Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger tips og hjelp med kabler og oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger tips og hjelp med kabler og oppsett

    hei, da har jeg kommet fram til å få råd til kabler,sikringer,signalkabler og div.

    Oppsette foreløbig som skal kjøres er:
    1xHS15
    1 dynabel 7501


    Det jeg vurderer av kabler osv:
    1 pluss kabel 50mm2 fra batteri bak til en sikringsholder ut derifra og ha enheten rent 1x50mm2 ut til forsterker. planen er også videre å kjøpe en forsterker som skal takle frontsett og bakhøytalere.

    Da lurte jeg på holder det med 200amp sikring da? eller 250amp? og gjerne en automatsikring, tilfelle det ryker.

    også lurte på er det lurt og kjøre en feit jording på karrosseri inn i en fordelingsblokk og fordele jording til en 7501 forsterker også eks en BF1502 forsterker? eller er det null vits, bare kjøre egen jording til begge 2 på 2 forskjellige jordingspunkter? tenker liksom slipper jeg å ha så helvetes mange kabler omkring.


    Kondensator til dette oppsettet, er det virkelig nødvendig til dette oppsettet? driver kikker litt på dynabel kondensator 1,5F


    Jeg spør fordi jeg vil ha optimal jording og strøm til anlegget bak nå, så jeg slipper og endre på så mange kabler senere i framtida



    Oppgradering på "big 3" er også på gang, men jeg fikk tak i fin 70mm2 kabler som er optimal og meget godt isolert. er det kanskje for mye?

    kom med tips folkens! trenger all hjelp jeg kan få
    Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

  • #2
    Du skal ha batteri bak, eller har du det allerde? Fikk ikke helt med meg om du har det eller ikke.

    50mm2 er nok en passende kabel til dette opsettet. Sikre det av med 200A rett ved batteriet så er du jaggu innen kravene i EMMA også

    Å splitte ut jording er ikke noe problem. Det er jo det man gjør, faktisk, når man jorder begge forsterkerne direkte i karosseri. Så det er bare å løse dette på det viset du synes passer deg og din installasjon best. Som du og påpeker er det en klar fordel å bygge slik at det blir minst mulig kabelrot. Enklere å holde styr på og evt. feilsøke om du må det!

    Kondensator kan du med fordel montere. Ingen dum tanke det

    Big 3 er flott å oppgradere - det lønner seg! Her er det ikke noe som heter for stort egentlig. Jo større kabelen er, jo mindre spenningsfall vil du få samt at du har muligheten til å transportere enda mer strøm til anlegget ditt. Husk bare å sikre av pluss-kabelen med riktig sikringsstørrelse.

    Mulig noe er uklart, men da er det ikke værre en å spørre. Ser ut som om du har klart å tenke litt selv her og, og det er absolutt aldri feil!
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Originally posted by Typhon View Post
      Du skal ha batteri bak, eller har du det allerde? Fikk ikke helt med meg om du har det eller ikke.

      50mm2 er nok en passende kabel til dette opsettet. Sikre det av med 200A rett ved batteriet så er du jaggu innen kravene i EMMA også

      Å splitte ut jording er ikke noe problem. Det er jo det man gjør, faktisk, når man jorder begge forsterkerne direkte i karosseri. Så det er bare å løse dette på det viset du synes passer deg og din installasjon best. Som du og påpeker er det en klar fordel å bygge slik at det blir minst mulig kabelrot. Enklere å holde styr på og evt. feilsøke om du må det!

      Kondensator kan du med fordel montere. Ingen dum tanke det

      Big 3 er flott å oppgradere - det lønner seg! Her er det ikke noe som heter for stort egentlig. Jo større kabelen er, jo mindre spenningsfall vil du få samt at du har muligheten til å transportere enda mer strøm til anlegget ditt. Husk bare å sikre av pluss-kabelen med riktig sikringsstørrelse.

      Mulig noe er uklart, men da er det ikke værre en å spørre. Ser ut som om du har klart å tenke litt selv her og, og det er absolutt aldri feil!

      Foreløbig så kjører jeg oppsettet på en gul optima batteri, bare for en liten stund. må ha plass til basskasse først også for jeg se hvor jeg kan evt plassere en batteri kasse bak. og forsterker i reservehjulbrønnen vis det er plass til det og er så utrolig liten bil jeg har vett, men samtidig så hadde vært morro å få plass til alt sammen og

      annen ting, er det jo kanskje lurt å ha like stor jordings kabel som strøm, mener å ha lest på guiden til berniebp87. da tenker jeg liksom å kjøre en 50mm2 til karosseri også inn i splittern, og kjøre 1x50mm2 til 7501 kanskje en 25mm2 til eks en 1502. blir det ikke overlasting på den 50mm2 som går på karosseriet?
      Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

      Comment


      • #4
        Får man ikke testa bilen i Emma hvis man bruker 250/300A sikring på 50mm2 kabel?

