Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan får man best mulig lyd ut av høytalere i dørene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan får man best mulig lyd ut av høytalere i dørene?

    Driver nå å fikser lyden i bilen. Og har kommet til dørene. Hva kan man gjøre der for å få grei lyd?

    Det å bytte høytaler vet jeg jo, men andre forslag? Gjerne noe man kan gjøre med høytaleren, om det er noe som hjelper.. F.eks Høytaler buffel bak? Vil det hjelpe?

  • #2
    Dempe døra og montere høytalleren mest mulig "dødt" skrudd best mulig fast til døra og ikke i dørtrekket, gjerne med baffel
    Steffen Hammersgård
    Alpine - Mosconi
    Min prosjekt tråd

    Comment


    • #3
      Dette er en Audi A4, og her må man skru fast høytaleren i dørtrekket.

      Jeg har fått dempet døra, iallefall det kan får dempet da. Yttersiden, den metal plata.. Og det jeg har planer om er å kjøpe 4" til 5.25" adapter. Sette inn en 5.25" høytaler. Skru den godt fast i stoff trekket. Fjerne den originale stoff trekket som ligger på innsiden og dekke hele dørtrekket med dempe matte. Også pakke inn høytaleren..

      Vil det egentlig hjelpe? Blir jo en slags kasse bak da, om den blir pakket inn med dempematter til dørtrekket

      Comment


      • #4


        Sånn ser det ut inni døra. Da jeg tar av kun dørtrekket

        Comment


        • #5
          Det jeg gjorde var å dempe skikkelig godt innerst og ytterst, og lagde noen plater som jeg festa skikkelig
          (brukte skruer), også skrudde jeg fast høytaleren inn i ett hull jeg skjærte ut i plata. Det hjalp betraktlig:



          ^ Det er tett også, så høytaleren bruker døra som "kasse",
          men synd at du har bare dørtrekk som innervegg da.
          Jeg hadde dempa den godt, og festa godt osv.
          (du kan evt lage en heldekkende innerplate?).

          Håper det hjalp!
          Mvh. Simen
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            gjorde det samme idag på min, har også bare et dørtrekk som innervegg

            Comment


            • #7
              Originally posted by slippern View Post
              gjorde det samme idag på min, har også bare et dørtrekk som innervegg
              Kjipern da. Men ble det noe bedre lyd a?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Men det er bedre å pakke inn høytaleren enn å la den være åpen da man må skru den fast i dørtrekket?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by T-Karlsen85 View Post
                  Men det er bedre å pakke inn høytaleren enn å la den være åpen da man må skru den fast i dørtrekket?
                  Husk at du bør ha noen liter å gå på for å få bedre klang lengre ned fra høytalerne. Det var noe av det jeg merka best forskjell på!
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    ja var godt å få ut det orginale skvipet av noen høytalere! så lyden ble mye bedre

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by T-Karlsen85 View Post
                      Men det er bedre å pakke inn høytaleren enn å la den være åpen da man må skru den fast i dørtrekket?
                      Ikke pakk den inn!!! Da kan du like gjerne la den ligge i esken sin!

                      Det er fullt mulig å lage en ramme som kan holde en baffel inn mot der høyttalerfestet er i dørtrekket. Da sitter det iallefall fast skikkelig.
                      Du kan også forsterke dørtrekket og få det rimelig greit, som en enklere løsning.
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Ja, jeg får prøve å få laget en liten "kasse" bak på dørtrekket der høytaleren er

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Ikke pakk den inn!!! Da kan du like gjerne la den ligge i esken sin!

                          Det er fullt mulig å lage en ramme som kan holde en baffel inn mot der høyttalerfestet er i dørtrekket. Da sitter det iallefall fast skikkelig.
                          Du kan også forsterke dørtrekket og få det rimelig greit, som en enklere løsning.
                          Ja, hvorfor ikke Mange gode forslag her

                          Comment

                          Working...
                          X