Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helt ny innenfor bilstereo - Trenger hjelp med å finne rette høyttalere!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helt ny innenfor bilstereo - Trenger hjelp med å finne rette høyttalere!

    Hei folkens!

    Har seg sånn at jeg ønsker å få lyd i bilen min som er en Mitsubishi Carisma 1998. Den har ikke høytalere i dørene, men ser ut som det er meningen at det skal være det når jeg ser på panelene som har en bøy innover på den standare "høyttaler plassen", har ikke kommet så langt at jeg har tatt dekslene av og sett selv, men regner med det er 6" som skal stå der. Bak i hatthyllen er det 2stk 6x9 høytalere.


    Jeg tenker ikke å kjøpe sub/kasse, men investere i gode høyttalere som gir god og klar lyd, men samtidig en fyldig bass, eneste problemet er at når jeg ser etter dette, så går jeg inn i en sone der jeg har null erfaring på, så trenger deres hjelp til å finne hva jeg burde kjøpe.


    Har lest en del rundt omkring som sier at JBL Decade T595 er gode 6x9 høyttalere, noen som kan si seg enig i dette, eller finnes det bedre 6x9 høyttalere?

    Front har jeg ikke peiling på men 6" ish. Må lage feste (Om det ikke følger med) til døren ettersom det ikke er vanlig med høyttalere i dørene på min modell.

    Må vell også ha en forsterker til? Kommer dette an på hvilke høyttalere jeg går for? Regner med lydkvaliteten blir bedre.


    Vet ikke om dette har så veldig mye å si om lyden, men har funnet meg en spiller jeg tenker å kjøpe til bilen. Bilen min støtter bare 1-DIN og så har jeg lest at folk er veldig fornøyd med Pioneer.
    Pioneer AVH-X7500BT


    Jeg blir utrolig takknemlig om folk hjelper meg med å finne rette høyttalere og slikt!
    Bil - Mitsubishi Carisma 1998

  • #2
    Du så ikke noe om budsjettet ditt, men uansett har jeg et annet råd til deg. Kjøp spiller, spar penger, kjøp høytalere fremme , spar penger kjøp forsterker etc. På denne måten får du det du har lyst til, seller Jan legge bitte litt ekstra i det for lyden sin del.

    Spillere fra Pioneer er gode, har hatt noen slike, men du kan se på Alpine og se om den har noen funksjoner du liker.

    Jeg har en stor SUV, og jeg bruker bare høytalere fremme, men om du vil ha høytalere bak er vel Decade ganske legendariske

    Fremme ville jeg ha brukt ca 3500kr, og da på merke som er kjent for å lage gode ting. Samme gjelder forsterker.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Glemte budsjettet ja. Tenker å bruke rundt en 10 000-15 000,- (Kommer jeg langt med det?) men tror jeg tar tipset ditt at jeg bygger på etterhvert. Har ikke testet hvor kraftige de 6x9'erne som står orginalt i ettersom jeg nettopp har fått bilen fra min onkel, men regner med det ikke er så mye futt i de som jeg ønsker det, men om de duger inntil videre satser jeg på å kjøpe front høyttalere og spiller først.


      Jeg er jo rimelig ny innenfor dette, så du kan vell si at dette skal bli en standard "ungdomsbil", bare uten kasse. Er veldig opptatt av god lyd, derfor jeg er litt kresen ovenfor hva jeg vil velge, men så lenge folk legger inn positive ting om høyttalerne kan jeg godt "overbevises".
      Min far har hatt en del erfaring med lyd i bil, men han er rundt 42 så er jo en del år siden de høyttalerne brukte i sin tid er "inn" nå for tiden, men da jeg spurte han om Decadene sa han selv at de var gode, så merkene henger vell litt i "luften" etter en del år.


      Angående spilleren, tror jeg at jeg går for Pioneer'en. Den virker mest praktisk for meg, ettersom den har bluetooth med handsfree, aux, usb, CD-spiller (Litt ute synes jeg ) og equalizer (Selv om det er vanlig vare for spillerne vil jeg tro).


