Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gandulf's Citroën Xantia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Meget interessant forslag! Bare se om man kan finne noe som rommer en 50mm2 strømkabel
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

    Comment


    • #17
      Ehm.
      Jeg ville aldri ha lagt en strømkabel UNDER en bil.
      Der vil jo kabelen være mest utsatt for snø/grus/salt/vann/skitt/lort/gud vet hva man måtte kjøre borti.
      Å hekte på en vannslange utenpå gir deg lengre tid før kabelen er nedslitt ja, men den slites uansett.

      Jeg ville ha fått den gjennom torpedoveggen på en eller annen måte
      Eller, som jeg gjorde på min Peugeot 406, trekte kabelen mellom inner og ytterskjerm, fram til rett foran dørhengselen, og tok den inn og ned i gulvlista der.
      Dette kun om det er mulighet for det da
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #18
        I Renaulten min borret jeg hull til kabelen, fordi jeg ikke ville ha den under bilen.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #19
          Har du sett bak hanskerommet? Skal vere ei kabelgjennomføring der som bør vere plass i. Hjå meg er det berre kontakten til kupévarmaren som går gjennom her. Eg trur eg ville gjort kva som helst for å sleppe å ha kabelen under bilen : )
          Peugeot 405 1,9TD
          Peugeot 405 T16

          Comment


          • #20
            Originally posted by klda View Post
            Har du sett bak hanskerommet? Skal vere ei kabelgjennomføring der som bør vere plass i. Hjå meg er det berre kontakten til kupévarmaren som går gjennom her. Eg trur eg ville gjort kva som helst for å sleppe å ha kabelen under bilen : )
            Bak hanskerommet? Der går rørene til AC inn.. Er ikke typen til å ta enkleste løsning og slurve med ting, men jeg så faktisk ingen annen løsning enn å dra kabelen under bilen. Er mulig jeg hadde funnet et hull hvis jeg hadde hatt bilen på bukk, men hadde ikke det tilgjengelig da kabelen skulle trekkes. Er vel uansett ikke så mye slitasje det er snakk om, den skal jo festes helt oppunder understellet og tapes over med elektrotape, det eneste må jo i såfall være hvis jeg er uheldig å kjører av veien.. men det har jeg ingen planer om

            Nå skal jeg stikke å hente frontsettet som er kommet på posten!
            Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

            Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

            Comment


            • #21
              Da forventer man oppdatering med bilder av det nye frontsettet, og montering av det.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #22
                Sitter på jobb i hele kveld, så jeg venter i spenning på en oppdatering.
                Ford Mondeo '04
                B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                Comment


                • #23
                  Ble ikke ferdig i dag desverre. Den originale høyttalerkabelen var veldig tynn, så jeg fant ut at jeg måtte bytte den ut med 1.5mm2 Monster Cable. Lettere sagt enn gjort.. var et h*lvete å få trukket høyttalerkabel gjennom gummimansjetten mellom dør og bil Fikk den til slutt gjennom ved bruk av litt Zalo. Neste problem var å få den inn ved føttene da gummistrømpen på denne siden var sinnsykt trang. Litt Zalo måtte til slik at ledningsbunten gikk an å presse ut, og jeg fikk dermed en liten åpning hvor kabelen kunne presses inn. Dette fant jeg ut først etter at jeg hadde demontert store deler av deksel osv. over føttene på førersiden... Og som om ikke det skulle være nok sleit jeg lenge med å få festet låseknappen til låsestaget siden Citroën har laget en helt tullete løsning på dette!

                  I morgen skal jeg på grensehandel en tur, men må prøve å få gjort noe mer likevel. Satser på å få trukket kabel og montert 6.5"eren på passasjersiden


                  Slik ser da dørtrekkene mine ut uten mellomtone:


                  Originalt vs. Focal 165KR


                  Original diskant vs. Focal. Den originale er faktisk tyngre enn Focal, og virker ganske påkostet egentlig.


                  Baksiden av diskantene, hvis noen har lyst å finne specs på den originale


                  Dør uten dørtrekk


                  Tapen måtte av for å få tredd ny kabel.


