Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips til 8" eller 6,5" midbass.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger tips til 8" eller 6,5" midbass.

    Jeg trenger noe som trykker skikkelig, som spiller høyt, rent og uforvrengt med skikkelig punch.
    Her er det sikkert masse å velge mellom men det er noen begrensninger:

    Jeg har max plass til 8" og vil helst ha det selv om jeg kan gå ned på 6,5" om argumentene er gode nok
    Det blir en åpen, semiåpen eller luftig lukket kasse på max 3 liter.
    De skal stå i de nedre kåpene på en Harley Electra Classic.
    De vil bli matchet med et par 6,5" coax (pr. i dag Hertz hcx165) eller noe componentgreier som passer bedre.
    Siden det skal på en sykkel hadde det vært greit med noe litt effektiv greier som ikke trenger kjempeforsterker. Hcx165 har 92db følsomhet og jeg synes ikke de gjør en god nok jobb sålangt.

  • #2
    Knøttliten kasse + ingen hjelp fra kupéforsterkning + høy følsomhet = redusert maksimalt lydtrykk eller redusert nivå nedover i frekvens. Et godt pro-element er nok beste alternativ, men...

    Faital Pro 8FE200 får -3dB ved 186hz.
    B&C 8NDL52 får -3dB ved 157hz.
    Peerless SLS 8 får -3dB ved 131hz (og trenger mer enn 200W for å spille like høyt som Faitalen med 50W)

    Comment


    • #3
      Akkurat...:-)
      På et annet forum, mc sådan, raves det om Hertz spl serien til bruk på sykkel. 6,5 og 8" mener jeg å huske har rundt 98db følsomhet. Hva da med DD VO-M8 eller 6.5? De har ihvertfall følsomheten på plass med hhv 100 og 98 db og frekvensgang fra 100hz...
      Last edited by kane; 13-08-2014, 13:17.

      Comment


      • #4
        Frekvensgang fra 100hz har de nok... i en optimal kasse. Som kanskje er 30-50 liter?
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Hoffman's Iron Law. Vanskelig å komme utenom fysikken.

          Comment


          • #6
            Ahhh... alle disse lovene
            Så, større kasser, høyere deling eller mer effekt...
            Større kasser, vanskelig, på grensen til det umulige.
            Høyere deling, uintressant, det er mer midbass jeg er ute etter ikke mer mellomtone.
            Mer effekt, vanskelig da det er begrenset hvor mye du faktisk kan dytte inn på et element, og ikke minst med tanke på plassen jeg har til rådighet.
            Hmmm... kanskje jeg heller skulle svinge over til head-fi.org og få tips til noen orntli punchy hodetelefoner som passer inni en gammel Tommyhjelm

            Comment


            • #7
              Hva med disse?
              http://www.parts-express.com/peerles...-ohm--264-1148
              -3dB @95hz i 2,54 liters lukket kasse
              Er det noen som har tatt over Peerless etter Dynabel i Norge?

              Comment


              • #8
                Alltid et tradeoff. Kassestørrelsen er lik, så om den ene løsningen går lenger ned i frekvens må den også være mer tungdrevet.

                Volumet i kassa er så lite at "fjæringen" av membranen vil bli ganske stiv. Over et visst punkt klarer ikke membranen å komprimere lufta mer, så all ekstra effekt ender opp som varme istedetfor økt lydtrykk. Så selv om SLS 6-tommeren hadde fått de 300 wattene(!) den må ha for å overstige Xmax i 3 liters kasse er det ganske sannsynlig at svingspolen hadde "brent opp" før det.

                Om du har plass kan du montere to elementer isobarisk. Fordelen er at de klarer seg med halve kassevolumet av ett element, ulempen er at du får kostnaden av to elementer og kun lydtrykket fra ett. Og det tar endel plass.

