Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

    Har sittet et par dager og skrevet noen linjer med kode som kan hjelpe mannen i gata med justeringene i en bil. Dette er for den mannen i gata som har kommet litt lenger og vil ta i bruk funksjoner som tidskorrigering og annet snask

    Førstnevnte er vel den mest aktuelle for de aller aller fleste, den andre er mest fordi jeg kjeda meg litt

    Fler kommer! Kom gjerne med ønsker også!

    EDIT 23/8: Tatt bort delefitlerverktøyet på grunn av at man ikke kan beregne det på noe vis.

    Kalkulator for tidskorrigering:
    Denne kalkulatoren regner ut hvor mange millisekunder hvert element skal tidsforsinkes. Mål opp avstanden til hvert element - helt inn til spolen - og knatt det inn i følgende kalkulator. Velg mellom 2- og 3-veis frontsystem samt sub i forskjellige konfigurasjoner. Dette sørger for at man sitter med en rimelig korrekt tidskorrigering i bilen sin. Et godt fundament for videre justeringer.
    Kalkulator for tidskorrigering

    Kalkulator for bølgelengder:
    Denne er så enkel som at man kun taster inn hvilken frekvens (Hertz) man vil finne lengden på, og scriptet tar seg av utregningen. Har også på forhånd regnet ut bølgelengden for frekvensene man typisk finner i en 31-bånds EQ og lagt på samme side.
    Kalkulator for bølgelengder

    Beregne platestørrelser til høyttalerkasser:
    Enkel og grei kalkulator som beregner hvor store platene til en høyttalerkasse skal være for å passe inntil hverandre. Tast inn platetykkelse og ytterdimensjonene på kassa, og vips så er alle målene regnet ut. Klar til kapping.
    Beregne platestørrelser til høyttalerkasser
    Last edited by Tony; 24-08-2010, 10:59.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

  • #2
    Da det har vært mye blest i denne tråden, så har jeg nå slettet alt i den.
    For at jeg fikk en PM om at TS ville slette tråden, pga den blesten som var. Men jeg lar denne tråden stå. For det er mange som finner nytte i disse verktøyene.

    All kudos til Tony!

    TRÅD STENGT!
    Skulle det være spørsmål om diverse ting osv, kan du kontakte Tony via PM, eller på IRC. Han er veldig mye på IRC.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment

    Working...
    X