Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Kerf cuts"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Kerf cuts"

    Har du lyst på en port med god avrunding og former på? En god måte å gjøre det på er en teknikk som heter "kerfing" (er ikke sikker på hva det heter på norsk ) Det vil si å lage snitt i MDF plata sånn at man kan bøye den lett. Dette er ikke en vanskelig teknikk som man trenger mye erfaring for å gjøre, men man trenger tålmodighet og noen små MDF biter for å finne den rette kuttedybden før man gjør det på den delen som skal brukes på kassa.

    Jeg brukte en sirkelsag med en justerbar guide og høyde for å gjøre dette. La kuttene være tynnest mulig, men ikke så tynn at de faller av. Er de for tykke så ender det med at det ser ut som det er kanter på buen.

    Her har jeg kuttet en bit som skal brukes i porten på kassa.


    Og etter en runde med saga såg den sånn ut.






    Som man ser så er det ikke mye igjen av tykkelsen, det er ca 2mm og rillene er ca 3-4mm. Grunnen til at jeg hadde rillene så tynn er at jeg skulle bruke dem i en veldig skarp vinkel, man trenger ikke å la dem være så tynn om man bruker en større bue... Etter man har festet plata så har man polyester i sprekkene og noen lag med glassfiber for å gjenopprette styrken.

    Sånn ble det seende ut etter alle sidene ble på plass. Er ikke ferdig, men man ser jo i det minste hvordan det det blir



    OBS! Husk å gjøre ett par forsøk på en liten MDF bit for å finne den rette kuttedybden og avstand, og vær forsiktig for det er skjøre saker.
    Last edited by berniebp87; 26-08-2009, 22:24.
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Dette er vel noe de fleste som har drevet en stund har sett en og annen plass, men svært få av oss som faktisk benytter oss av dette, selv om vi burde hehe...

    Ser meget bra ut Godt jobba!

    Comment


    • #3
      Veldig nyttig informasjon
      Takk skal du ha, greit å ha med seg videre
      Mvh Even S. Jensen
      Tlf 41091189
      Digital Designs, nothing is even close!

      Comment


      • #4
        bøybare MDF-plater som er ferdig snittet på denne måten er også å få kjøpt. For de som ikke har bordsag eller sirkelsag.

        Dag Johansen kan skaffe
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Originally posted by berniebp87 View Post
          En god måte å gjøre det på er en teknikk som heter "kerfing" (er ikke sikker på hva det heter på norsk ) .
          slisset mdf eller mdf masterform heter de om jeg ikke tar helt feil!
          Last edited by duality; 27-08-2009, 17:27.

          Comment


          • #6
            is nice..
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #7
              legger merke til at dette funker fett, på "utvendig hjørner" noen som vet om det fungerer på innvendige

              Comment


              • #8
                Spørs hvilken side som skal syntes da, og hvor liten radius du skal ha. Men to plater med den snitta sida mot hverandre. Med noe lurium i mellom så skulle det gå fint det. Problemet er vel at den plata du bøyer med kuttene utover, motsatta av bildet over, kan "delaminere"

                http://bilstereoforumet.no/showthrea...y+hamar&page=2
                Last edited by LLH; 01-04-2010, 17:56.
                sound.vision.soul

                Type R

                Comment


                • #9
                  Tenkte å kerfe porten min jeg og, men jeg har litt plass problemer, jeg har 1" (2,54cm) tykk MDF plate, hvis jeg lager en 90 graders bøy, hvor liten radius kan man lage uten at det sprekker?
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by LLH View Post
                    Spørs hvilken side som skal syntes da, og hvor liten radius du skal ha. Men to plater med den snitta sida mot hverandre. Med noe lurium i mellom så skulle det gå fint det. Problemet er vel at den plata du bøyer med kuttene utover, motsatta av bildet over, kan "delaminere"

                    http://bilstereoforumet.no/showthrea...y+hamar&page=2
                    OK! fo min del spiller det ingen rolle om hvilken side som vise skal trekkes uansett. er vel da bare å passe på at man bruker nok lim\polyester\glassfiber

                    Comment


                    • #11
                      hvordan funker det å bare bruke en 3mm mdf plate uten slisser, bløte opp denne, bøye den til rundt ett rør, så forsterke med glassfiber?

                      Comment


                      • #12
                        Om man kan bruke litt glassfiber og polyester, så finnes det flere måter å gjøre dette på, som også gir fine innvendig og utvendig hjørner.

                        Papprør i ønsket dimensjon, delet midt på så det blir en papp U. Så er det bare å snitte i toppen av buen for utvendige hjørner, og i bunn for innvendige hjørner.

                        Kapp til, stift fast og forsterk med glassfiber og polyester i ønsket tykkelse.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by trustno1 View Post
                          hvordan funker det å bare bruke en 3mm mdf plate uten slisser, bløte opp denne, bøye den til rundt ett rør, så forsterke med glassfiber?
                          Da ville jeg heller brukt huntonitt, den tåler å bøyes mer. Du trenger ikke bløte den. Men kan med fordel lage et "sjelett" som huntonittplata stiftes i, så den for rett form før du begynner å forsterke den. Litt samme prinsippet som når du lager dørsider med MDF ringer og fleece.
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment


                          • #14
                            Likte ideen din med papprør best. Hørtes ut som den kjappeste metoden

                            Comment

                            Working...
                            X