Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsinkelse ved bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsinkelse ved bass

    Som topic sier er det noen som vet hva som kan for forårsake forsinkelse ved bass slag?
    på noen sanger stemmer bass slagene men på andre sanger går det noen milli sek etterpå.
    dette gjelder subwooferen.
    takk for råd og tips hvis noen har vært borti dette før.
    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

  • #2
    Tjah. Millisekunder er det vel neppe, klarer man og oppfatte det? Hehe..
    Jeg skyter litt i lufta og tenker kabler. En dårlig/skadd RCA kabel ved langt strekk kan kanskje ha skyld i problemet?
    Jeg bare tenker litt høyt her. Evnt. om tidskomp. er brukt andre veien?
    VW Corrado - Prosjekt bil
    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
    I´m BANKRUPT - A G60 owner

    Comment


    • #3
      Forsterker med dårlig kontroll over elementet, feil kasse og feil tuning, for høy deling får vel subben til og låte slik som den ikke skal låte.

      Bare noen forslag

      Comment


      • #4
        Fasejusteringer?
        Mvh Even S. Jensen
        Tlf 41091189
        Digital Designs, nothing is even close!

        Comment


        • #5
          Feil tunet kasse
          For stor kasse
          Muligens dårlig kontroll på elementet fra forsterker sin side
          Lite dempet i området rundt
          Metall som spiller med og forsinker lyden en hel del (jeg slet med nøyaktig det samme som du, men problemet ble borte når jeg snudde kassa og dempet ned seteryggen i bilen med 2 lag vibroplast)
          Og så klart fasejusteringer, men jeg holder faktisk knapp på metall som spiller med og ødelegger frekvensene endel.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            er ikke snakk om mye forsinkelse men på noen sanger så virker det som at den kommer et bass slag etterpå utrolig slitsomt å høre på.
            er helt ny Evus rca kabel.
            tror det må være innstilinger på forsterkeren ja.

            Noen som har DIY tråd der det står hvordan man justerer Gain osv diverse med voltmeter?
            takker for svar
            Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

            Comment


            • #7
              Skjer med meg også, men det er bare en eller to sanger jeg vet om som dette skjer på. Hør på Black Sabbath's "Paranoid" - veldig forsinka basstrommeslag!
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                glem detaljene nå. voltmeter er tull nå.

                Først må du finne ut om det er akustikken i bilen som lager den ekstra bass lyden, eller om basskassa lager lyden.
                prøv kassa utenfor bilen først. hvis det låter bra utenfor så er det plassering av kassa eller kupeen som lager ekstralyden.
                last ned en test cd og spill et sweep slik at du kan høre hvilke frekvenser som lager ulyd i kupeen. Husk at det er endel vanskligere å få rett frekvensgang med bassrefleks , og at virkelig ulineær frekvensgang kan høres ut som treg bass , selv om den egentlig ikke er det.
                Prøv elementet i trykkkammer, da vil du trolig ha nesten rett frekvensgang, men selvsagt mindre bass.

                Comment


                • #9
                  Brukte 2 15" vmax i en lukket kasse før og der sleit jeg med det samme og da hadde jeg en anen bil men hadde samme forsterkeren kan det hende at det er forsinkelsen ved rca inngangen på forsterkeren?
                  Mulig jeg kan ha stilt inn litt feil på ampen og.

                  må vell ut å teste litt i dag og se om jeg blir noe klokere ^^
                  Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                  Comment


                  • #10
                    Forsinkelser på rca signalet kan du utelukke med en gang.
                    Feil kasse, feil i frekvensgang eller feil i fasegang kan forårsake problemer. Evt. forsterker som ikke har kontroll over høyttalerlasten. Mest sannsynlig en lett blanding.
                    Har du tidskomp? om ikke, prøv å snu fasen på subben (tviler på at det utretter noe særlig, men verdt et forsøk).
                    Har du porter? Om ja, så tett dem igjen med noen ullsokker eller noe.
                    Har du sedan? Er det lett for bassen å komme seg frem i kupeen?
                    Prøv å snu kassen rundt og frem og tilbake litt baki der om du har plass og mulighet.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Prøvde å vri fasen men det hjalp ikke stort da fasen var riktig fra før av.
                      Prøvde å snu subbene pekene mot ryggen men da fikk jeg det samme som å ha bassern pekt ut mot bagasje lokket.. men fant løsningen la subbene peke opp i taket.. da gikk bassen riktig der den skulle så nå er jeg kjempe fornøyd !! og jeg tror jeg har økt en db ell to ved å gjøre dette i tilleg.
                      Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                      Comment


                      • #12
                        Opp mot taket ja. Tror du det kan funke bra i min bil også? Er en kombi... Testa du den sangen jeg nevnte forresten?
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Spillte iallefall mye bedre med å ha porten og subba peke opp mot taket. da gikk det ENDELIG i rytme.

                          men hvem sang var det du snakket om ?

                          jeg har selv en 5 dørs golf så tror det vill funke fint i din bil og.. er jo ikke noe vanskeligere enn å prøve
                          Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                          Comment


                          • #14
                            Kanskje jeg skal prøve. Har skrudd fast kassa da men. Jeg snakka om sangen "Paranoid" av Black Sabbath - har aldri hørt den med presis bass i bil før, ikke med gamle subben - ikke med den nye JL'en, ikke med Alpine-forsterkern - ikke med Dynabel BF7501. Kan sende deg sangen hvis du ikke klarer å få tak i den noe annet sted.
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              ja du burde prøve og det skader ikke.. ja gjerne send den til meg hvis det er med god kvalitet på den hadde vært morro å prøvd !
                              Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                              Comment

                              Working...
                              X