Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering/bygging av anlegg i Saab NG900

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering/bygging av anlegg i Saab NG900

    Hei.
    Jeg skal montere anlegg i førstebilen min, en Saab NG900 '97 mod.
    I bilen står det nå en Sony GT121 spiller, og to billige 6*9 3veis Sony Xplod. Det anlegget som stod i bilen når den vart kjøpt av min far for noen år siden fungerte ikke, så jeg monterte noe billige greier (han far trengte ikke noe særlig annet enn billig papphøgtalere og radio).

    Har kjøpt meg en In Phase XTB215 sub, og en In Phase IPX1004 4-kanals forsterker (gamle eieren av utstyret drev suben men denne forsterkeren).

    Jeg tenkte at den 4-kanalsforsterkeren jeg kjøpte skal drive:
    2 * 6.5" enveis i dørene framme (er ikke tillagd for høgtaler i dørene bak)
    2 * 3.5" fulltone i dashbordet

    Jeg skal da kjøpe inn to 6.5", to 3.5"fulltone og en monoforsterker til å drive sub. Denne må være stabil på 1Ω, da jeg skal koble i paralell (2Ωs impedans i spolen, to element).

    Kom med innkjøpstips! Jeg er helt ny når det gjelder bilstereo

    Litt rot, og dekselet til 6*9'en ligger hjemme en plass


    Last edited by Cillin; 14-01-2011, 01:39.

  • #2
    Kul bil du har, Turbo eller?
    Har en OG9-3 selv så er samme karosseri for det meste..

    Lite tips til dørene er at du må nok lage en spacer mellom blekket og høyttalleren så vinduet ikke slår borti magnet på vei ned. Se min prosjekttråd om det er noe du lurer på hvordan er gjort el.l

    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6022
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

    Comment


    • #3
      Takker! Er nok ikke turbomotor, vanlig 2.0' liters
      Takk for tipset. Holder på å lese meg igjennom prosjekttråden din, bilen ser veldig bra ut. Noe sånt vil jeg også gjøre med min, men tror jeg venter til min andre/tredje bil. Denne blir mest til kjøring på fest osv
      Blir nok i første omgang et lydsystem som spiller høgt nok da jeg ikke har penger eller kunnskap enda til å bygge et stilrent anlegg med kvalitetslyd.

      Comment


      • #4
        Det jeg har bygget i bilen min er det første anlegget jeg har bygget, er bare 19 og har ikke hatt bil så lenge..
        Alle kan bygge litt, må bare tørre å prøve og utforske

        Jeg skal selge installasjonen som jeg har i bagasjen nå om du er interessert? skal bygge om i vinter..
        SQ Saab 9-3
        Team dynaBel

        Comment


        • #5
          Det hadde kanskje vært noe..
          Spørst litt på pris

          Comment


          • #6
            Før jeg begynner med innkjøp av anlegg, må jeg bytte bærearm, montere to Hella FF1000 og reparere parkbrems. Dette skal forhåpentleg vis bli gjort på tirsdag, kommer sikkert bilder.
            Er det noen som har tips til noen gode 6,5" som jeg skal ha i døra? Er det lurt å legge dempematter (siden jeg allerede har døra demontert)?

            Comment


            • #7
              Finnes et drøss med valg av 6,5" kompsett og coax'er. Hvilken prisklasse snakker vi?

              Og for og svare på det siste spm, ja!
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                Har ikke noe budsjett på dette, men kan bruke opptil ca 3000kr på høgtalere.
                Lurer også på om det er lurest å sette diskant i dashbordet, eller montere fulltone i dashbordet, og diskant i A-stolpe. Ved sistnevnte alternativ blir da 6,5" i døra og diskant delt via passivt delefilter.

                Comment


                • #9
                  Hva med midbass i dør/kickpanel og mellomtone. I dashbordet og eventuelt diskant i a stolpene.
                  Eventuekt om du kommer over noen ok delefilter så kan du jo bruke midbass i dørene og koax i dashbordet som du kopler vekk eller rundt diskanten på, må da være noen her på forumet som har noen delefilter du eventuellt kan få kjøpe:-)
                  Hugo
                  WWW.HUGOH.NO
                  Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
                  Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

                  Comment


                  • #10
                    Fikk pakke i dag!


