Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskompensering, ja eller nei?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by matador View Post
    Bruk av pink noise er veldig bra men med frekvens generator kan man fortere finne ut om resonanser, nivå osv samtidig og letere å justere lydbilde i riktig delefrekvens/bånd synes jeg
    Kan du fortelle mer om denne frekvens generatoren? Hva det er, hvordan den brukes og slikt? Helst alt som er å fortelle om en slik en...

    Comment


    • #47
      Originally posted by Alfert View Post
      Kan du fortelle mer om denne frekvens generatoren? Hva det er, hvordan den brukes og slikt? Helst alt som er å fortelle om en slik en...
      Den korrekte benevnelsen er vel tonegenerator eller sinusgenerator.
      Det er en boks, eller et program til pc'n som sender ut frekvenser som du velger ut selv, enten enkeltvis eller i form av et sweep.
      Alle frekvensene sendes ut med lik styrke og dermed kan man måle om enkelte frekvenser er høyere eller lavere i styrke.
      Til å måle styrken ved de forskjellige frekvensene bruker man en målemikrofon koblet til et RTA (real time analysis) måleapparat (eller program til pc'n) og du får fram en x-y graf som viser amplituden ved de forskjellige frekvensene.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #48
        Originally posted by Erik André View Post
        Vi kan bevise identisk måling via et lydspeil, som frontruta fungerer som og det låter identisk.
        Hva slags måleustyr brukte dere?

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #49
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Hva slags måleustyr brukte dere?

          Mvh
          Dag Johansen
          Målt med 31 bånds rta, pinknoise og sweeps. Samt ett par sett ører.

          Eneste frekvensen som det skjedde noe var med 20khz som droppet en liten smule, men har vel gjennom tråden påpekt at dette var for mellomtone området og ikke diskant.
          Last edited by Joakim; 08-02-2009, 16:03.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #50
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Den korrekte benevnelsen er vel tonegenerator eller sinusgenerator.
            Det er en boks, eller et program til pc'n som sender ut frekvenser som du velger ut selv, enten enkeltvis eller i form av et sweep.
            Alle frekvensene sendes ut med lik styrke og dermed kan man måle om enkelte frekvenser er høyere eller lavere i styrke.
            Til å måle styrken ved de forskjellige frekvensene bruker man en målemikrofon koblet til et RTA (real time analysis) måleapparat (eller program til pc'n) og du får fram en x-y graf som viser amplituden ved de forskjellige frekvensene.

            Mvh
            Dag Johansen
            Tusen takk for info Dag!
            Er dette noe som er forbeholdt de som konkurerer i SQ, eller er dette noe alle kan dra "nytte" av?
            Forstår at alle kan ha nytte av det, men er det verdt å kjøpe en slik hvis man vil gjøre det beste ut av anlegget sitt, eller er det som å kaste penger ut av vinduet?
            Hva koster noe slikt og hvor får man tak i det?
            Håper på ett like bra og fornuftig svar denne gangen også, sevl om spørsmålene kanskje er litt dumme.
            Men spør man ikke , får man ikke vite!

            Comment


            • #51
              som sagt, så kan du bare laste ned et program og kjøre det på laptop via f.eks aux inngang på cd-spilleren i bilen
              www.eirikaspaas.com

              Comment


              • #52
                http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

                f.eks
                www.eirikaspaas.com

                Comment


                • #53
                  Tusen takk Eirik!
                  Da er det bare å sette seg ned og prøve å forstå noe av dette da. Hehe...Hadde jo vært gøy og fått det til...