      Som sagt så skal jeg finne litt mer ut om plass til høyttalere fremme i dørene i morgen, da jeg er hjemme fra arbeid da.
      Du nevner at du vil bruke penger på merker som er kjent for å lage gode ting. Kan du nevne noen merker? Som sagt så ønsker jeg jo høyttalere som gir klar lyd og god bass, er det mulig å finne slike uten at prisen blir så himla høy?

      Beklager for at innlegget ble så langt, har en tendens til å skrive alt for mye...
      Bil - Mitsubishi Carisma 1998

      Comment


      • #4
        Heh, da skulle du lest byggetråden min

        Uansett, siden du har bestemt deg for spiller, holder vi den utenfor. Om Decade er like gode som det jeg husker dem fra 99 - 00, så er det greit å holde seg til.

        Om jeg skulle byttet ut komponentsettet fra DLS som jeg har nå, ville jeg lest alt jeg kunne om: Hybrid Audio, Audison, Focal, Hertz, JL Audio, Pioneer. Jeg bor så langt nord at jeg ikke har muighet til å høre på høytalerne før jeg kjøper dem, men jeg ville også hørt på Gladen, Helix og CDT. Det finnes flere andre gode høytalere, men gjør leksen din så finner du sikkert de du liker.
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Hei Tord!
          Foerst vil jeg beroemme deg for aa skrive god norsk. Problemet her er snarere det at folk poster fjollete ufullstendige setninger paa dialekt.
          Defus gir mange veldig god raad her. Jeg tror definitivt du kann komme langt med 10-15 tusen for ditt behov, likevel har budsjettene en tendens til aa oeke i omfang naar man laerer mer og har testet litt forkskjellig. Jeg hadde overhodet ikke saa mye penger aa rutte med da min Interesse for bilstereo startet.

          De 6 x 9 som staar bak, ofte er de ganske daarlig montert og spiller gjerne uten noen kasse eller Kabinett bak, bare rett ut i bagasjerommet. En enkel oppgradering av monteringen med en kasse bak vil kunne heve lyden Fra dem en del. Uansett er det viktigere med god lyd fremme, det er de fleste enige i.

          Du spoer om det er mulig aa bygge kvalitetslyd med god bass i doerene fremme? Ja, men det krever en god del. Selv har jeg 8" subwoofere i doerene for midbass, men det er langt Frau perfekt. Jeg er Ingen ekspert paa bygging i doerer, men biler generelt, og doerer spesielt, er ikke noen akustisk vennlige miljoer i utgangspunktet. Les deg opp, se paa YouTube saa finner du ut av det.

          En annen ting som mange ofte overser er at med en gang du begynner aa sette inn en eller flere forsterkere saa maa du starte med litt oppgraderinger av det elektriske anlegget i bilen. Soek opp The Big 3 (TB3), her eller paa YouTube saa skjoenner du fort.

          Siste tips er aa vurdere bruktmarkedet for forsterker. Du kann spare mye og er du i tvil om det er et godt kjoep vil folk her inne kunne veilede litt.

          Det viktigste er, Etter min mening, ikke hvilket merke du handler, men om man har installert og bygget paa en god maate. En dyktig og erfaren entusiast kann fint oppnaa bedre resultater med middelmaadig utstyr enn en dust som "kaster" inn komponenter til femti tusen.

          Lykke til!
          Last edited by bass-freek; 25-07-2014, 11:26.
          never enough!

          Comment


          • #6
            Her er et bilde fra byggetråden min, som viser litt av hvor langt jeg gikk for å få bass fremme i dørene.



            Jeg har dempet dørene til den store gullmedaljen mot ytterveggen av døren, og så laget jeg en ny ring som høytalerne festes i i stede for å bruke den i plast. Etter dette la jeg metall over alle åpningene som er nærmest døren, og jeg la et nytt lag med demping over dette. Men fortsatt er ikke døren tett, for luft kan svike opp langs vinduet, og ut hvor vannet skal dryppe.

            Om du tror dette er noe du kan se for deg å drive med i fremtiden, og i denne bilen en god stund fremover, så er det egentlig bare å gjøre som Bassfreak sier. Begynn fremme i bilen under panseret, oppdater the big 3, legg en 50mm kabel bakover osv.

