Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfibre innendørs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassfibre innendørs?

    Heisann!

    Lurer på om det går å glassfibre innendørs. Har ei kjellerstue jeg vurderer og bruke siden jeg ikke gidder og vente på sommeren :P Hører rykter om at det blir en del lukt av polyestern og herderen, stemmer det?
    Last edited by Hagalien; 26-12-2012, 04:43.
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

  • #2
    Lukter endel, men lukter jo alldeles nydelig godt da
    Har gått og jobbet i den lukta fra og til i 20 år så er sikkert blitt en smule avhengig av den og rusen da men
    Du lufter den ut igjen rimelig fort så ingen problem det, kjør på.
    Mvh
    Ole Heen

    Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

    Comment


    • #3
      da gjør jeg det da takk skal du ha
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

      Comment


      • #4
        Bruk gjerne en eller annen gassmaske, så du ikke blir helt "Torvald Tåke". Løsamiddelskader er ikke bare moro.
        Mathias.... Soundman is alive
        Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
        Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

        Comment


        • #5
          Ja det lukter mye. Ikke bare lukter det, gassene kan også være helseskadelige.

          Ha gassmaske med riktig filter, mulighet for god utlufting og prøv og ikke søl ublandet polyester eller herder. De vil ligge å gasse en god stund. Personlig ville jeg ikke gjort dette innendørs i hus. Gasser vil vel spre seg i huset, ikke helt behagelig.

          Ang. lukt var det en svensk kar i en lokal butikk som kommenterte at polyester lukter "apa" mulig det

          Comment


          • #6
            Vil IKKE anbefale deg å gjøre dette inne i et hus.
            Det gasser og lukter helt forjævlig over flere dager, så om ikke du er veldig glad i at det lukter båtbyggeri av juleribba, så finn deg en annen plass å stå med det...
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              hmm ok. jeg kan vell ikke stå i kuldegrader å støype?
              FI SP4
              LIB
              Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
              DD4LIFE

              Comment


              • #8
                Du kan ikke bruke polyester i kuldegrader. Står vel på boksen at det bør være minimum 15 grader. Har støpt i 10 grader, tok lengre tid før det herdet da.
                Støping bør gjøres i garasje/verksted lokale. Tror ikke resten av familien ville blitt så glade for polyesterlukt i hele huset. Tar lang tid før lukta luften ut.
                Lykke til

                Comment


                • #9
                  hmm.. må se om jeg finner meg et lokale da...
                  FI SP4
                  LIB
                  Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                  DD4LIFE

                  Comment


                  • #10
                    Vil ikke direkte anbefalle å gjøre dette innedørs i et hus nei. Det stinker og avgir en del gasser, er ganske befriende å kunne komme seg vekk fra stanken når man er lei
                    Ang. det å støpe under anbefalt temp så er det litt riski, for noen går det helt fint (tar bare evig mye lenger tid før ting herder) og for andre herder det absolutt ikke.. og man må starte på nytt :/
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                    Comment


                    • #11
                      nei glem å gjøre dette inne.... har selv gjort det å ALDRIG mere! det var i en lukka kjeller,, hjalp ikke med stengte dører.

                      jeg har støypa helt ned til 0 Grader,, bare å helle på litt mere herder :P men ikke å anbefale.. kan slå seg å greier,
                      MVH, Øivind Sandvik
                      sigpic
                      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                      www.sandviksbassogbongel.com

                      Comment


                      • #12
                        takk for svar folkens blir nok å droppe støypinga innendørs
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ADCS-1 View Post
                          Bruk gjerne en eller annen gassmaske, så du ikke blir helt "Torvald Tåke". Løsamiddelskader er ikke bare moro.
                          Reagerer du på løsemiddler så bruk maske. Men nå får han ikke løsemiddelskader ved engangstilfelle da

