er jeg veldig fornøyd med, både lyd- og utseendemessig. Den spiller veldig godt i alle frekvenser. Jeg var nok litt heldig med den, siden jeg lå litt utenfor anbefalingene .

      Til plastingen brukte jeg vinylester, mest fordi at det var dette jeg hadde stående. Egenskapene til vinylester kontra polyester er litt forskjellige som bedre holdbarhet, kjemikalietoleranse og vanntoleranse. Men til et sånt prosjekt er det ikke så viktig hvilke av disse to du bruker. Polyester er også litt billigere enn vinylester.

      Sent from my iPad using Tapatalk HD
      Last edited by strommen; 24-12-2012, 17:05.

      Comment


      • #4
        ser meget bra ut dette


        mvh kim

        Comment


        • #5
          kult! gleder meg til fortsettelsen

          Comment


          • #6
            Demping

            Andre del: Demping
            ---

            Dørtrekkene er av, og det er klart til start!


            Her har det vært vått...


            Ett stk nevø godt i gang.


            Mattene lå i bilen over natta, så de trengte litt varme ..


            Første dør ferdig med vibrasjonsdemping.


            Så ble det et lag med skum, eller closed cell foam, om du vil.


            Hattehylla fikk også et lag med vibrasjonsdemping. Jeg ble litt ivrig, så jeg glemte å ta bilde...


            Som dere ser, er det original demping fra fabrikk på hattehylla. Jeg valgte allikevel å legge et lag vibrasjonsdemping.


            Og her er de originale undertrekkene skiftet ut med splen fra StP.


            Dørtrekkene satt på plass. Var overraskende lett å få på




            Støydemping er et tidkrevende arbeid. Flater skal være gjort rene og tørre, matter skal tilpasses, det bør (må) gjøres skikkelig, mattene setter seg fast på feil plass.. Ja, dere skjønner tegninga

            Men bortsett fra den lille frustrasjonen dette kan bringe med seg, er det noe av det ABSOLUTT viktigste å gjøre i et slikt prosjekt. Man reduserer vibrasjoner i dørpaneler, begrenser støy fra utsiden, og ikke minst har man gjort det beste man kan gjøre for høyttalere bortsett fra gode kabler. Arbeidet her er verdt hver eneste krone og all den tid (og litt frustrasjon) det krever. Det kan være greit å investere noen kroner i litt plaster også. Det er mye "stikkearmensininnimellom"-arbeid.

            I tillegg til dører og hattehylle, dempet jeg også hele bagasjeromslokket, skiltplate, etc. Forskjellen dette gjorde, var rett og slett utrolig.
            Fremfor å høres ut som en rånebil med speilet fullt av wunderbaum som kjøres av en som er mest opptatt av at det skal høres på mils avstand, så høres bassen knapt på utsiden av bilen i det hele tatt. Resultatet er at du kan kjøre på godlyd i massevis uten å være redd for at hele nabolaget skal høre deg. Joda, greit. Selvsagt høres bassen, men det er ikke på et sjenerende nivå. Jeg har dessverre ikke bilder av dempingen her, men skal få tatt det når jeg skal montere ryggekamera

            Til vibrasjonsdempingen, er det viktig å ha en god rulle slik at man får ut mest mulig luft. Resultatet er at det fester seg skikkelig, og du slipper å gjøre det på nytt om et halvt år. Det er også en fordel å ha god temperatur når dette arbeidet gjøres.

            De lærde strides om hvor mye vibrasjonsdemping som må til. Noen mener 25%, andre sier 50% eller 75%. Jeg valgte å dekke så mye jeg klarte å komme til, så jeg regner med at jeg har rundt 95% i dørene.

            En annen ting man bør passe på, og som igrunn er relativt viktig, er at man ikke må dekke over dreneringshullene som er på dørene. Det sier seg selv at dette ikke er helt bra...


            Arbeidet er, som sagt innledningsvis, tidkrevende. Men for å ta et eksempel på én av gevinstene, så kan jeg nevne følgende:
            Ved støymåling i bilen ved 80 km/t på bar asfalt, målte jeg rundt 74-75 desibel midt i kupéen før demping. Etter demping, måler jeg nå et støynivå på 68-70 desibel!

            Comment


            • #7
              ble jo meeget bra det derren
              øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

              Comment

              Working...
              X