                    Tweeter:
                    Seas Lotus PT27F





                    Mellomtone:
                    Seas Lotus PW160/1



                    Forsterker:
                    DynaBel 4501




                    Spiller:
                    Alpine CDE-113BT

                    Comment


                    • #11
                      Jeg skal da bruke InPhase IPA1204 forsterkern til å drive frontsettet. Det er delefilter på forsterkeren, men jeg vet ikke helt hvordan jeg stiller dette inn..

                      Den ene kanalen skal ha 40Hz-3kHz, og den andre skal ha 3kHz og oppover.


                      Kan noen si meg hvordan dette blir gjort?

                      Edit:
                      Vil bruke delefilter på forsterkeren da det ikke følgte med frontsettet.
                      Planen er å drive diskantene med "Front" (3kHz ->max), og mellomtonene med "Rear" (min -> 3kHz)
                      Last edited by Cillin; 26-12-2010, 16:37.

                      Comment


                      • #12
                        Er en stund siden jeg tukla med deling på det området her men du kan prøve:

                        Skru av bass boost eller forsøk med uten i alle fall personlig er jeg litt anti boost saker...

                        så på den kanalen du skal ha 40-3khz kan du forsøke og sette filteret til low pass, vis jeg husker riktig da så skal den slippe igjennom alle lavere frekvenser en der du deler dvs vis du deler da med vrideren på 3khz så spiller den alt lavere en 3 khz på denne kanalen.

                        Den andre gjør du motsatt, setter i high pass og deler her det laveste frekvensområdet slik at kanalen der spiller fra ditt 3khz og ut/ høyere.

                        klart når jeg studere her ser det ut som du har faste delingsområder om du bruker disse vilket gjør dette litt vanskelig og få til, men prøv heller og sette den ene utgangen den som skal spille 40hz - 3 khz til flat og del denne på 3khz.

                        den andre som skal spille fra 3 khz og og oppover setter du i high pass og deler så høyt som mulig.

                        blir egentlig litt feil uansett i forhold til hvordan du vil ha det men dette er vel kansje så nært som mulig ut fra hva du vil benytte, personlig ville jeg kansje ha latt suben være delt rundt 40-80 hz og latt mellomtonene overlappe innen samme registeret så du kan dele det litt mer etter hvordan dine filter fungerer.

                        Men men prøv deg litt frem trur det er det beste rådet.
                        Hugo
                        WWW.HUGOH.NO
                        Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
                        Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

                        Comment


                        • #13
                          Det ser ikke ut som det lar seg gjøre slik du vil på denne forsterkeren. Det du vil ha et er båndpassfilter mellom 40 og 3000hz på mellomtonen og høypassfilter på 3000hz på diskanten. Diskantfilteret går greit, der setter du den på HP og vrir den opp til 3000hz, men du får ikke delt den både på 3000hz lavpass og 40hz høypass på den andre utgangen.

                          Det ser også ut fra merkingene på forsterkeren som det er forskjellige områder på HP og LP filterene, 60-3000hz på høypass - og 40-180hz på lavpass (som er fornuftig om man bruker frontkanalene til fronthøyttalere, og rearkanalene til sub), men det passer dårlig i det oppsettet du vil ha desverre.
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            Har bestilt diverse kabler og koblingsutstyr, så skal prøve meg fram når pakken kommer.
                            Om jeg ikke finner et innstillingsoppsett som jeg liker, så kjøper jeg meg et delefilter.

                            Comment


                            • #15
                              Her har det vært stille en stund, pga mangel på innsatsvilje til å gjøre dette ferdig. Har til nå kjørt med to 6*9 i hattehylle, og subben i orginalkassa bak.
                              Nå har jeg solgt kassa med InPhase 15", og kjøpt meg:
                              2x Dynabel DY9412 12"
                              2x Rockford Fosgate Punch P2 12"
                              Rockford Fosgate P3002
                              dynaBel BF4501 (har da to av denne)

                              Skal selfølgelig gjøre ferdig Seas Lotus oppsettet framme, og få noen nye, og bedre, 6*9 i hattehylla.

                              I bagasjerommet har eg tenkt å ha det som oppsettet her viser:

                              Skal lage dette i SketchUp etter hvert. Subbene bak hjulbuen skal være vinkla innover i bilen.

                              Alle volum osv skal bli beregna. Planen er også å ha et batteri i hjulbrønnen sammen med dynaBel subbene. Etter mine kalkulasjoner skal jeg få rett volum da.
                              Last edited by Cillin; 23-05-2011, 14:18.

                              Comment

                              Working...
                              X