                          Originally posted by zxsonnyxz View Post
                          Ja det lukter mye. Ikke bare lukter det, gassene kan også være helseskadelige.
                          Ha gassmaske med riktig filter, mulighet for god utlufting og prøv og ikke søl ublandet polyester eller herder. De vil ligge å gasse en god stund. Personlig ville jeg ikke gjort dette innendørs i hus. Gasser vil vel spre seg i huset, ikke helt behagelig.
                          Ang. lukt var det en svensk kar i en lokal butikk som kommenterte at polyester lukter "apa" mulig det
                          Ja det lukter endel og gasser endel og er helseskadelig i det lange løp uten bruk av verneutstyr. Friskluftsmaske er det eneste som fungerer skikkelig, men for noe drit og stå og jobbe med desverre.
                          Du kan bruke en sundstrøm med kullfilter, men det slutter og fungere etter 30 min. Med gassfilter holder den i 2 timer. Det er ikke farlig og gjøre dette i huset ditt, bare og lufte godt ut etterpå. Har gjort det hjemme et par ganger når jeg ikke har orket og reise ned i lokalet mitt og lukten var ute av huset i løpet av 3 døgn. Men dekk godt til så du ikke ødelegger gulvet og liknende. Dette sitter for ever


                          Originally posted by Joakim View Post
                          Vil IKKE anbefale deg å gjøre dette inne i et hus.
                          Det gasser og lukter helt forjævlig over flere dager, så om ikke du er veldig glad i at det lukter båtbyggeri av juleribba, så finn deg en annen plass å stå med det...
                          Lukter båtbyggeri av juleribba nydelig Joakim

                          Originally posted by Hagalien View Post
                          hmm ok. jeg kan vell ikke stå i kuldegrader å støype?
                          Du skal absolutt ikke støype i kuldegrader. Anbefaler deg ikke og gjøre dette under 15 grader og maks 25 grader.

                          Originally posted by Slednekk View Post
                          Du kan ikke bruke polyester i kuldegrader. Står vel på boksen at det bør være minimum 15 grader. Har støpt i 10 grader, tok lengre tid før det herdet da.
                          Støping bør gjøres i garasje/verksted lokale. Tror ikke resten av familien ville blitt så glade for polyesterlukt i hele huset. Tar lang tid før lukta luften ut.
                          Lykke til
                          Bør absolutt gjøres i garasje/verksted lokale, men han spurte om det gikk an og gjøre det i kjellerstua og det går jo greit det, men det lukter.

                          Originally posted by ugn View Post
                          Vil ikke direkte anbefalle å gjøre dette innedørs i et hus nei. Det stinker og avgir en del gasser, er ganske befriende å kunne komme seg vekk fra stanken når man er lei
                          Ang. det å støpe under anbefalt temp så er det litt riski, for noen går det helt fint (tar bare evig mye lenger tid før ting herder) og for andre herder det absolutt ikke.. og man må starte på nytt :/
                          Deilig og komme seg vekk fra lukten viss en blir lei av den ja

                          Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                          nei glem å gjøre dette inne.... har selv gjort det å ALDRIG mere! det var i en lukka kjeller,, hjalp ikke med stengte dører.
                          jeg har støypa helt ned til 0 Grader,, bare å helle på litt mere herder :P men ikke å anbefale.. kan slå seg å greier,
                          Du skal aldri støype i lukkede rom, det er farlig!!! Bruk et rom der du har godt med vinduer så du får luftet ut etter at du er ferdig. Lukten sitter maks i 72 timer da er den vekk. Og bruk aldri mere en maks 2% herder. Da er det fare for at det herder for fort og krakelere ved flere lag i løpet av kort tid og det kan selvantenne. Bruk MEKP 60 (Metyletylketonperoksid)

                          Originally posted by Hagalien View Post
                          takk for svar folkens blir nok å droppe støypinga innendørs
                          Mest fornuftig og stå enn annen plass en hjemme i huset ja, men fungerer helt greit i et engangstilfellet.
                          Last edited by Heen Audio; 16-12-2012, 18:41.
                          Mvh
                          Ole Heen

                          Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Heen Audio
                            Reagerer du på løsemiddler
                            uhm.. tror kanskje du har misforstått noe
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • #15
                              hva er MEKP 60?

                              Blei i tvil om hva jeg skulle gjøre nå... Men gjør jeg det innendørs blir det etter jul
                              Last edited by Hagalien; 16-12-2012, 20:53.
                              FI SP4
                              LIB
                              Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                              DD4LIFE

                              Comment

                              Working...
                              X