Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikring for 25 mm^2 strømkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikring for 25 mm^2 strømkabel

    Hei!

    Kan noen fortelle meg hvor stor sikring jeg bør kjøpe for å sikre en 4 m lang 25 mm^2 strømkabel som fører strøm til en 500W Fence Audio forsterker (hvor mange W gir faktisk denne billigforsterker, egentlig?) som igjen styrer en 800W Fence Audio Boombox (I know).

    Anyone?

  • #2
    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9299 les den guiden
    Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

    Comment


    • #3
      http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp

      går fint å bruke 150A istedenfor 100A, hvis du har behov for større strømtrekk gjennom kabelen. Men hvis du ikke har det, så hadde jeg sikra den med 100A sikring.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        Jeg tenker på å kjøpe en automatsikring slik at jeg enkelt kan slå subwooferen av hvis jeg skal spille mens bilen ikke er i gang, slik at jeg ikke står i fare for å tappe batteriet.
        Siden en slik automatsikring koster en del mer enn en vanlig kunne jeg gjerne tenke meg å kjøpe såpass stor at jeg senere kan bruke samme strømkabel og sikring til et større system på kanskje rundt 1000 W?
        25 mm^2 strømkabel av kobber bør vel tåle strømtrekk på opp til rundt 1500W, ikke sant?
        Originally posted by Dammed View Post
        http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp

        går fint å bruke 150A istedenfor 100A, hvis du har behov for større strømtrekk gjennom kabelen. Men hvis du ikke har det, så hadde jeg sikra den med 100A sikring.

        Comment


        • #5
          hvis du ser på linken så ser du at det anbefales en maks lengde på 4 fot = ca 1,2m hvis du skal bruke 25mm2. Ellers så anbefaler de deg 2 gauge som er 32mm2. Jeg anbefaler at du går for 50mm2.

          Kjekk formel du kan bruke er P=UI --> Effekt = Spenning * Strøm. Spenningen vil variere fra 12-14,4V, Effekten vet du og strømmen leser du av ved hjelp av linken jeg ga deg.

          Så 1500W = 12V * I --> I = 125A

          Så ja det vil fungere, men du vil få et kraftig spenningsfall siden det er på grensen av hva kabelen tåler.
          Last edited by Dammed; 16-03-2010, 01:13.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Men med et strømtrekk på under 1000W så går det fint med 25 mm^2 og 140 A automatsikring, ikke sant?
            Originally posted by Dammed View Post
            hvis du ser på linken så ser du at det anbefales en maks lengde på 4 fot = ca 1,2m hvis du skal bruke 25mm2. Ellers så anbefaler de deg 2 gauge som er 32mm2. Jeg anbefaler at du går for 50mm2.

            Kjekk formel du kan bruke er P=UI --> Effekt = Spenning * Strøm. Spenningen vil variere fra 12-14,4V, Effekten vet du og strømmen leser du av ved hjelp av linken jeg ga deg.

            Så 1500W = 12V * I --> I = 125A

            Så ja det vil fungere, men du vil få et kraftig spenningsfall siden det er på grensen av hva kabelen tåler.

            Comment


            • #7
              det finner du selv ut ved hjelp av linken jeg ga deg, for du må sjekke lengden også. 25mm2 er 4 ga
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                det går også å bruke ett relè og en bryter eller kun en bryter på remote kabelen til subforsterkeren din for å kunne slå av og på forsterkeren når du selv føler for det.

                da slipper du også å gå ut og inn av bilen for å slå av en automat sikring.
                Mvh Tony Andrè
                Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                Comment


                • #9
                  Hvorfor gjørra det mer avansert en nødvendig?

                  Utdrag fra regelboka til EMMA:
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Ok, så nå har jeg sjekka litt.

                    Vil en 100 A automatsikring 15 cm fra batteriet og en 80 A automatsikring inne i bilen gå greit?
                    Sikringen på 100A vil sikre den korte strømkabelbiten fra pluss-polen til rett inni bilen, og sikringen 80 A vil da fungere som strømbryter til 500 W Fence Audio forsterkeren og seff sikre resten av strømkabelen til forsterkeren.

                    W=80 A*12 V=960 W

                    Jeg kan trekke opp til 960 W gjennom sikringen på 80 A, før den går, ikke sant?

                    Eller bør jeg ha begge sikringene på 100 A, eller den nærmest batteriet på 80 A og den inni bilen på 100 A, dvs. motsatt av oppsettet jeg har beskrevet øverst?

                    Comment


                    • #11
                      Du skal koble opp en 4 meter lang 25mm2 kabel til en billig forsterker. Bruk tabellen i min forrige post. Er absolutt ikke vits i å gjøre det vanskeligere en det det er.

                      Og hva skal du med to sikringer?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Du tar enklest en 100A sikring max 40cm fra batteriet også monterer du en bryter på remoten til bassforsterkeren din, hvis du MÅ ha så du kan skru den av.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Meninga med to sikringer var da at den første skulle beskytte strømkabelen (siden jeg hadde lest en plass at sikringen mellom batteri og forsterker max kunne være 15 cm unna batteriet) og så ville den andre sikringen, som er inni bilen, fungere som en bryter for å slå av/på strømtilførselen til forsterkeren.
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Du skal koble opp en 4 meter lang 25mm2 kabel til en billig forsterker. Bruk tabellen i min forrige post. Er absolutt ikke vits i å gjøre det vanskeligere en det det er.

                          Og hva skal du med to sikringer?
                          Ok, så man kan ha sikringen opp til 40 cm unna batteriet? Da kunne jeg jo i prinsippet hatt kun én automatsikring på strømkabelen, som hadde vært inni bilen, slik at jeg også kunne brukt den som en bryter i tillegg til beskyttelse av kabelen, ikke sant? Men trodde jeg hadde lest en plass at det var max 15 cm jeg
                          Men hvis det er bedre å ha en bryter på remotekabelen for å slå forsterkeren av/på, så gjør jeg jo heller det.
                          Link til en bryter som ville vært passende?
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Du tar enklest en 100A sikring max 40cm fra batteriet også monterer du en bryter på remoten til bassforsterkeren din, hvis du MÅ ha så du kan skru den av.
                          Last edited by Sailfish; 17-03-2010, 18:58.

                          Comment


                          • #14
                            biltema har massevis av brytere... monter en sikring max 40cm i fra batteriet og thats it
                            MVH, Øivind Sandvik
                            sigpic
                            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                            www.sandviksbassogbongel.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Sailfish View Post
                              Meninga med to sikringer var da at den første skulle beskytte strømkabelen (siden jeg hadde lest en plass at sikringen mellom batteri og forsterker max kunne være 15 cm unna batteriet) og så ville den andre sikringen, som er inni bilen, fungere som en bryter for å slå av/på strømtilførselen til forsterkeren.


                              Ok, så man kan ha sikringen opp til 40 cm unna batteriet? Da kunne jeg jo i prinsippet hatt kun én automatsikring på strømkabelen, som hadde vært inni bilen, slik at jeg også kunne brukt den som en bryter i tillegg til beskyttelse av kabelen, ikke sant? Men trodde jeg hadde lest en plass at det var max 15 cm jeg
                              Men hvis det er bedre å ha en bryter på remotekabelen for å slå forsterkeren av/på, så gjør jeg jo heller det.
                              Link til en bryter som ville vært passende?

                              Regelen er:
                              Sikring skal være i henhold til tabell, max 40cm fra batteriet og skal være montert FØR kabelen går GJENNOM metall av noe slag. Enkelt og greit egentlig.
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X