Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Audio-art View Post
    Det skal ikke være sikkring mellom startmotor og batteri..
    Men kabelen må jo da selvsagt være "skuddsikkert" montert.
    Det er jeg fullstendig klar over Har heller aldri brukt noen sikring her da det ikke har noe for seg, jeg bare svarte på spørsmålet, Det jeg ville frem til er hvor mye strøm en starter egentlig kan finne på å dra

    Comment


    • #77
      Kjapt spørsmål: Hvor stor kabel bør jeg bruke fra splittblokk til forsterkerne mine?

      Har en Audison LRX 1.400 + en LRX 4.5. Fra batteri til forsterker har jeg 50mm2 kabel av denne typen: http://www.mds.se/sv/product/14384/5...omkabel-silver (ikke spør meg hvorfor den er så dyr, fikk den billig av en kompis). Hvis det er relevant, er sikringsstr. på forsterkerne hhv. 1x60A og 2x20A.
      Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

      Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

      Comment


      • #78
        Originally posted by Jørgen
        25mm2 burde vel holde? Pleier alltid å bruke så stort jeg får plass til jeg da.. :P
        Hmm, har en god del 10mm2 kabel liggende, hadde håpet jeg kunne bruke denne
        Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

        Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

        Comment


        • #79
          Bumper denne.. i morgen har jeg muligheten til å stå i en oppvarmet garasje, så skulle gjerne hatt svar på dette asap.
          Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

          Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

          Comment


          • #80
            hvor stor sikring bruker du på kabelen?

            alt går etter den

            10 Gauge-> 6mm2
            8 Gauge-> 10mm2
            4 Gauge-> 20-24mm2
            2 Gauge-> 30-35mm2
            0/1 Gauge-> 45-55mm2

            Sikringer:

            Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
            interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
            Dette er maks sikringstørrelse på kabel.

            Tabell fra EMMA sin regelbok:
            20G -> 5AA
            18G -> 7,5A
            17G -> 10A
            15G -> 15A
            13G -> 25A
            11G -> 30A
            9G -> 40A
            8G -> 50A
            7G -> 60A
            5G -> 80A
            4G -> 100A
            3G -> 125A
            2G -> 150A
            0G -> 200A
            Last edited by simso; 24-11-2010, 01:37.
            VW Golf 4
            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
            Simen Sormbråten

            Comment


            • #81
              Mener det er 150A på kabelen fra batteri til amp.
              Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

              Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

              Comment


              • #82
                kjøpte kabelsett av tsunami 35 mm og fikk med 250 amp sikring, kabeln er 5.1 m lang, dette er ikke rett i følge deres tabeller.. bør jeg bytte sikring ?
                | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

                Comment


                • #83
                  det spørrs jo på hva du har av forsterker som skal trekke strøm det.
                  de går fint å trekke 250a på 35mm2 tversnitt, kan bli dimming av lys, spenningstap osv..

                  hvilken forsterker skal du bruke?
                  // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                  //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                  Mvh
                  Rune Kvaal

                  Comment


                  • #84
                    har ikke bestemt meg får forsterkere, men blir klassa d pga effektiviteten
                    focalene skal ha 75w x 4
                    og ac 12 skal ha rundt 1000w
                    så kjapp hoderegning er vell rundt 1300 w, men så er jo samtidighetsfaktoren også noe som spiller inn
                    | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

                    Comment


                    • #85
                      Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.

                      EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by young-b View Post
                        kjøpte kabelsett av tsunami 35 mm og fikk med 250 amp sikring, kabeln er 5.1 m lang, dette er ikke rett i følge deres tabeller.. bør jeg bytte sikring ?
                        Kjør på, bare å montere.. du kan jo bytte til 150/200A sikring, kan være greit men er ikke noen krise.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Tor Ølberg View Post
                          Legg opp 50 kvadrat du. 200A burde holde i massevis. Kjapp hoderegning tilsier at 200A kan la ca 2400W gå igjennom uten fare for at kabelen brenner opp.

                          EGENTLIG skal det gå an og bruke 300A og men skal du delta i emma så er 200A det som gjelder.
                          trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
                          men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt
                          trur det er 50 amp sikring
                          | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by young-b View Post
                            trur ikke det er mange som har 50 kvadrat i a3 av nyere type, eneste plassen man har plass til det er vell ut gjennom bagasjeromme, så feste den under bilen, også komme opp under motor...
                            men fikk 35 gjennom på vanlig måte, trur jeg er fårnøyd med det.. er jo en orginal forsterker der, så når jeg kobler den vekk, kanskje jeg henter strøm til 4 kanaler derifra, den er til subb og bakhøytallere orginalt
                            trur det er 50 amp sikring

                            Jeg vil tørre å påstå at det går fint å trekke 50mm2 i A3 uansett modell og det ved å trekke igjennom torpedo, sist jeg sjekket
                            Last edited by Nils; 12-01-2011, 20:18.

                            Comment


                            • #89
                              Har veldig løst på bilde av den plassen du trakk gjennom... på pm
                              | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

                              Comment


                              • #90
                                lite spørsmål.
                                Sikringen som sitter på strømkabelen fra batteri til forsterker. Gjør det noe om denne sitter i bagasjerommet nærmeste forsterkeren? eller må/burde den sitte i motorrommet ved batteriet?
                                www.stianfuruseth.no
                                RE-Audio - Kenwood - Focal

                                Comment

                                Working...
                                X