Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva kan jeg bruke i bunn ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva kan jeg bruke i bunn ?

    I min Toyota Yaris Verso varebil, så er hele bunnen baki av en tynn stålplate. + vegg mot fører og passasjer. Platen mot fører vet jeg at jeg ikke kan få gjort så mye med. Regner med den ikke ville blitt godkjent med trevegg .-) Der er et tykt filtteppe over det hele.
    Noen som har et godt tips ? Byttet ut hele platen eller skjært til en plate i tre og bare lagt over ? Evt hvilken type tre type bør jeg bruke ? Ser det er mye snakk om MDF her.
    Eller vil en tykk kryssfiner plate gjøre susen ?
    Skal med tid å stunder dempe mesteparten av bilen, men først å fremst må jeg få vekk resonansen fra denne stål platen.

    Takker for alle råd og tips

  • #2
    Tja... Å lime fast en treplate med filt over vil da være en smidig løsning vil jeg tro. 12mm kryssfiner koster ikke stort og det kan se pent ut om du bruker mer en 3 minutter på hele greia

    De fleste ville nok brukt noe dempematter for å dempe den metallplata, men det den gjør er kun å endre det som kalles resonansfrekvens, ikke stive av på samme måte som det du er ute etter. Det gjør en pålimt treplate!

    Men hva er de konkrete planene med bilen?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Originally posted by Typhon View Post
      Tja... Å lime fast en treplate med filt over vil da være en smidig løsning vil jeg tro. 12mm kryssfiner koster ikke stort og det kan se pent ut om du bruker mer en 3 minutter på hele greia

      De fleste ville nok brukt noe dempematter for å dempe den metallplata, men det den gjør er kun å endre det som kalles resonansfrekvens, ikke stive av på samme måte som det du er ute etter. Det gjør en pålimt treplate!

      Men hva er de konkrete planene med bilen?
      Var det jeg hadde i tankene. Men tenkte å skru den fast istedenfor lime. :-) Da jeg har 50% på alle byggevarer, så vil jeg kun bruke det beste :-) Men vist du mener kryssfiner er godt nok, så tar jeg det .-)Og da med det tykke filtteppe jeg har pr i dag .-)
      Da den platen er rimelig bøyelig, så er nok avstivning det som må til.

      Nå har jeg net kjøpt helt nytt komplett anlegg til bilen. Og er super fornøyd med det. så mine konkrete planer er vel å få dempet bilen på best mulig måte. og en ny forsterker står også på listen . Har pr i dag RF T600 -4. Men vil skifte denne ut til noe bedre når jeg får lønnsforhøyelese hehehe. Ellers er jeg super fornøyd med mine Focal 165 v30, DEH-P88 2 og min nye sub AC12 ;-)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jan Erik View Post
        Var det jeg hadde i tankene. Men tenkte å skru den fast istedenfor lime. :-) Da jeg har 50% på alle byggevarer, så vil jeg kun bruke det beste :-) Men vist du mener kryssfiner er godt nok, så tar jeg det .-)Og da med det tykke filtteppe jeg har pr i dag .-)
        Da den platen er rimelig bøyelig, så er nok avstivning det som må til.

        Nå har jeg net kjøpt helt nytt komplett anlegg til bilen. Og er super fornøyd med det. så mine konkrete planer er vel å få dempet bilen på best mulig måte. og en ny forsterker står også på listen . Har pr i dag RF T600 -4. Men vil skifte denne ut til noe bedre når jeg får lønnsforhøyelese hehehe. Ellers er jeg super fornøyd med mine Focal 165 v30, DEH-P88 2 og min nye sub AC12 ;-)
        Gå heller for vannfast finer du..
        Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
        Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
        post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

        Comment


        • #5
          Ikke for å blande meg inn, men har du sett hva som er under disse stålplatene?
          Vi har samme bil på jobben, og under den ene så ligger både reservehjul og jekk.
          Litt vanskelig å komme til når det trengs, om du limer/skrur fast plater oppå?
          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

          Comment


          • #6
            Originally posted by Audio-art View Post
            Gå heller for vannfast finer du..
            Da gjør jeg det :-)

            Comment


            • #7
              Originally posted by J.T. View Post
              Ikke for å blande meg inn, men har du sett hva som er under disse stålplatene?
              Vi har samme bil på jobben, og under den ene så ligger både reservehjul og jekk.
              Litt vanskelig å komme til når det trengs, om du limer/skrur fast plater oppå?
              Syntes det er fint at du blander deg inn jeg :-)

              Ja jeg vet hva som er under :-) Planen var å fjerne de to lukene under. så skjærer jeg ut to luker i fineren. Dette vil bli lagt i to deler. Fra den luken hvor du åpner til steppjulet lager jeg en ny plate å hengsler den mot den andre. Så se om jeg får hengslet den fast bak på en eller annen måte. Eller bare borer to hull og får tak i lengre skruer en de som holder platen bak pr i dag.

              Fikk også telefon fra Toyota i dag at de måtte ha inn bilen. Er feil på filten som ligger under og skal skiftes. så da burde vel jeg benytte sjansen til å kjøpe dempematter å klistre i vei før nytt filt kommer på plass :-)

              Tror du ikke dette vil funke ? Eller ville du gjort noe annerledes ?

              Comment


              • #8
                Høres jo ut som en plan det ja
                Det å få tak i lengre skruer til å ha i originalhullene er vel det som er enklest.
                Men hvordan du lager det er jo egentlig ett fett, bare det er enkelt nok til at du klarer og få ut det som ligger under platene

                Og ja, ville absolutt benytta sjansen når de først skal av med filten!
                2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                Comment


                • #9
                  Originally posted by J.T. View Post
                  Høres jo ut som en plan det ja
                  Det å få tak i lengre skruer til å ha i originalhullene er vel det som er enklest.
                  Men hvordan du lager det er jo egentlig ett fett, bare det er enkelt nok til at du klarer og få ut det som ligger under platene

                  Og ja, ville absolutt benytta sjansen når de først skal av med filten!
                  Kom liksom ikke på noe bedre ide

                  Burde vel ikke være noe problem å få tak i lengre skruer med samme type gjenger ?? Vist ikke får vi bare gjenge på nytt

                  Ja er nok bare å bestille matter Er det noe vits forresten å dempe under førersete å fram mot pedalene ??

                  Takker for hjelpen :-)

                  Comment

                  Working...
                  X