                  Her går ledningsbunten inn i bilen, merk hvor trangt det er! På dette bildet har jeg allerede brukt Zalo for å få dradd strømpen så langt ut at jeg har sjans til å få inn den nye kabelen. Kabelen skal inn i skjøten som sees på bildet.


                  Her kommer kabelbunten inn i bilen.Trangt, men alt går med litt smøring


                  Og der var elementet montert i døra. Ingen adapter trengtes, de 4 originale skruehullene passet perfekt med Focal-elementet. Eneste er at den lille tappen på høyre side må skjæres bort (den har til hensikt å sørge for at de originale ht. ikke monteres med ledningen feil vei). Vinduet er kjørt helt ned, og tar ikke borti magneten


                  Kommer flere bilder og oppdateringer senere
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                  Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                  Comment


                  • #24
                    Flott oppdatering å se en halvtime før jobben er ferdig, gledelig overraskelse. Hadde nesten trodd det ikke ble noe i kveld hehe.

                    Hvor har du valgt å plassere delefilterne?
                    Ford Mondeo '04
                    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                    Comment


                    • #25
                      Delefiltrene blir mest sannsynlig lagt inni dashbordet en plass, tror jeg skal legge de nedenfor diskantene.
                      Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                      Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                      Comment


                      • #26
                        Å få ledningene ut i døra er ett ereint hel**** mildt sagt, sleit lenge med det selv:P
                        Citroen ZX 2.0 16v

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Severin View Post
                          Å få ledningene ut i døra er ett ereint hel**** mildt sagt, sleit lenge med det selv:P
                          Tell me 'bout it... I min var det så vanskelig at jeg gav opp å legge de
                          sammen alle de andre kablene og gjorde en litt "alternativ" løsning:



                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #28
                            Delefilteret på passajer sida er det god plass til innfaor hanserommet ihvertfall. Førerside er litt verre men det skal gå ann
                            Citroen ZX 2.0 16v

                            Comment


                            • #29
                              Fikk montert ferdig alt i går ettermiddag, ble ganske bra. Håper på enda et lite løft lydmessig når Audison-forsterken er på plass Litt flere bilder kommer i løpet av morgendagen forhåpentligvis, var travelt opptatt i går med grensehandel på dagen og personalfest på kvelden

                              I kveld har jeg montert xenon i fjernlysene; 55w 4300k. Disse skulle egentlig i ekstralysene, men bestilte feil type så da satte jeg de rett og slett i langlysene Blev hur bra som helst! Rett type blir nok bestilt snart..

                              Videre har jeg planer om å dempe bilen, i hvertfall dørene, baksetet og gjerne hjulbuene. Har lett etter en howto/guide på dette, men fant ingenting. Noen som har tips? Har aldri prøvd meg på demping før..
                              Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                              Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                              Comment


                              • #30
                                Da var endelig ny forsterker kommet i bilen; Audison LRX 4.5 Har montert og stilt inn etter mine preferanser. Etter en liten lydsjekk virker alt å være i orden, men har enda ikke merket en veldig lydmessig forbedring. Kanskje det kommer etter mer lytting. Uansett, takk til Installbay Sør for knallpris på utstillingsforsterkeren deres

                                Noen bilder av ferdig montert Focal-sett. Monteringen av diskant ser ikke veldig pent eller profesjonelt ut, men var den beste løsningen uten å lage hull i originale griller. Den tynne støvfilten som ligger her originalt er fjernet akkurat der diskanten er festet. Ble meget bra når alt er montert, nå er det ingen som kan se at jeg har kostbart anlegg i bilen



                                Mellomtone/bass er kommet i døra på denne siden også. Merker endel vibrasjoner, så her må det nok dempes.



                                Ny forsterker på plass, Audison LRX 4.5


                                Ny sub skal det også bli etter hvert, er bare ikke sikker på hvilken enda. Må også få tak i adapter slik at rattkontrollene kan brukes på spilleren.

                                Ellers så har jeg byttet luftfilter, kupéfilter, og satt på vinterdekkene! Bensinfilteret, tennpluggene, olje og oljefilter står for tur
                                Last edited by Gandulf; 14-10-2010, 16:28.
                                Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                                Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                                Comment

                                Working...
                                X