Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskompensering, ja eller nei?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Forsterker på alt. Er ei stund sia jeg har brukt den spilleren men da hadde jeg bare 2 veis sett, har ett 3 veis nå. Trenger bare å kjøpe ett nytt delefilter for å frigjøre midbassen(Hertz HSK163 sett)

    Comment


    • #92
      Kan nevne her at Kenwood KDC-W7644 og KDC-BT8044 har tidskomp innebygd.
      Disse er faktisk veldig gode spillere, til prisen er det ingen som kan matche de.
      De har desverre ikke aktiv deling, men til mange oppsett burde dette funke bra da du kan bruke front utgangene til mellomtone og diskant og rear utgangen til midbass, og sub til sub. Da får du justert tidskompen riktig.

      Comment


      • #93
        Hva med noe slikt som det nederste systemet her da?:
        http://www.audiocontrol.com/t34/2136...m-Diagram.html

        Comment


        • #94
          Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
          Kan nevne her at Kenwood KDC-W7644 og KDC-BT8044 har tidskomp innebygd.
          Disse er faktisk veldig gode spillere, til prisen er det ingen som kan matche de.
          De har desverre ikke aktiv deling, men til mange oppsett burde dette funke bra da du kan bruke front utgangene til mellomtone og diskant og rear utgangen til midbass, og sub til sub. Da får du justert tidskompen riktig.
          Nå skal ikke jeg begynne å være vrang og kverulere her, men utsagnet ditt stemmer kun om mellomtone og diskant er like langt unna lytteposisjon på hver side Hvis mellomtone er vinkla via ruta og diskant rett i fleisen så kan det nok hende at det er forskjeller ute og går okkesom

          EDIT: Godt med alternativer til spillere da. Skulle nesten lagd ei liste over spillere med litt fler muligheter en opp og ned på volumet
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #95
            Nå skal det nevnes, om det ikke er gjort, at 9887 har induviduell nivåjustering, det har ikke 9855.. Har litt og si..
            sound.vision.soul

            Type R

            Comment


            • #96
              Originally posted by Typhon View Post
              Nå skal ikke jeg begynne å være vrang og kverulere her, men utsagnet ditt stemmer kun om mellomtone og diskant er like langt unna lytteposisjon på hver side Hvis mellomtone er vinkla via ruta og diskant rett i fleisen så kan det nok hende at det er forskjeller ute og går okkesom

              EDIT: Godt med alternativer til spillere da. Skulle nesten lagd ei liste over spillere med litt fler muligheter en opp og ned på volumet
              Ja, det var jo det jeg mente da, selv om det kanskje ikke sto direkte.. Det vil vel kanskje (for sånne som oss?) si seg litt selv?

              Comment


              • #97
                Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                Ja, det var jo det jeg mente da, selv om det kanskje ikke sto direkte.. Det vil vel kanskje (for sånne som oss?) si seg litt selv?
                For deg og meg så sier det seg selv ja Bare en liten presisering fra meg.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #98
                  Tidskorrigering og symmetri i bilen

                  Jeg har ett spørsmål angående tidskomp. i bilen min. Jeg har jo da fem høyttalere;
                  to diskanter plassert på dashbordet, to midwoofere plassert i dørere og en subwoofer.
                  Alt står symmetrisk - diskantene er plassert på samme sted på hver sin side av dashen,
                  pekende mot midten av taket bak, midwooferne er plassert i framkant av nedre del av
                  fordørene med litt vinkel oppover (husker ikke hvor mye, men det er likt på begge),
                  og subwooferen er plassert midt i bilen baki, og den spiller rett mot bakluka...

                  Så alt er da symmetrisk! Det jeg lurer på er om tidskomp'en min blir optimal/lik
                  på passasjersiden om jeg speilvender forsinkelsene? Pga. plasseringene osv
                  så er jo avstandene og vinklene helt like på andre siden. Men blir det riktig?
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #99
                    I teorien så skal det bli riktig å speile det du har laget. Men nå er jo ikke en bilkupe 100% symetrisk i seg selv, så det kan være noe som vil gjøre at lyden vil oppleves litt forskjellig.

                    Comment


                    • Kupeen min er vel ganske symmentrisk, ser det ut til hvertfall, men på førersiden er jo f.eks. rattet litt i veien osv...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • Originally posted by TakeTheTime View Post
                        Jeg har ett spørsmål angående tidskomp. i bilen min. Jeg har jo da fem høyttalere;
                        to diskanter plassert på dashbordet, to midwoofere plassert i dørere og en subwoofer.
                        Alt står symmetrisk - diskantene er plassert på samme sted på hver sin side av dashen,
                        pekende mot midten av taket bak, midwooferne er plassert i framkant av nedre del av
                        fordørene med litt vinkel oppover (husker ikke hvor mye, men det er likt på begge),
                        og subwooferen er plassert midt i bilen baki, og den spiller rett mot bakluka...

                        Så alt er da symmetrisk! Det jeg lurer på er om tidskomp'en min blir optimal/lik
                        på passasjersiden om jeg speilvender forsinkelsene? Pga. plasseringene osv
                        så er jo avstandene og vinklene helt like på andre siden. Men blir det riktig?
                        Kort og greit svar på det - NJET...
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • Nå skal jeg bevege meg litt ut på glatt is da jeg egentlig ikke har peiling, men jeg vil gjette at det kan jo også være ørsmå forskjeller i vinkling i elementer som kan ha ganske stor innvirkning på hvordan justeringen skal være for hver side (?)

                          Comment


                          • Du er ikke ute på så veldig tynn is her..

                            Det er mange flere parametre å ta hensyn til enn den direkte avstanden til elementene.
                            @TTT: Dette vil du se når du får inn den nye spilleren, som har eq separat for høyre/venstre. Husk også på nivåforskjellene. Man kan ofte også være nødt til å ha forskjellig delefrekvens på høyre/venstre, dersom man har issues ved enkelte frekvenser. (og det har man som regel) Det er altså ikke bare tidskomp. som er av betydning.
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • Originally posted by Joakim View Post
                              Du er ikke ute på så veldig tynn is her..

                              Det er mange flere parametre å ta hensyn til enn den direkte avstanden til elementene.
                              @TTT: Dette vil du se når du får inn den nye spilleren, som har eq separat for høyre/venstre. Husk også på nivåforskjellene. Man kan ofte også være nødt til å ha forskjellig delefrekvens på høyre/venstre, dersom man har issues ved enkelte frekvenser. (og det har man som regel) Det er altså ikke bare tidskomp. som er av betydning.
                              Takker for svar! Blir spennende med den nye spilleren ja, og du kan fortsatt hjelpe meg litt med justering (f.eks. til neste uke)?
                              Skjønner hva du snakker om altså, vet om en "issue" på høyre side og det er noen ubehagelige "peaks" rundt 1-1.5khz...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment


                              • argh, har lest igjennom tråden nå, blir sliten bare med tanken på at mine ører og subjektive mening skal ligge til grunn for riktig lyd i bilen min framfor måletall av ymse slag
                                synd alle dere bor på østlandet!
                                98' Audi A4
                                Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                                Comment

                                Working...
                                X