Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #47
      Neida det skal/bør ikke være såå store forskjeller da. Juster etter førerposisjon, og få det perfekt der, så blir det ikke så verst en meter ved siden eller bak...
      Det gjelder tidskomp også, syntes lyden bare ble bedre på førerplassen, men ellers høres den lik ut som om det ikke var tidskomp.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #48
        Originally posted by Miniboom View Post
        (Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).
        Stemmer det, i dB drag spiller man gjerne med litt klipping for å få ut den siste lille dråpen med effekt

        Volumkneppene på de fleste spiller er en dB, altså forskjellen mellom vol 19 og vol 20 1dB mer utgangssignal og da bør du få 1dB mer lydtrykk om du har koblet deg til en dB måler. Så la oss tenke oss at du er på nesten maks, men forsterkeren har bare "0,4dB pusterom" igjen og det laveste kneppet du kan justere opp er en deciBel. Ja, da tjener du gjerne minst 0,4dB på å spille med litt klipping i de to sekundene det tar og burpe.

        Det som er fint med å justere gain med denne metoden er at man har litt mer kontroll om man skal makse forsterkeren. Man VET når begynner å nærme seg maksimal utnyttelse. Men de som har dB måler ser jo dette på måleren også. Jeg f.eks går opp en og en dB fra et passe nivå helt til jeg ikke går opp 1dB opp lenger ved å mate 1dB mer signal til forsterkeren. Da vet jeg at forsterkeren ikke har mer og gi og at jeg er på klippegrensa. Evt kan det jo også være subben som nærmer seg grensa
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #49
          Originally posted by GENEXXA View Post
          Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me
          Take The Time nevnte hvorfor:

          Originally posted by TakeTheTime View Post
          Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
          lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er.
          You got it

          Originally posted by GENEXXA View Post
          Men lyden vil jo være helt jævlig for passasjeren.
          Nei, det er en direkte usannhet skal jeg være ærlig med deg F.eks (kanskje et litt "far out" eksempel) er bilen til Joakim. Den låter nydelig på høyresiden. Har selv hatt mange timer på høyresiden i den bilen så jeg vet hva jeg snakker om

          Ja ting vil være mindre optimalt på passasjersiden, men om noen sitter i passasjersetet og rægger rundt så vil de nok ikke legge veldig mye merke til hva som foregår egentlig

          Håper ikke dette ble for mye Off Topic da
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #50
            Tenkte bare at den på høyresiden fikk "sin" høytaler høyere, og kanskje ikke merket venstre side.
            Men er sikkert ikke mye man skal stille.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #51
              egentlig så trenger man ikke å "justere gain" uavhengi for hver kanal... dette gjøres gjerne i DSP/delefilter da 99,9% av disse gir muligheter for det -dette ligger i behovet for å justere hver element i en aktiv system.

              Gain i forsterkerne er mest for å kompensere for forkjellige utgangs spenning fra signal kilde som skal matte inngangstrinnet til forsterkeren med signal. For å justere gain/volumen mellom 2 kanalerfor å kompensere/justere lyden er lettest ved fører plassen enn å fly frem og tilbake for å høre og justere.

              En 2 kanaler=stereo amp har som regel en gain potmeter per kanal (men ikke alle heller) men en 4 kanaler har som regel en felles gain for hver par kanaler

              Jeg har 3 stk oscilloskoper men har bare brukt de ved større aktiv veis deling, ellers er enklest med hørselen, dertter med voltmeter -helst en "True RMS" (da kan man justere i hvilken som helst frekvens) eller vanlig voltmeter med 50-100hz toner. Eller det aller beste er å bruke osciloskop MEN med pink noise...

              Ellers må det faktisk påengteres at det er forkjell på å justere gain på en forsterker som skal brukes som en full range amp eller skal være en del av et aktiv deling system -nemlig vesentlig forkjell å være klar over...

              I ekte high end løsninger -både preamp og forsterkere- velges en system der preampen/inngangs trinnet har større headroom enn selve sluttrinnet, dette for å unngå å forsterke forvrengte signaler som ville oppstå FØR selve sluttrinnet... Mark Levingson, Mcintosh, Dynamic Precision, EC, osv har preamper med en høyt slew rate og headroom nivå i forhold til selve utgangs trinn delen i forsterkerne -derfor er å foretrekke å justere slik at ampen når klippe punkt før signal kilde -som regel større sjangser for å skadde høyttalerne når signal kilde inneholder/lever signal med forvregning.

              En annen ting som ikke nevnes "korrekt" er at man burde også lytte når/hvor i gain det oppstå suss/grunnstøy -da dette er mer sjenerende enn for lav eller for høyt gain nivå synes jeg.

              Justering av gain til SQ eller til SPL er også 2 forkjellige ting
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #52
                Fant den guiden her på hjemmesida til JL audio

                Following the directions below will allow the user to adjust the input sensitivity of the amplifier(s) simply and easily
                in just a few minutes using equipment which is commonly available in installation bays.

