Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frekvenskurve, LPF og HPF - samspill mellom frontsett/sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frekvenskurve, LPF og HPF - samspill mellom frontsett/sub

    Har en liten problemstilling ang. deling av frekvenser. Grunnet manglede funksjoner på min hovedenhet,
    og en forsterker som bare kan settes til 80 hz HPF, så er jeg nødt til å ha frontsett delt på 80 hz, eller
    at det spiller hele frekvensområdet den kan ved å skru filteret av - men det vil jeg ikke siden jeg spiller
    til tider ganske høyt og da vil jeg ikke belaste de ned rundt 50 hz osv. Jeg har tre steder jeg kan dele
    via spilleren: 80, 120 eller 160 hz - og da velger jeg naturligvis 80. Men spørsmålet mitt gjelder da sub:

    Jeg synes 80 hz er for høyt, hvordan vil det funke om jeg setter LPF til 60 eller 70 hz istedenfor 80 hz?
    Har prøvd rundt 65 hz, det høres greit ut. Men hvordan blir egentlig overlappingen/frekvenskurven da?
    (og PS; jeg vet noen tenker "skaff deg en spiller med flere funksjoner" osv.,
    men nå om dagen er økonomien så stram at jeg ikke har mulighet på en stund)...

    Takker på forhånd.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Hvor bratt deler du?
    Frontsettet vil spille under 80hz hvis du har en slak kurve, dvs ikke bratt deling.
    Så er bare og sette subb på 50 eller 60hz, du hører jo fort om du er fornøyd

    Comment


    • #3
      Sånn frem til økonomien blir litt "slækkere" så kan du fint gjøre som Stianuno sier, å dele frontsettet på 80hz og bassen på f.eks 63hz.
      Du vil uansett ikke få det perfekt med de mulighetene som er i spilleren, men det vil være en goood del bedre å høre på om ikke bassen får spille opp til 80! Om ikke du skal spille veldig høyt, så tåler fint frontsettet å bli kjørt uten deling nedover også.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Originally posted by Joakim View Post
        Sånn frem til økonomien blir litt "slækkere" så kan du fint gjøre som Stianuno sier, å dele frontsettet på 80hz og bassen på f.eks 63hz.
        Du vil uansett ikke få det perfekt med de mulighetene som er i spilleren, men det vil være en goood del bedre å høre på om ikke bassen får spille opp til 80! Om ikke du skal spille veldig høyt, så tåler fint frontsettet å bli kjørt uten deling nedover også.
        Okey, det høres bra ut Joakim! Nei, jeg er klar over at det ikke blir perfekt med den spilleren,
        men det du gjorde med innstillingene av bassen rundt 100 hz og diskant ved 17,5k hjalp faktisk.
        Ja, subben blir fort litt vel lett å lokalisere (og kanskje boomy) når det spiller opp til 80 hz...

        Når jeg kjører alene har jeg det alltid så høyt at jeg ikke hører noe annet (selv i 120 km/t),
        og det er forholdsvis høyt. Det er da kanskje ett par hakk (maks) høyere enn det høyeste
        vi spilte da du hørte på det i Drammen. Men problemet er bare at jeg ikke vet hvor lavt
        frontsettet kan spille. Går for å ha bra midbass (særlig når det er ferdig innspilt),
        og jeg merker faktisk forskjell på "av" og HPF ved 80 hz, høres bedre ut når det
        er slått av - mere bass/midbass foran. Leste om en som hadde konkurrert i USA
        (og gjort det veldig bra) med dette settet, han hadde det del på 50 hz da altså.
        Det funka visst veldig bra, og han fikk bra score på midbass- og bassrespons.