                Comment


                • #9
                  Artig du nevner isobaric, jeg har vært skikkelig fan av den løsningen siden de første JBL GTI subbene kom på begynnelsen av 90 tallet. Hadde 2x12" GTI i isobaric type c i min egen bil og monterte bla. 4x8" GTI 2 og 2 på samme måten i en kundebil. Trenger masse effekt men du dæven for en kontroll!
                  Har dessverre ikke plass til det der disse skal sitte, kunne selvfølgelig gått for type a men jeg tror det blir litt voldsomt

                  Det er noe jeg ikke får til å stemme her, ikke det du skriver men resultatene jeg får med programmet Woofer Box.
                  Det er åpenbart et program kun for subkasser men det var det eneste jeg fant som går på Android (har ikke pc lengre)
                  Dette er så langt favoritten https://www.parts-express.com/dayton...4-ohm--295-374
                  I følge programmet spiller det 109dB på 50hz, dipper til 105dB ved 75hz og peaker på 99hz til 110,1dB, alt med 100W i 3 liter lukket kasse.
                  SLS 6.5 er nesten identisk (109@50, 105@75 og 109@100hz)
                  Med SLS 8 som du nevner høyere oppe blir tallene 108@50, 104,5@75 og 110,5@100hz

                  Og det elementet alle skriker om på baggerforumet er Hertz spl show 165.1. Det har 97dB følsomhet mot SLS 6.5 sine 82.
                  Resultatet fra programmet blir 96@50, 91@75 og 96@100, fortsatt med 100w og 3 liter.
                  Hva er det jeg ikke ser her?

                  Comment


                  • #10
                    Mmmm, JBL GTi...

                    Om du ser på databladet til Hertz SPLen ser du at Fs er 110hz, Xmax er 1.2mm og at oppgitt følsomhet stemmer ganske bra - over 200hz... det er simpelhen konstruert med et litt annet tiltenkt bruksområde. Som SPL-mellomtone er det helt sikkert ok. Med 100 watt inn ryker det over Xmax allerede ved ~300hz.

                    Det kan rett og slett være så enkelt som at de synes det låter bra, uansett hvordan frekvenskurven ser ut. At man får en "smekk" oppover i frekvens som er tiltalende og vanlige elementer ikke klarer like godt for eksempel.

                    Har du mulighet til å poste simuleringskurvene du får på både Hertz og Dayton? Enklere å sammenlikne og synse når man har kurvene foran seg
                    Last edited by epifant; 21-08-2014, 01:16.

                    Comment


                    • #11
                      Klart jeg kan
                      Fant et annet program som virker mer korrekt så se bort i fra de forrige resultatene
                      Poster frekvens og powerkurver for relevante element. Alt er med 100w og i 3 liter lukket.

                      Hertz SV 200.1



                      Dayton RS180



                      Peerless SLS 8



                      Faital PRO8



                      SV 165.1



                      SLS 6.5



                      Den nye favoritten ser ut til å være Peerless SLS 6.5

                      Comment


                      • #12
                        Vel, det jeg ser nå er at begge Hertz elementene og SLS 6.5 vil spille rundt 100dB@90Hz. Hertzene vil spille 7-10dB høyere på max mens SLS vil gå lavere.
                        Jeg er ganske usikker på hvor lave frekvenser jeg faktisk kan høre i 80-90km/t med 1450 kubikk pumpende ut av dobble 3,5" "porter" bak meg

                        Er det forresten noen som har T/S på Digital Designs VO-M6.5 og 8? Finner ikke noe verken på deres sider eller hos Dynabel.
                        Last edited by kane; 21-08-2014, 01:43.

                        Comment


                        • #13
                          Har du sjekket i forhold til Xmax også? Ifølge mine beregninger går Hertzene over Xmax allerede ved 300hz med 100w inn. Ingen magisk grense såklart, men her går det bratt oppover kan man si:



                          Kontra SLS, også med 100W i 3 liter:



                          Edit: jeg får tydeligvis F3 ved 253hz med SLSen i Unibox. Underlig i forhold til dine tall.
                          Last edited by epifant; 21-08-2014, 01:56.

                          Comment


                          • #14
                            Oi! Nei, den muligheten er ikke i det programmet jeg bruker. Og det er vel ganske viktig vil jeg tro:/
                            På SLS er det jo masse å gå på.
                            Så... hvilket av de 6 elementene vil fungere minst dårlig i mitt oppsett?

                            Edit: Jeg så det, her er dataene jeg har på sls
                            Last edited by kane; 21-08-2014, 02:18.

                            Comment


                            • #15
                              Aha, der kan man se! Jeg har blingsa og brukt Fs/Qts-ratioen som er 119. Ikke rart det ble funny Ny kurve, pent opptil med 100w inn og ca 102dB ved 90hz.

                              Last edited by epifant; 21-08-2014, 08:54.

                              Comment

                              Working...
                              X