            Når alt dette er sagt, jeg hadde en Mitsubishi Spacewagon som jeg lagde plass til 6,5 tommere i døren uten å gjøre noe av dette, de ga fortsatt bra lyd fra seg, men..

            Jeg skriver ikke alt dette for å avskrekke deg, men for at du skal være obs på hvor hobbyen din kan ta deg, og på hva som kan være lurt å gjøre om du blir revet med
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Takker for svar, begge to!

              Har lett litt etter brukte Decade T595'ere og fant et par på Finn.no for en 1000-lapp, vil tro dette er en god pris for brukte Decadere?
              Tror jeg kanskje bygger ut en kasse til Decaderne, de blir jo værende på hatthyllen så kan vell ikke være så mye arbeid for å få en bra kasse under den

              Har lest en del på fronthøyttalere og kommet frem til at jeg muligens vil ha et par Focal PS 165 FX , men vet ikke om denne prisen bare er til en høyttaler, for om jeg må kjøpe to til denne prisen holder jeg meg unna de!

              Om ikke annet ser det ut som Auditor modellen er mer for meg. De skriver jo også at dette er for den mer yngre generasjonen


              Angående oppgradering av strøm nettverket i bilen tror jeg at jeg styrer unna det. Dette blir min første bil og planen er at jeg skal beholde den i en god del år, men siden jeg er rimelig ung og lite erfaring i trafikken vet jeg ikke om det blir så lenge som jeg håper. Jeg tenkte jo å sette inn en forsterker, men om det blir noe mer enn det i første omgang tror jeg ikke, får se om det blir senere til neste bil


              Er imponert over det du har gjort med døren, tror ikke jeg hadde gitt meg ut i det før jeg hadde hatt litt mer erfaring, virker som det er en del kabel legging og tilpassing om skal til, men tror det skal gå greit. Tenkte å starte litt i morgen med å åpne opp panelene på frontdørene for å se på plassen til høyttalere der, men ganske sikker det er plass til 6,5", men må garantert lage feste og plass i panelet til de.
              Oppdaterer litt i morgen.
              Bil - Mitsubishi Carisma 1998

              Comment


              • #8
                Så ut til å være prisen for alt tror du blir fornøyd, er mye bedre enn hva jeg startet med for lenge lenge, lenge......
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Defus View Post
                  Så ut til å være prisen for alt tror du blir fornøyd, er mye bedre enn hva jeg startet med for lenge lenge, lenge......
                  Er heldigvis slik at verden går videre og ting blir bedre! Er ganske sikker på at jeg selv blir fornøyd, men så er det bare å få alt til å høres og se bra ut også Tar noen tips fra tråden din, mange gode ting du har gjort som jeg selv kan tenke meg til å prøve ut!
                  Bil - Mitsubishi Carisma 1998

                  Comment


                  • #10
                    Glemte av å stille spørsmål om det, men vis vi sier at jeg har JBL Decade T595, Focal PS 165 FX og Pioneer spilleren, hvor stor forsterker trenger jeg? Er det sånn at jeg må ha en 4 kanals forsterker ettersom det er 4 høyttalere jeg skal ha?
                    Og hvor sterk trenger den å være?

                    Noen anbefalinger?
                    Bil - Mitsubishi Carisma 1998

                    Comment


                    • #11
                      Du kan aldri ha en for sterk forsterker, gud for en setning. Så lenge du stiller gain/level på forsterkeren med måte og volumet på spillern kan du bruke hva som helst.

                      Jeg deler høytalerne mine aktivt, så jeg kjører 4 x 145 watt rms inn i diskant og 2,5 tommer som bare egentlig skal ha en system tålighet på 60 watt rms, og 6,5 tommerne mine får 2 x 190 watt rms. Hm jeg trodde ikke den var så kraftig.

                      Men en Alpine forsterker på 4 x 50 watt rms, vil kunne drive høytalerne mine minst like godt som forsterkerne jeg bruker.
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment

                      Working...
                      X