Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Grumpyferal View Post
    Tengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
    Mener kabelen er 25mm2 og i følge EMMA reglene skal denne ha 125A sikring.
    Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
    Da velger du 100A. Dette er mer en nok i de aller fleste tilfeller!

    Originally posted by GENEXXA View Post
    140.
    Bedre med formye, enn forlite
    Prøv å si det til en EMMA-dommer du

    Jeg vet også at forskjellen mellom 125A og 140A ikke er så veldig stor, men å si at det er bedre med for stor sikring en for liten er som å innrømme at man egentlig ikke fatter poenget med sikring vil jeg tørre å påstå.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #47
      Originally posted by Grumpyferal View Post
      Tengte eg skulle legge inn automat sikring på kabelen bak til anlegge/batterie.
      Mener kabelen er 25mm2 og i følge EMMA reglene skal denne ha 125A sikring.
      Men finner bare 100A og 140A hva velger eg? Vil helst ha der rett etter EMMA stander..
      Hvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #48
        Originally posted by ugn View Post
        Hvis utstyrslista i signaturen din stemmer så går det helt fint med en 100A-sikring.
        Har en 4ch Infinity forsterker også bak, er på 80amp/ 2x 40A.
        Men det er vell helst bare lading som går gjennom denne kabelen, og dynamoen er orginal så tror ikke den vil overstige 100amp jallefall..

        Hvordan måler man kvadraten på en kabel? må vell ta Diameteren gange noe?
        Audi A6.
        Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

        Comment


        • #49
          Står vel for oftest på selve __LEDNINGEN__

          Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ?

          KABEL:


          LEDNING:
          Last edited by moeN; 07-04-2010, 22:00.
          Mvh
          Andreas Moen Sæterbø
          Golf mk2
          Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

          Comment


          • #50
            Du mener det heter ledning når det er snakk i strøm til bil?

            Kaller det strømkabel jeg. Men kaller det ledning om det er inne i hus.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #51
              Originally posted by moeN View Post
              Står vel for oftest på selve __LEDNINGEN__

              Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ?
              Tror folk forstår det uansett

              Men mener eg ikke såg noe mål på den... det det gjør det sikkert en plass
              Audi A6.
              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

              Comment


              • #52
                2 muligheter..

                - Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
                -Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..

                Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P

                enkelt valg spørr du meg..


                Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....


                savner table B i emma regelboka foresten :P
                sound.vision.soul

                Type R

                Comment


                • #53
                  Originally posted by LLH View Post
                  2 muligheter..

                  - Overdimensjoner kabelen, og sett på sikring etter utstyret.. enkelt og greit.. Dette funker riktignok bare i "EMMA verden" sålenge kablen er overdimensjonert!
                  -Eller du kan gjøre det den vanskelige måten, og sette på en passe kabel og sikring etter kabel tykkelsen og risikere og blåse sikringen fordi kablene er for tynn, mao sikringen blir for liten..

                  Det er heller ikke noe problem med teoretisk større strøm trekk en det sikringene og kablen tåler så lenge sikringen ikke går :P

                  enkelt valg spørr du meg..


                  Uansett, i mine øyne så er det ikke noe vits med sikrings verdi på strøm kabelen større enn det den totale sikrings verdien på utstyret er.. om kablen tåler strøm trekk likt sikringsverdien riktignok....


                  savner table B i emma regelboka foresten :P
                  VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim
                  Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
                  Last edited by Grumpyferal; 07-04-2010, 22:23.
                  Audi A6.
                  Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                  Comment


                  • #54
                    Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Typhon View Post
                      Nei det er absolutt ikke minus! Hva mener du med det og hvorfor skulle det være noe minus? Mange kommer med batteri bak originalt. Så lenge det er festet skikkelig så er det ikke noe problem.
                      Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..
                      Audi A6.
                      Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Grumpyferal View Post
                        VIs eg har en 25mm2 kabel/ledning så er den vell egentlig underdim
                        Er det minus hos EMMA om eg har batteri bak også?
                        siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt prøv først, går det så går det.
                        sound.vision.soul

                        Type R

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Grumpyferal View Post
                          Nei tengte siden anlegge kan trekke mer amp en kabelen kan lede? derfor tengte eg minus poeng..
                          Det dømmes ikke etter det i det hele tatt, Får poeng om sikringen er etter kablestørrelsen , er den ikke det får du ikke poeng. Eneste måten og få minus på at sikringen er for liten er om sikringen ryker og du ikke har skifta den i løpet av 5 minutter, eller at det ikke er mulig og skifte sikringen på 5 minutter i det hele tatt..
                          sound.vision.soul

                          Type R

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by LLH View Post
                            siden du har batteri bak så er det jo ikke en så dyrkjøpt erfaring som det kunne ha blitt prøv først, går det så går det.
                            Det går meget bra ingen problem, men tengte i forhold til Emma konkurranse... Vis eg skal være med trenger eg minst mulig minus poeng da resten ikke er så bra
                            Audi A6.
                            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                            Comment


                            • #59
                              Da foreslår jeg at du tar en titt i regelboken jeg!
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by moeN View Post
                                Står vel for oftest på selve __LEDNINGEN__

                                Hvorfor kan ikke dere lære dere forskjellen imellom _KABEL_ og _LEDNING_ ?
                                (massetegn)
                                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                                Comment

                                Working...
                                X