Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 SQ Bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-5 SQ Bygge

    Efter min senaste halvklara bil som blev stulen och uppbrännd skaffade jag mig en 9-5.
    Då hade jag två val, antigen lägga ner bilstereo eller låta det spåra ur totalt. ni kanke förstår hur det gick.
    RIP:

    Nya bilen:


    Ljudbygget kommer bli med 2-vägs framsystem uppe på brädan plus en sub bakom handskfacket. Inte mycket av setupen som är bestämmt.

    Det som planeras för tillfället:

    Diskanter: Scan-Speak illuminator R3004/602000

    Mellanregister: Scan-Speak illuminator 18WU/4741T00

    Sub: N-core anthem 10" (Peerless XXLS 10")

    Diskant steg: Genesis Dual Mono

    Mellanregister steg: Genesis Dual Mono Extreme

    Sub steg: Genesis Dual Mono Extreme

    HU: Pioneer ODR RS-D7R

    DSP: Pioneer ODR RS-P90

    Batterier: 3 x Deka Intimidator 55ah

    RCA: RG62/Neutrik

    Högtalarkabel: Supra Ply 3.4/s

    Dämpning: Silent coat.

    Hoppas tråden kommer uppskattas..


    Efter 42 ark dämpmatta är nu dörrar och hatthylla dämpad..













    Lite mer dämpning


    Lite kabel plus Säkringshållare inhandlat.


    Har nu börjat lite smått på instrumentbrädan.


    Roade mig lite med att göra iso kablaget lite finare.



    Hu och stegen som kommer användas:



    Köpte mig själv en liten födelsedags present som kom en dag förtidigt.
    Alu ringar för att montera 6.5" erna i.
    Med möjlighet att byta nedre ringen ifall man ångrar sig i elementval.
    Tack Kuhlin perfekt arbete som vanligt!


    Nu har äntligen framsystemet kommit.


    Diskanterna:



    Jag älskar designen av middarna!





    Roade mig idag med att riva ur brädan. Och då visade det sig att det sitter en annan airbag i denna som inte mitt motsånd passar till.

    Men ett par bilder iaf.





    Testmonterade nya brädan idag. började smått att limma aluminium ringarna in i brädan.

    Bevis att elementet får plats på passagerar sidan iaf.



    Lite mer har hänt på brädan idag.

    Last edited by bolle; 10-01-2011, 02:44.

  • #2
    wow ! stå på mann, dette har jeg trua på !
    | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

    Comment


    • #3
      Dette var veldig interisant prosjekt.
      Pøs bare på med bilder. For bilder liker vi.
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        Dette har jeg også trua på, kan bli meget bra!!
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Tackar.

          Idag besiktade jag bilen och den fick blanka papper. Är just nu i borlänge men direkt jag kommer tillbaka till malung kommer det hända saker.
          Har hänt lite iaf dom senaste dagarna.

          Som det synns är det en hel del spackling kvar.

          Fick även ett trevligt paket idag innehållande lite dämpmatta.

          Hitta också min lilla anthem.

          Comment


          • #6
            Grymt! Dette kommer jeg til å følge med på
            Hadde en 9000 Turbo for et par år siden, og kommer aboslutt til å kjøpe Saab igjen!
            Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

            Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

            Comment


            • #7
              Hmm, samme frontsett som jeg har snust litt på Også sammen med Genesis, bare med 2x Fourchannel.

              Hvor har du kjøpt diskant/mellomtone?

              Ser bra ut dette!
              Øyvind Kalbækken

              Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Gandulf View Post
                Grymt! Dette kommer jeg til å følge med på
                Hadde en 9000 Turbo for et par år siden, og kommer aboslutt til å kjøpe Saab igjen!
                tackar. Självkart att du köra saab. I min familj har vi just nu 4st 9-5or.

                Originally posted by Øyvind View Post
                Hmm, samme frontsett som jeg har snust litt på Også sammen med Genesis, bare med 2x Fourchannel.

                Hvor har du kjøpt diskant/mellomtone?

                Ser bra ut dette!
                Härligt vad för bil hamnar dom i i så fall?

                Jag köpte mina via hifikit.se

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bolle View Post
                  tackar. Självkart att du köra saab. I min familj har vi just nu 4st 9-5or.
                  Nice!
                  Hvilken årsmodell har du, og hvilken motorisering? Er det etter oilsludge-problemene?
                  Min neste Saab blir en 9-5 sedan årsmodell rundt 2000. Den skal ha manuell kasse (låda), skinn, helst 2.3T, utbedret veivhusventilasjon, og genrelt godt skick. Mmmm...
                  Og ja; skal selvfølgelig sprites opp litt! Ingenting er som en ekte sleeper...
                  Last edited by Gandulf; 12-01-2011, 18:03.
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                  Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Gandulf View Post
                    Nice!
                    Hvilken årsmodell har du, og hvilken motorisering? Er det etter oilsludge-problemene?
                    Min neste Saab blir en 9-5 sedan årsmodell rundt 2000. Den skal ha manuell kasse (låda), skinn, helst 2.3T, utbedret veivhusventilasjon, og genrelt godt skick. Mmmm...
                    Og ja; skal selvfølgelig sprites opp litt! Ingenting er som en ekte sleeper...
                    Jag har en -98 med 2.0t som är chipad hos nordicuhr steg 3 som ger ca 240hk/360Nm.
                    oilsludge har jag inte haft några problem med.(Sitter på uppdaterad vevhusventliation version6) Plus att det ska inte vara lika mycket problem med just 2.0t.

                    Dom är väldigt trevliga bilar plus mycket med plats för billjud.

                    Comment


                    • #11
                      Veldig enig! Saab er undervurderte biler med god plass, mye utstyr, sterke motorer, og en helt unik kjøreglede som man ikke skjønner før man har eid en Saab. Alt dette til priser langt under tilsvarende tyske konkurrenter..

                      Men nok off-topic nå, blir som sagt spennende å følge med på dette
                      Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                      Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                      Comment


                      • #12
                        likte dem midbasserne kult designen på dem stå på videre :P følger med
                        ole k bergerud til tjeneste
                        b2 aduio. ddaudio.alpine.kenwood.focal.dynabl.Crescendo

                        Comment


                        • #13
                          Litt off-topic åssen syns du diskanten er? vurderer å kjøpe de.
                          Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by daywalk3r View Post
                            Litt off-topic åssen syns du diskanten er? vurderer å kjøpe de.
                            Vet faktiskt inte har inte hunnit lyssna på dom än.:P

                            Då har man kommit tillbaka till malung och efter en ordentlig städning fick jag lite jobb gjort på brädan gjort.
                            Tycker det börjar bli bra. nu måste brädan in i bilen för att spackla upp dom sista detaljerna i hörnen.

                            Efter ett par lager sprutspackel

                            Comment


                            • #15
                              Nu är då brädan ur igen.

                              Test moterat nya brädan.


                              Har även börjat modifiera ramen runt utblåsen till rutan.


                              Comment

                              Working...
                              X