Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peke sub bakover eller oppover?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Peke sub bakover eller oppover?

    Er det noen som har erfart at det er betydelig bedre, lydmessig, og ha subbene pekende bakover i bilen, og så nær baklem som mulig, enn å ha dem i reservehjulbrønnen pekende oppover mot taket?

    Jeg er i tvil om jeg skal gjemme forsterkerne eller subbene i brønnen........ Får nok mer bagasjeplass om det blir subbene som ramler nedi der, forsterkerne er jo smale så dem kan man gjemme andre steder. Så hvis det ikke spiller noen trille på lyden!

    Hører bare noen tunger hvisker at subbene skal peke bakover. Å så langt bak som mulig. Men ikke hvorfor, vedkommende hadde heller ikke prøvd forskjellige løsninger.

    Bilen er en Passat stasjonsvogn!
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    her ser du hvorfor den skal peke bakover istedenfor framover http://www.installer.com/tech/aiming2.html

    Men forskjellen mellom oppover og bakover er jeg ikke sikker.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Subben oppover, og spesielt i stasjonsvogn KAN by på problemer, da det lett kan føre til stående lydbølger.
      Men har du tid, lyst og mulighet så er det beste å prøve og lytte. så prøve en annen løsning så lytte igjen.
      Er liksom ikke no fasit svar, prøv og feil metoden vil nok gi det beste resultate
      Erfaringsmessig så spiller du høyest med subben pekende bakover, gjerne litt nærme bakluka.
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

      Comment


      • #4
        jeg ville sagt hjul brann iog meg du har en passat, jeg hadde en passat en gang, prøvde de 2 forskjellige som du nevner å jeg selv syns det er bedre lyd å bass når du tar i hjul brønn, men det er min erfaring, sikkert noen andre som er uenige, så er enig med han andre som nevner at du burde prøve begge løsninger selv

        Comment


        • #5
          Jeg har stasjonsvogn og det spiller absolute best med subber vendt opp mot tak og porter vendt bakover mot bakluke.Har prøvd alle mulige løsninger,men det er denne som spiller best i min bil.

          Comment


          • #6
            i stasjons vogn ville jeg brukt med elementen pekende oppover og ja, først og fremst fordi det sparer plass og sånt sett man må prioritere, eventuele "utfordringer" som dette bringer må bare løses etter beste evne underveis...

            i en stasjons vogn er helt anerledes hvordan lave frekvenser utfolder seg, det samme i andre bil typer. Selv valgte jeg å montere i gulvet pga plass først og fremst men i bilen til kona monterte jeg en open air løsning istden da HUN trenger en reserve hjul -snakker av erfaring... men som sagt spørs hva du prioriteter.

            når du monterer i gulvet eller "what ever" prøv å monere elementen så nær hverandre som mulig -for å unngå Ufaser faktisk- dette er vitkigere enn å få en lang vei som mulig mellom sub elementene og lytteren foran. Synes det er viktigere å få en front sett som kan spille noenlunde dypt i bassen, feks 40-50Hz slik at den overlapper bedre sub høyttaleren som er montert bak.

            Ellers er trenden i andre land med å få en sub eller store elementer foran også. Joakim har vel et par 10" i frontsettet... men selv har hatt 2x6,5" som subb i dashen og

            apropos det nevnes "stående bølger" når elementen peker oppover: det hjelper veldig mye å vinkle noe elementene....
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Det er null problem å ha bassen i brønnen! Stående bølger er ett "ikke problem", siden bølgelengden på de frekvensene elementet spiller er så lange at man ikke vil få noen form for stående bølger, før man overstiger 70hz i en "normal" stasjonsvogn. Vel og merke fra suben bak og vi snakker hjulbrønnen her..
              Man deler som regel ikke sub'en så høyt uansett, så da unngår man det problemet!
              Det gir også en fordelaktig "hornvirkning" grunnet at åpningen over bakseteryggen er mindre enn det åpne volumet i bagasjerommet. Kanskje litt feil å kalle det hornvirkning, men det gir litt av samme effekten...

              Kjør på og sleng bassen i brønnen du. Har aldri erfart at det er ett problem i de bilene jeg har bygget sånn. Kun hatt positive resultater.
              Last edited by Joakim; 26-03-2010, 13:01.
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Jeg har ett veldig bra resultat med subbene som er der i dag, erfarte også at subbene når de sto i brønnen kontra bakover, at dem hadde en litt flatere respons, noe jeg likte veldig godt. Men må lage ny kasse nå pga nye subber, og da må man være sikker på at man velger rett plass til monteringen! Men da holder jeg meg til brønnen!

                Matador skriver noe om å vinkle dem... Hvor da? Bakover? Mot hverandre? Men ja de vil monteres helt inntil hverandre!
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  gjelder dette også basskasse? eller er de bare for reservehjulsbrønnen? skal ha inn to b2 8"es, å da vil jeg ha best mulig lyd men prøvde dette en gang å da slo ikke elementene skikkelig, men de var kanskje fordi jeg hadde for svak forsterker?
                  Lars Ole Spitalen
                  bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                  anlegg: DD, mtx, kenwood
                  skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                  Comment


                  • #10
                    gjelder dette også basskasse? eller er de bare for reservehjulsbrønnen? skal ha inn to b2 8"es, å da vil jeg ha best mulig lyd men prøvde dette en gang å da slo ikke elementene skikkelig, men de var kanskje fordi jeg hadde for svak forsterker?
                    Lars Ole Spitalen
                    bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                    anlegg: DD, mtx, kenwood
                    skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                    Comment


                    • #11
                      Hvorfor man skal velge det ene fremfor det andre.

                      Grunnen til at man noen ganger velger å la elementet spille bakover er at da unngår man store utfasinger. Hvis man plaserer elementet i seteryggen (spillende forover) så vil det være ca 1,2 meter til enden av bilen bak, og ca det dobbelt frem til torpedoveggen. Bass er ikke retningsbestemt og den lyden som går bakover er i litt motfase med den lyden som har gått forover, når disse møtes i midten av bilen, etter at de har truffet sine ytterpunkter i bilen.

                      Dersom man snur kassa, slik at bassen spiller bakover så blir avstand til enden av bagasjerom kun en liten halvmeter og dette er såpass lite at all lyd er bortimot i fase. forover lyd og bakoverlyd er i fase.

                      I fase betyr at de har overtrykk og undertrykk til sammme tid og sted. Når bassmembranet beveger seg ut så skapes overtrykk , og når elementet beveger seg inn så blir det undertrykk.

                      Dersom man velger å la bassen spille forover så vil det være lurt å skille bagasjerom og kupe helt. ( ikke løs kasse, men hel vegg/hattehylle med ingen felles luftt i de to rommene) Jeg gjør det i min bil nå. da blir det mindre luft å flytte på, og dermed litt mere db å skryte av.

                      Dette gjelder anlegg i en stue også. setter man høyttalerne litt ut fra veggen så kan lyden bevege deg både forover og bakover og utfasing blir reultatet.. setter man høyttaleren helt inntil veggen så blir lyden tvunget til å bevege seg kun en retning og "bakover-lyd" og "forover-lyd" er i fase. Dersom man setter høyttaleren i et hjørne så vil også den lyden som egentlig ville beveget seg til siden tvunget forover sammen med den lyden som vil egentlig bakover og også den lyden som vil forover. all lyd har samme fase og kan summeres.
                      dersom man lager skråtak også og har hjørneplassering så begynner vi å nærme oss akustikken vi har i bil.

                      Comment

                      Working...
                      X