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Alfert View Post
                    Tusen takk for info Dag!
                    Er dette noe som er forbeholdt de som konkurerer i SQ, eller er dette noe alle kan dra "nytte" av?
                    Forstår at alle kan ha nytte av det, men er det verdt å kjøpe en slik hvis man vil gjøre det beste ut av anlegget sitt, eller er det som å kaste penger ut av vinduet?
                    Hva koster noe slikt og hvor får man tak i det?
                    Håper på ett like bra og fornuftig svar denne gangen også, sevl om spørsmålene kanskje er litt dumme.
                    Men spør man ikke , får man ikke vite!
                    Dette er ikke noe must, men det kan være et greit verktøy om man vet å bruke det riktig.
                    Et annet moment er også at man bør ha god oppløsning på RTA instrumentet for å avsløre feil.
                    Og til sist; spikrett frekvensgang er ikke nødvendigvis veien å gå for å få god lyd.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #55
                      Hei jeg skriver her for første gang og liker egentlig ikke å kritisere et innlegg sånn første gangen ,men jeg må gjøre det når jeg ser at det blir forklart noe på en feilaktig måte. joackims innlegg inneholder feil og han tydeligvis er litt guru her så han tåler sikkert litt kritikk. No hard feelings joackim. men jeg må rette på noe.."Den viktigste refleksjonen å få bukt med er førsterefleksjonen! Det er den som kommer ut av høyttaleren med høyest volum og er derfor den som lager mest trøbbel om den ikke er tatt med i justeringen og kontrolleres." Denne påstanden henger vel ikke helt på grep. Første refleksjon har veldig lite med volum å gjøre og jeg tror vi har som utgangspungt at all lyd kommer ut av høyttaleren. Sånn helt enkelt forklart kan man vel si at det er all reflektert lyd som bare har vært reflektert en gang før den treffer lytteren. Forklart litt mer visuelt så kan man forestille seg at førsterefleksjonen skjer der hvor du kan speile høyttalenen dersom flatene var laget av speil (eller du bare holdt et speil der i samme vinkel som flaten det reflekteres lyd fra). Det som skjer når man får reflektert lyd sammen med direktelyd er et fenomen som heter kamfilter. Kamfilter er verdt to minutter på google eller kanskje wickopedia. Ikke så vanskelig å forstå når man ser litt kurver å sånn.
                      Generellt vil jeg si at dsp er fint, men at det går fint ann å få til underholdende lyd uten, men det er et hust med dsp om man skal ha sub bak og resten av lyden foran. all lyd bak er nok det som er letteset å få til uten dsp fordi da er det nesten lik avstand på alle elmentene. Håper jeg ikke tråkker på noen tær ved å kaste meg inn i diskusjonen.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by melancool View Post
                        Hei jeg skriver her for første gang og liker egentlig ikke å kritisere et innlegg sånn første gangen ,men jeg må gjøre det når jeg ser at det blir forklart noe på en feilaktig måte. joackims innlegg inneholder feil og han tydeligvis er litt guru her så han tåler sikkert litt kritikk. No hard feelings joackim. men jeg må rette på noe.."Den viktigste refleksjonen å få bukt med er førsterefleksjonen! Det er den som kommer ut av høyttaleren med høyest volum og er derfor den som lager mest trøbbel om den ikke er tatt med i justeringen og kontrolleres." Denne påstanden henger vel ikke helt på grep. Første refleksjon har veldig lite med volum å gjøre og jeg tror vi har som utgangspungt at all lyd kommer ut av høyttaleren. Sånn helt enkelt forklart kan man vel si at det er all reflektert lyd som bare har vært reflektert en gang før den treffer lytteren. Forklart litt mer visuelt så kan man forestille seg at førsterefleksjonen skjer der hvor du kan speile høyttalenen dersom flatene var laget av speil (eller du bare holdt et speil der i samme vinkel som flaten det reflekteres lyd fra). Det som skjer når man får reflektert lyd sammen med direktelyd er et fenomen som heter kamfilter. Kamfilter er verdt to minutter på google eller kanskje wickopedia. Ikke så vanskelig å forstå når man ser litt kurver å sånn.
                        Generellt vil jeg si at dsp er fint, men at det går fint ann å få til underholdende lyd uten, men det er et hust med dsp om man skal ha sub bak og resten av lyden foran. all lyd bak er nok det som er letteset å få til uten dsp fordi da er det nesten lik avstand på alle elmentene. Håper jeg ikke tråkker på noen tær ved å kaste meg inn i diskusjonen.
                        Tærne mine er steinharde, så det går nok bra! Diskusjon er alltid interessant!
                        Sier ikke at det jeg har kommet med i denne tråden er eneste fasit til god lyd! Er veldig klar over at i ett hjemmeoppsett, hvor man kan flytte/vinkle høyttalerne for å finne beste posisjon for minst mulig refleksjon, regner lyden som "fra høyttalerelementet". Dette er ikke alltid tilfelle i en bil!