                Necessary Equipment
                • AC Voltmeter (Digital display recommended)
                • CD with a sine-wave test tone recorded at 0dB reference level in the frequency range to be amplified (ex. 50Hz for a subwoofer amplifier, 1 KHz for a midrange application). Do not use attenuated test tones (-10dB, -20dB, etc.).

                The Nine-Step Procedure

                Step 1: Disconnect the speaker(s) from the amplifier.

                Step 2: Turn “Off ” all processing on the head unit and the amplifier (bass/treble, loudness, EQ, etc.).

                Step 3: Turn the input sensitivity control on the amplifier all the way down and switch “Input Voltage” to “Low”.

                Step 4: Set head unit volume to 3/4 of full volume.
                This will allow for reasonable gain overlap
                with moderate clipping at full volume.

                Step 5: Cross-reference the amplifier model used and impedance load per channel on the chart below to determine the target output voltage.
                Note: When bridging two channels, the impedance each channel works at will be one-half of the load impedance. Therefore, it is necessary to divide the actual load impedance in half and use this impedance in the chart when bridging two channels. Also, the voltage found in the chart should be doubled.

                Step 6: Verify that you disconnected the speakers before proceeding. Play a track with an appropriate sine wave (within the frequency range to be amplified) at 3/4 head unit volume.

                Step 7: Connect the AC voltmeter to the speaker output of the amplifier.

                Step 8: Increase the input sensitivity control until the desired voltage (determined in Step 5) is delivered. If multiple subwoofer amps are being used, set each one to the same exact voltage and you have also level matched them. If excessive voltage is read with the control at minimum (full counterclockwise), switch the “Input Voltage” to “High” and re-adjust.

                Step 9: Once you have adjusted each amp to its maximum unclipped output level, reconnect all the speakers and proceed to adjust the level balance between the subwoofer and satellite amplifiers by turning DOWN the input sensitivity controls of amplifiers that are playing too loudly. Do NOT increase the input sensitivity of any amplifier as this will defeat the purpose of this procedure by permitting excessive clipping (distortion).
                Amplifier Input Sensitivity (“Gain”) Setting Guide


                Blir dette "feil" måte å gjøre det på da, siden dere har foreslått og justere etter åssen spec på elementet som blir koblet til er?

                Comment


                • #53
                  ja fordi den metoden vil gi maks av hva forsterkeren klarer. Og hvis elementet ikke tåler det så kan det elementet bli en brevvekt.

                  kanskje lurt å linke til charten de nevner.
                  http://mobile.jlaudio.com/pdfs/gainSetting.pdf
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #54
                    ser egentlig heller ikke formålet med denne bortsett fra i spl sammenheng, det jeg gjør er å først koble vekk sub for å finne maks på frontsett og justere lyden ren i det skiktet for så å justere inn subgain på øret. bruker alltid en michael jackson plate jeg har som jeg kjenner godt og det har vist seg å fungere greit gang på gang.

                    per nå har jeg en omega b med en pioneer 8500, originalt frontsett og en focal aktivsub og inni bilen er det både renere lyd og fastere bass enn i bilen til en kompis med focal be n7, p88rs og den største 12 til gz.. ennå mitt har kosta meg omtrent 0 i forhold..

                    altså han har mer bass men lydbildet er udefinert og slapt spør du meg, hos meg hører du nesten ikke bassen ut men inni bilen er den så nært perfekt jeg kommer med det utstyret som er montert.
                    Last edited by omegadti; 17-05-2010, 04:37.
                    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                    Comment


                    • #55
                      Denne måten funker med JL sine forsterkere, men så lenge ingen andre jeg vet om har en slik tabell over forsterkerne sine, så er det totalt verdiløst å overføre denne teknikken til andre merker.
                      Fordi om en forsterkerprodusent oppgir at ampen skal gi 500w, så er det rimelig naivt å tro at man kan regne seg rett ut til en verdi i V, uten å vite alt om målemetode ved wattoppgivelsen.
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #56
                        feil post..
                        Last edited by robin1379; 09-03-2011, 13:16.

                        Comment


                        • #57
                          http://www.youtube.com/watch?v=ySG2BL5kAW4 dette må jo være gull =)
                          http://www.youtube.com/user/lappis22
                          Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

                          Comment


                          • #58
                            Steve Meade har kommet med noe som kanskje kan stille inn gain på en fin måte?

                            http://www.youtube.com/watch?v=2tXGA...el_video_title

                            Kan kjøpes her: http://wccaraudio.com/distortion-detector.html

                            Hva tror dere om denne ?

                            Comment


                            • #59
                              Heisann.
                              Vil det være noen forskjell på hvilken frekvens sinus tonen man bruker har? Så lenge man slår av lavpass filtre osv har det kanskje ingen ting å si?


                              Mvh
                              Robin

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Warlow
                                hei. vet noen av dere hvorfor eller hvordan tråden som jeg lagde har blitt stengt?
                                håper på fine inspill.
                                mvh. john.

                                slutt å spamme andre tråder for at din ble stengt.
                                ta kontakt med admin, så får du nok svar.
                                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                                Mvh
                                Rune Kvaal

                                Comment

                                Working...
                                X