Announcement

Collapse
No announcement yet.

støype basskasse i hjulbrønn av plast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • støype basskasse i hjulbrønn av plast

    God kveld =) dro idag vekk bagasjeromstrekket, reservehjul og annet dritt for å gjøre klart for lyddemping. men må si jeg syns hjulbrønnen var stor og god så lurer på om ikke jeg gjør om på basskasseplanene mine. etter litt måling fant jeg ut at med det lille "rommet" over hjulbrønnen ( i en audi S4, c4 karosseri) skal jeg klare å få til 150 liter om jeg støyper. spørsmålet mitt er egentlig bare, hvordan vil det være å bruke hjulbrønnen som kasse når den er av plast, kontra metall? har allerede lagt 2 lag silent coat, og om det skal bli en kasse legger jeg 2 lag til, så kommer jo glassfiberen. det bør vel bli dødt nok det? skal forøvrig en Gladen SPL 15 oppi der så blir litt trykk.

  • #2
    det er bare å peise på med nok lag med glassfiber. hvis det da flexer får du støype inn noen støttestenger av ei gjengestang kanskje, eller noe lignende
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment


    • #3
      Spiller ingen trille hva som ligger under glassfiberen. Glassfiberen skal du jo støpe i så mange lag at den blir steinhard. Ikke gjør samme tabba som jeg har sett flere ganger før, med å støpe fast glassfiberen i bunnen. Masker godt først og lag en kasse som passer nøyaktig oppi, bruk nok lag glassfiber og stiv den av tilstrekkelig.

      Comment


      • #4
        joda, men kassa kommer uansett ikke til å være mulig å fjerne etterpå, da jeg ikke bare skal bruke brønnen, men også det firkantede området over (om du vet hvordan brønnen i et C4 karosseri ser ut).

        forresten, hva er nok lag glassfiber?

        Comment


        • #5
          så mange lag at det er helt stivt. 4-5-6 lag. kanskje
          FI SP4
          LIB
          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
          DD4LIFE

          Comment


          • #6
            Originally posted by Skarstein View Post
            joda, men kassa kommer uansett ikke til å være mulig å fjerne etterpå, da jeg ikke bare skal bruke brønnen, men også det firkantede området over (om du vet hvordan brønnen i et C4 karosseri ser ut).

            forresten, hva er nok lag glassfiber?
            Jeg ville ikke bygget kassa slik at den ikke er mulig å ta ut. Det blir både tyngre og mer slitsomt, og ikke minst større risiko for griserier om du støper hele kassa inne i bilen.

            Det blir også vanskligere å teste kassa for lekkasjer om du ikke kan ta den ut. Beste måten å teste for lekkasjer er å sette den på en benk og sette på en sinustone rundt 25-30hz på subben. Da hører du lekkasjene ganske lett.

            Vanligvis pleier jeg legge 2-3-4 lag først, slik at formen blir stiv nok til at den ikke endrer fasong, så ta den ut av bilen og gjøre resten på en benk.

            Hvor mange lag du skal bruke kommer helt ann på fasongen på kassa, men regn med at det må til 8-10 lag for å få det sikkelig solid. Kanskje mer, kanskje mindre. Alt avhengig av hvor mye kurver du får, og hvor mye du stiver av.

            Comment


            • #7
              Brukte 6 lag med 450 matte i min gamle c4 og da ble den stiv og fin.
              En bil uten lyd blir jo like kjedelig som en dame uten pupper

              Mvh
              Hans

              Comment


              • #8
                kan ta bilder av det som blir formen til kassa senere så ser dere at å ta den ut blir litt tungvindt. må også heve bagasjerommet cirka 5 cm for å få volumet jeg ønsker. bruker forresten MDF for å stive av bunnen av brønnen samt noen sider

                Comment


                • #9
                  går selvfølgelig ikke an å laste opp bildene... kan jeg sende deg dem på mms trustno1? virker som du har erfaring med dette

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Skarstein View Post
                    går selvfølgelig ikke an å laste opp bildene... kan jeg sende deg dem på mms trustno1? virker som du har erfaring med dette
                    Prøv feks å legg bildene på dropbox

                    Når det gjelder antall lag du trenger, så er dette en av grunnene til at det er en stor fordel å støpe bunnen av kassa slik at du kan ta den ut. Når du har den ute er det bare å snu den på hodet. Er den solid nok til å stå på uten flexing, så har du nok lag.

                    Jeg skal sannsynligvis hjelpe en kompis med å støpe kasse i hjulbrønnen + hevet gulv i bagasjen på en skoda stasjonsvogn i helgen. Skal prøve å få tatt noen bilder av dette og legge ut. Om jeg orker skal jeg også prøve å lage en liten How-to da jeg ser dette spørsmålet kommer opp gang på gang her .

                    Comment


                    • #11
                      etter litt mer måling fant jeg ut at jeg slipper å heve gulvet, men fant også ut at ble så godt som umulig å støype den slik at man kan ta den ut... dessverre. så får bare gjøre det beste ut av det ellers. lagt 2 lag idag, så gikk jeg tom for polyester
                      Last edited by Skarstein; 11-08-2013, 00:48.

                      Comment


                      • #12
                        har du bilde av hjulbrønnen? jeg ble nyskjerrig
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

                        Comment


                        • #13
                          har det på telefonen ja, men får ikke lastet de opp verken her eller noe annet sted.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Skarstein View Post
                            har det på telefonen ja, men får ikke lastet de opp verken her eller noe annet sted.
                            Hvorfor ikke bare lage en dropbox konto og dele linken?

                            Jeg er også nysgjerring på hvorfor det ikke går an å lage en kasse i hjulbrønnen som kan taes ut.

                            Virker som en dårlig idee å støpe ting fast i bilen.

                            Forøvrig ble støpeprosjektet mitt utsatt til neste helg, så får se om jeg får noen bilder da.

                            Tips:
                            Med ca 1 cm glassfibervegg så kan du regne ca 10kg polyester pr kvm. som skal støpes. Sannsynligvis klarer det seg med noe mindre.
                            Last edited by trustno1; 11-08-2013, 02:42.

                            Comment


                            • #15
                              kassa må støpes under ting som ikke kan fjernes, altså blir det umulig å få den opp. har skjønt at du er litt imot dette nå trustno1, men er slik det må bli... har sett flere hjulbrønnkasser som er støpt fast og virker som det har funket bra. tviler ikke på det du sier mtp at det er greit å sjekke at den er tett og slikt, men går det ikke så går det ikke.

                              dessuten er dette en gammel bil som jeg beholder til den kneler, så er ikke relevant mtp videresalg heller.

                              Comment

                              Working...
                              X