Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V40 og Morel/MMATS lyd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo V40 og Morel/MMATS lyd

    Jess, da har jeg nylig blitt den lykkelige eier av en Volvo V40 1,8l med automat og i den sammenheng tenkte jeg på å få laget litt lyd inn i bilen samtidig som den praktiske biten i bilen blir tatt vare på.

    Jeg og min mann for lyd har diskutert litt fram og tilbake og endelig bestemt oss for hvordan jeg skal ha det.
    Tanken min var å kjøre det enkelt; ett komponentsett framme, diskant på dasjen og mid i døra. Ingen større endringer der enn å få lagt demping i døra.. Også bygge en glassfiberkasse i bagasjen inne ved hjulbua på høyre side da det sitter noe her originalt. Selvfølgelig også demping her.

    Men etterat jeg fant ut den dårlige nyheten at Morel Elate 5 2-veis frontsett ikke passet i døra eller i dasjen.. (plass til 4" i dasjen). Så bestemte jeg meg for at jeg må få bygget nye dørsider. Tanken er fortsatt at det skal se mest mulig originalt ut men også å få mest mulig god lyd. Derfor er tanken at jeg skal ha inn dette i bilen:

    Forsterkere:

    MMATS M1000.2D digital monoblokk fra Florida, USA

    MMATS SQ4100 - SQ-forsterker
    Mulig det blir SQ4160 i stedet da den har noe mer effekt og passer bedre med Supremo.

    Elementer:

    Morel Ultimo SW 12" 2 Ohm spole - bygges inn i fiberkasse bak i bagasjerommet


    Morel Supremo 6,5" - diskanten her bygger 4" med plasten, 6,5" skal bygges med eget rom i døra.

    CD-spiller:

    Pioneer DEH-P880PRS - USA versjon med oddetallsradio, innebygget DSP og elektronisk delefilter. Kjører trekanals fra denne tenker jeg.

    Og ipod-adapter Pioneer CD-IB100II

    Og til slutt skal bilen dempes med:

    Dynamat Xtreme eller Hushmat Ultra sammen med Hushmat Silencer Megabond i dører og bagasjerom

    Kabler fra *legg inn merke her* (husker ikke!) selvfølgelig lagt fra batteri foran i bilen og til jord.

    Og batteri Odyssey PC1200 skal i bagasjen.


    Håper til syvende sist at det blir seendes bra ut og ganske originalt ut. Dessverre kan jeg ganske lite selv med glassfiber-bygging osv men jeg håper å lære en del og kanskje få gjort litt selv. Regner med at jeg er der i de timene vi jobber.

    Bilder kommer selvfølgelig når vi har begynt!

    Håper på tilbakemeldinger og tanker her, jo mer tilbakemelding jo mer kommer ut
    Attached Files
    Last edited by SpikeMan; 08-05-2011, 22:45.
    Mvh Michael
    ---------
    Volvo V40 Prosjekt

  • #2
    Bilder

    Her legger jeg alle bildene som har med byggingen og gjøre. Noe vil selvfølgelig bli dobbelt opp i poster under her, men bær med meg. Kan eventuellt slette denne om det blir mye klaging..


    Dørsiden - originalt

    Dørsiden - etter litt demontering

    Dørsiden - med litt teip

    Dørsiden - med glassfiber

    Kassa fra dørsiden

    Fordelingsblokka som skal i bagasjen
    Last edited by SpikeMan; 10-05-2011, 19:44.
    Mvh Michael
    ---------
    Volvo V40 Prosjekt

    Comment


    • #3

      Da har det endelig skjedd litt her. Døra har blitt kuttet opp litt som dere ser.


      Senere teipet vi litt og la litt aluminiumsfolie


      Og inn med glassfiber


      Da ender man opp med noe som det her. Blir ei kasse i døra på omtrent ti liter.

      I dag fjernet jeg også mye som lå bak i bagasjerommet. Tok blant annet vekk diverse isolasjon og trekk. Så nå ligger det kun ledninger og bart metall i bagasjen. Trakk i dag fram høytalerkabler inn i venstre dør, skal ta resten i morgen.

      I morgen skal vi begynne med plassering av 6,5", og jeg skal få lagt opp kabler til høytalerne.
      Last edited by SpikeMan; 10-05-2011, 19:46.
      Mvh Michael
      ---------
      Volvo V40 Prosjekt

      Comment

      Working...
      X