                        Effekten man får ved å vinkle mellomtonen/midbassen så den peker halvveis on/off axis, eller kanskje litt dårlig beskrevet som "opp langs ruta", gir refleksjoner med større avstandsforkjeller enn om man vinkler mere direkte mot ruta og bruker denne som ett "lydspeil", altså som du formulerer noe bedre enn det jeg kaller førsterefleksjon."all reflektert lyd som bare har vært reflektert en gang før den treffer lytteren." Grunnet den lengre avstanden til "refleksjonspunktene" får man større "kamfiltereffekt" altså reflekterte frekvenser med større forskjell i delay mellom direkte lyd og reflektert lyd, og også flere og større nivåforskljeller. Ergo større problemer med å få dette justert riktig. Med riktig så mener jeg da så riktig det er mulig å få til i en bilkupé!
                        Angående VOLUM på førsterefleksjon, så har jeg formulert meg litt feil ser jeg. Mener selvfølgelig ikke at førsterefleksjonen OPPSTÅR i høyttaleren, men er den som vil treffe øret med høyest nivå i forhold til den direkte lyden. Det virker som, etter å ha justert en rekke biler, at den første reflekterte lyden er høyere i nivå når den treffer øret, enn "direktelyden" om man vinkler som vi har snakket om her. Man får en summeringseffekt av direkte og reflektert lyd (kamfilter fenomenet). Det som er teorien er jo nettopp at man benytter seg av frontruta som ett lydspeil. Dette gir den minste mulige kamfiltereffekt i bil! I en bilkupé vil det alltid være kompromisser. Denne måten er den, som etter erfaringer vi har gjort oss, er den som gir færrest faseproblemer og minst behov for å "overkorrigere" for feil.

                        "men det er et must med dsp om man skal ha sub bak og resten av lyden foran"
                        Ja, det stemmer til en viss grad. Men hvordan vil du få elementene i frontsystemet til å spille i korrekt tidsfase om man ikke kan tidskomensere for avstandsforskjellene mellom disse elementene også?
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          50 spenn på at det er en del entusiaster/fanatikere som allerede har begynt å planlegge ombygningen av bilen på grunn av denne tråden.
                          ombygning blir det vel ikke , men masse justering og finne fram manual o.l. blir det garantert,
                          så vi seier 25 kr?

                          Comment


                          • #58
                            kjøpte spiller med tidskomp pga denne tråden......men det er neimen ikke godt å få alt stillt inn og jeg er slett ikke enig i innstillingene spilleren gjør selv....hehe.
                            Kjekk tråd dette!!!

                            Comment


                            • #59
                              Husker et ordtak som LarsK (svensken) sa i et av disse bilstereo bladene je har..

                              "Bygd anlegget ditt som du ikke skulle ha hatt tidskompensering i det hele tatt"... Klarer man det , er man godt på vei og trenger ikke bruke det så mye..

                              Bare bitte litt uten å ødelegge lyden for mye med dill å dall i dsp delen...

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Soundboy View Post
                                Husker et ordtak som LarsK (svensken) sa i et av disse bilstereo bladene je har..

                                "Bygd anlegget ditt som du ikke skulle ha hatt tidskompensering i det hele tatt"... Klarer man det , er man godt på vei og trenger ikke bruke det så mye..

                                Bare bitte litt uten å ødelegge lyden for mye med dill å dall i dsp delen...
                                Ødelegge lyden? Feil bruk ødelegger lyden, ikke tidskomp i seg selv. Det er jo en ren myte!
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

                                Comment

                                Working...
                                X