Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carputer - hvorfor ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Miniboom View Post
    ...Når en respektabel produsent monterer en dugelig PC i en 2-din-enhet og slenger på en touch-skjerm, med et godt lydkort og egnet programvare, da skal jeg vurdere det...
    Ferdig pc i 2-din format: http://store.mp3car.com/Guru_Double_..._p/ccc-130.htm



    Koster flesk, men det er mulig å få kjøpt det.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #47
      Er uenig med en del folk her. Mange har pc deler liggende og carputer trenger ikke nødvendigvis og være dyrt.
      Bare lage litt god plass med en lav cpukjøler så skal det gå an og få det ned til relativt liten plass.
      Eneste problemet jeg kan se for meg er psuen, for her kan du ikke bruke en standard 230v psu.
      Ligger en del "carputer" psuer på ebay som er laget for 12-12v. Problemstillingen er vel det at spenningen som kommer fra batteriet er relativt voldtatt i forhold til hva en standard pc forventer ergo du må ha en 12-12v psu som kan gi ut 5v og til harddisker osv.

      Jeg skal TØRRE og påstå at hvis du lager et lite rom (Alla det jeg har, sjekk prosjektråd) så skal det ikke være noe problem med kondens. Da sier dere sikkert at harddisken vil gå føyken. Er uenig der og, bruk o-ringer som støtdempere så burde enhver harddisk tåle såpass. Tro meg jeg har gi bank til en hel haug harddisker og mesteparten tikker og går enda. Eneste gangen jeg har klart å ta livet av en 3.5" harddisk var når jeg slo den hard med "slegga" (armen) mens den var i gang. Fikk ny fra fabrikken da ;D
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #48
        Enig med siste taler

        Originally posted by tmolberg View Post
        Er uenig med en del folk her. Mange har pc deler liggende og carputer trenger ikke nødvendigvis og være dyrt.
        Bare lage litt god plass med en lav cpukjøler så skal det gå an og få det ned til relativt liten plass.
        Eneste problemet jeg kan se for meg er psuen, for her kan du ikke bruke en standard 230v psu.
        Ligger en del "carputer" psuer på ebay som er laget for 12-12v. Problemstillingen er vel det at spenningen som kommer fra batteriet er relativt voldtatt i forhold til hva en standard pc forventer ergo du må ha en 12-12v psu som kan gi ut 5v og til harddisker osv.

        Jeg skal TØRRE og påstå at hvis du lager et lite rom (Alla det jeg har, sjekk prosjektråd) så skal det ikke være noe problem med kondens. Da sier dere sikkert at harddisken vil gå føyken. Er uenig der og, bruk o-ringer som støtdempere så burde enhver harddisk tåle såpass. Tro meg jeg har gi bank til en hel haug harddisker og mesteparten tikker og går enda. Eneste gangen jeg har klart å ta livet av en 3.5" harddisk var når jeg slo den hard med "slegga" (armen) mens den var i gang. Fikk ny fra fabrikken da ;D
        Jeg er enig i at det ikke trenger være så dyrt å bygge en carputer. Mange komponenter man har liggende i en skuff passer rett inn i en liten boks man kan ha i bilen.

        Når det gjelder strømforsyning kan kanskje denne funke?
        http://www.carputerforum.no/siste-ny...for-bruk-i-bil

        Jeg har en slik i min bil, og den fungerer stort sett bra. Jeg måtte imidlertid sette på en bryter slik at jeg selv velger når den skal initieres. Siden min bil har dieselmotor venter jeg jo litt med å starte, og noen ganger ble carputeren avbrutt i oppstarten når jeg vred om nøkkelen - og så ville den ikke starte igjen før jeg eventuelt slo av motoren. Bryteren er også fin å bruke hvis jeg kjører korte turer, så slipper PCn å starte gang på gang på kort tid.
        Last edited by pushvideo; 25-06-2010, 12:30. Reason: Vis signatur
        Mvh Kyrre
        Pust inn - pust ut

        Comment


        • #49
          Tro meg jeg har gi bank til en hel haug harddisker og mesteparten tikker og går enda.
          Tikker ja, ergo døende ...

          Si hva du vil, men det er bare tidspørsmål før disken ryker om du bruker platebasert harddisk.
          På en moderne harddisk så er vel godt mot 40% elns backup for døde partier av en harddisk, så når en bit dør, så tar den av backup-området.. Og det går tom til slutt.

          Sier ikke at det ikke går, men forbered deg på diskdød, for den kommer. 2uker, 1år, 2år? Hvem vet, alt etter veiene og hvordan du kjører.

          Eneste sikre er SSD-drives.