        Det er ikke nødvendig med kondensator hvis du skal ha et bilstereo batteri bak. I mine øyer, bortkasta penger.

        Jo større kabel jo bedre, kjenner folk som har brukt 90/100mm2 kabel, så det er bare å kjøre på.

        Det beste er å legge opp minus kabel bakover i tillegg til pluss kabelen. Altså ikke jorde i det hele tatt. Har du råd til det så ville jeg helt klart gjort dette. Du får mindre spenningsfall og sannsynligheten for dynamostøy minker. Hvis du skal jorde, så bør du ha like stor jordingskabel som pluss kabel.

        Å splitte en 50mm2 til en 50mm2 og en 25mm2 vil gå helt fint. Men på en måte unyttig hvis du splitter 50mm2 kabelen veldig nærme forsterkerne, da kan du like gjerne kjøre 25mm2 kabel til begge forsterkerne. Men hvis du splitter 50mm2 kabelen like etter jordingspunktet så ville jeg kjørt 50mm2 og 25mm2 til forsterkerne. Dette er fordi systemet er ikke sterkere enn det svakeste punkt, så hvis du bruker f.eks. 21mm2 kabelen over en avstand på 9m så spiller det liten rolle hvis du splitter den opp til to 50mm2 kabler den siste meteren, spenningsfallet vil skje over den 9/10 avstanden, og dermed hjelper den siste meteren med to 50mm2 veldig lite. Samme med eksemplet ditt, hvis du splitter kabelen rett etter jordingspunktet, la oss si etter 30cm, så vil den 50mm2 kabelen utgjøre veldig liten spenningsfall og dermed er det lurt å føre en 50mm2 videre til den ene forsterkeren og 25mm2 til den andre. Men hvis du bruker 50mm2 helt fram til forsterkeren så kan du splitte den opp til 25mm2 den siste 30cm uten at du får noe nevneverdig større spenningsfall.

        Jeg selv skal kjøre 50mm2 til begge forsterkerne rett fra batteriet til både pluss og minus.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dammed View Post
          Får man ikke testa bilen i Emma hvis man bruker 250/300A sikring på 50mm2 kabel?

          Det er ikke nødvendig med kondensator hvis du skal ha et bilstereo batteri bak. I mine øyer, bortkasta penger.

          Jo større kabel jo bedre, kjenner folk som har brukt 90/100mm2 kabel, så det er bare å kjøre på.

          Det beste er å legge opp minus kabel bakover i tillegg til pluss kabelen. Altså ikke jorde i det hele tatt. Har du råd til det så ville jeg helt klart gjort dette. Du får mindre spenningsfall og sannsynligheten for dynamostøy minker. Hvis du skal jorde, så bør du ha like stor jordingskabel som pluss kabel.
          .
          Vel, jo såklart får du lov til å delta. Jeg har selv deltatt UTEN sikring, får bare ikke de poengene du skal ha for riktig sikring av kabel

          Noen kondensatordiskusjon skal jeg ikke lage ut av dette, men folk mener utrolig mye rart uten selv å ha testet hvertfall!

          [pirke]
          Å kalle det å legge opp egen jordingskabel til batteri for å "ikke jorde" blir litt feil. Rett skal være rett, jordingen i bilen er minusen på batteriet- kort og godt! Mulig det du mener er å si "Altså ikke jorde i karosseriet"?
          [/pirke]
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Helt ærlig så vil jeg ikke kalle en minus ledning jord nei, jord i mine øyer er kun ledning koblet til karosseri. Du kan f.eks ha to dynamoer i en bil hvor den ene dynamoen lader batteri banken bak uten at den er jordet, og dermed så får du et system uten jord.

            Men jeg forstår tankegangen din siden batteriet foran er jordet så vil systemet være jordet uansett hvilken metode du bruker. Men å kalle en ledning jord fordi den er tilkoblet minus syns jeg blir feil.

            Jeg har prøvd med og uten kondensator og siden jeg ikke brukte termlab så vet jeg ikke helt nøyaktig om det utgjorde en forskjell, men lysene blinket ikke noe mer/mindre med en kondensator eller ikke. Og lydmessig så syns jeg det heller ikke var noen forskjell.
            Mvh. Damir

            Comment

            Working...
            X