        Originally posted by Stianuno View Post
        Hvor bratt deler du?
        Frontsettet vil spille under 80hz hvis du har en slak kurve, dvs ikke bratt deling.
        Så er bare og sette subb på 50 eller 60hz, du hører jo fort om du er fornøyd
        Okei. Jeg bruker delefilteret i spilleren. Jeg aner ikke hvor bratt det blir??
        Hvordan finner jeg ut det? Det står ikke i manualen, og fant det ikke på nett...
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          For å si det litt enkelt...
          Kjør gjerne frontsettet uten deling i bunnen, du hører når det ikke klarer mere.. Det skades ikke så lett.. Jeg har bånna odr7"erne mange ganger grunnet litt for mye effekt og litt for lav deling, men såpass fårre' tåle.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Joakim View Post
            For å si det litt enkelt...
            Kjør gjerne frontsettet uten deling i bunnen, du hører når det ikke klarer mere.. Det skades ikke så lett.. Jeg har bånna odr7"erne mange ganger grunnet litt for mye effekt og litt for lav deling, men såpass fårre' tåle.
            Ok skjønner. Hvordan hører jeg om det ikke klarer mer? Har testa veeldig høyt et par ganger,
            men det har aldri spilt noe dårligere. Hvor mye er egentlig 100w rms?? Ville du satt sub til 40/50 hz?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Prøv på litt brutal musikk, uten å ha på sub. Da hører du fort om det vrenger i midbassene.
              Prøv med deling på ca. 60hz på suben din du.
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Originally posted by TakeTheTime View Post
                Hvor mye er egentlig 100w rms??
                Det er mye!
                Følg med i posten min: Myter og missforståelser!
                Oppdatering kommer snart!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TakeTheTime View Post


                  Okei. Jeg bruker delefilteret i spilleren. Jeg aner ikke hvor bratt det blir??
                  Hvordan finner jeg ut det? Det står ikke i manualen, og fant det ikke på nett...

                  Er det ikke 6db pr oktav som er vanligt i de rimeligste spillerene og forsterkerene? Jeg vet faktisk ikke.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Stianuno View Post
                    Er det ikke 6db pr oktav som er vanligt i de rimeligste spillerene og forsterkerene? Jeg vet faktisk ikke.
                    Mener ganske bestemt at det stort sett er -12dB filtre i innebygde filtre i enkle spillere og forsterkere. Men det står i manualen!
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Joakim View Post
                      Mener ganske bestemt at det stort sett er -12dB filtre i innebygde filtre i enkle spillere og forsterkere. Men det står i manualen!
                      Er det jeg har på Audison forsterkerene, så du har vel rett i det.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Joakim View Post
                        Prøv på litt brutal musikk, uten å ha på sub. Da hører du fort om det vrenger i midbassene.
                        Prøv med deling på ca. 60hz på suben din du.
                        Skal teste litt. Tenkte litt på 50 hz, hvis frontsett skal ta hele spekteret - det er vel så lavt at man omtrent ikke kan lokalisere subben?

                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        Det er mye!
                        Følg med i posten min: Myter og missforståelser!
                        Oppdatering kommer snart!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Jepp skal følge med. Forresten er det bare en side, altså 2x 100w RMS på frontsettet. Mvh. Simen

                        Originally posted by Joakim View Post
                        Mener ganske bestemt at det stort sett er -12dB filtre i innebygde filtre i enkle spillere og forsterkere. Men det står i manualen!
                        Okei. Men jeg fant ikke noe i manualen min... Og når jeg søkte på Google fant jeg bare bl.a. denne tråden!
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          forskjellen på elektrisk og akustisk deling

                          som joakim sier så vil litt lavere deling på sub enn frontsett fungere. grunnen er at hvis du elektrisk deler med 12db pr oktav på sub og front , så vil sub akustisk spille litt høyere opp i frekvens enn frontsettet fordi følsomheten stiger i nivå ved delefrekvensen for sub, mens frontsettet avtar naturlig i nivå rundt delefrekvensen. Dette fører da til at akustisk så deles sub med vesentlig mindre enn 12db pr oktav, mens fronsettet akustisk deles med vesentlig mer enn 12 db pr oktav. Det kan godt hende at du skal dele så vavt som 50 hz på sub og 80 på fronsett.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg føler liksom at jeg skal dele frontsettet på 80hz fremfor ikke noen deling, pga. "kontroll"
                            over lyden/frekvensene osv. Skal teste med 60 hz først, så får vi se om det blir 50 hz senere...
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              Ey, jeg fant ut at hvis jeg bruker HPF (80 hz) på forsterkeren - så har den 18 dB/octave. Det er bratt, så den skal jeg skru av?
                              Har forøvrig satt subben til å spille opp til 65 hz nå. Det funker, men bli nok til at jeg skrur lengre ned. Skal teste litt og litt...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X