          CF-Kort er knall til OS f.eks.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #50
            Jeg tenker mest på tilkoblingen av lyd til bilens anlegg.
            Jeg skulle gjerne ha koblet min HTPC i bilen, men jeg vil styre alt via en headunit. Det vil si at volumkontroll skal skje via et volumhjul som fungerer på akkurat samme måte som en vanlig bilspiller gjør. Om du velger å ha touchskjerm eller bare et trådløst tastatur er jo fritt frem, men jeg ønsker den muligheten at jeg kan stille volum og lydinnstillinger via headuniten og at jeg kan koble lyden fra pc'en til digitalt, og ikke med analoge phonokabler...
            Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

            Comment


            • #51
              http://www.amazon.com/Griffin-Techno.../dp/B000BZBDEQ
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #52
                Volumhjul, ja..
                Hvor høyt er utgangssignalet på en PC på max?
                Digital signalmottaker i forsterker vil jeg fortsatt ha.
                Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                Comment


                • #53
                  Neptyr, du fatta hva jeg mente? De spinner og koser seg hvertfall... -.-
                  Men jeg skal være delvis enig i det du sier. SSD disk hadde vært en fordel hvis du vil legge penger i det. Selv om for meg så blir det mye mer økonomisk og bruke vanlig disk da jeg har en hel bod full av dem. alt fra 80gb til 500gb så du ser problemstillingen?
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by tmolberg View Post
                    Neptyr, du fatta hva jeg mente? De spinner og koser seg hvertfall... -.-
                    Men jeg skal være delvis enig i det du sier. SSD disk hadde vært en fordel hvis du vil legge penger i det. Selv om for meg så blir det mye mer økonomisk og bruke vanlig disk da jeg har en hel bod full av dem. alt fra 80gb til 500gb så du ser problemstillingen?
                    er det ikke bare å kjøre på med vanlige disker i gummioppheng? Skal en del til før de tar kveld, da.. Og skulle de gjøre det så har du bare ofra en 80 gigs IDE-disk
                    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                    Comment


                    • #55
                      Ellers SATA, må bare se hva jeg har liggende

                      Men jeg trur at idedisker med oringer rundt skal kunne overleve lenge nok
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #56
                        Skjønner hva du mener, men det er så forbanna irriterende å mekke på PC'n alt for ofte pga disken dør
                        Du har liksom aldri noen garanti for at disken vil vare turen Trondheim kristiansand, og det å miste musikken halveis eller 30min etter avgang, hadde kjørt i fjellveggen

                        Personlig ville jeg kjørte en lett linux-distro fra et CF-kort, og bare brukt et vanlig platelager (hoho, fornorskning <3 )til mp3/flac/videoer osv. Da det er lettere å erstatte (er jo bare å kopiere over på nytt).

                        Da har du en løsning som varer ei stund iallefall, CF-kort og adapter koster jo ekstremt lite for tiden
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by neptyr View Post
                          Skjønner hva du mener, men det er så forbanna irriterende å mekke på PC'n alt for ofte pga disken dør
                          Du har liksom aldri noen garanti for at disken vil vare turen Trondheim kristiansand, og det å miste musikken halveis eller 30min etter avgang, hadde kjørt i fjellveggen

                          Personlig ville jeg kjørte en lett linux-distro fra et CF-kort, og bare brukt et vanlig platelager (hoho, fornorskning <3 )til mp3/flac/videoer osv. Da det er lettere å erstatte (er jo bare å kopiere over på nytt).

                          Da har du en løsning som varer ei stund iallefall, CF-kort og adapter koster jo ekstremt lite for tiden
                          Jeg hadde nok også vurdert en Linux-løsning, men om maskinen hadde taklet Win7 så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre det og bruke mediacenter-software. =)

                          Så du mener at det holder at man har datamaskinens linjeutgang koblet rett på forsterekeren, altså? Får man høyt nok volumsignal for forsterkeren å jobbe med uten å måtte voldta gain-bryterene?
                          Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                          Comment


                          • #58
                            Det avhenger helt på lydkortet.. Du får jo alt mulig der.
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by neptyr View Post
                              Det avhenger helt på lydkortet.. Du får jo alt mulig der.
                              En annen ting som kan være spennende er justering av volum, hvis f.eks PCen henger seg eller noe slikt.
                              Hadde ikke vært dumt med et slags potmeter mellom lydkort og forsterkere..

                              Er jeg helt på jordet og litt til venstre nå?
                              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by nicoloco View Post
                                Jeg hadde nok også vurdert en Linux-løsning, men om maskinen hadde taklet Win7 så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre det og bruke mediacenter-software. =)

                                Så du mener at det holder at man har datamaskinens linjeutgang koblet rett på forsterekeren, altså? Får man høyt nok volumsignal for forsterkeren å jobbe med uten å måtte voldta gain-bryterene?
                                Windows Media Center (selv i Win7) er jo ikke noe særlig tregt om man har 20.000 filer i biblioteket. Eller. Det kan være PC'ene mine. Men tviler på at bil-PC'er generelt ligger i ytelsestoppen.

                                Tror jeg hadde gått for XBMC eller noe sånt. Selv MediaPortal fungerer bedre enn WMC (mtp hastighet).

                                Comment

                                Working...
                                X