Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lamellokjeks?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lamellokjeks?

    Hei

    Har fått meg at noen bruker lamellokjeks når man skrur sammen kasser av MDF?

    Noen som kan forklare hva en lamellokjeks er og hva virkemåten er?

    zr900turbo

  • #2
    Veldig kort forklart; De holder delene sammen slik at de ikke forskyver seg mens limet herder. Du må ha en spesiell maskin for å frese sporene til kjeksen. Så er det bare å lime og holde delene sammen med tvinger til limet er herdet. Ikke behov for skruer.

    Kjeks får du kjøpt på bl.a Würth.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      er det noe fordel å bruke dette istedenfor skruer?
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        disse kjeksene får man vel kjøpt hos claas ohlson oxo mener jeg?? Du trenger ihvertfall en lamell fres som freser ut spor til kjeksen. kjeksene dynkes i lim med den hensikt å svelle ut i sporet sitt slik at platene låses sammen. man limer jo selvfølgelig rundt ellers som vanlig. fordelen er jo som sagt at du slipper å skru og evt. forborre
        Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

        Comment


        • #5
          Veldig enkelt forklart, så ser en lamellokjeks ut som en oval sirkel.

          Du freser sporet med en lamellfres, og putter lim+kjeks ned i sporet og langs med limkanten. Det som skjer, er at lamellkjeksen holder igjen begge sidene i kasse. Om la oss si at kassen din er 90cm bred, så freser du en kjeks pr 30cm, altså totalt 4 kjeks i siden.. 10 - 30 - 60 - 80 cm.. dette er mer enn nok, og har du ei god limfuge, så har du ikke bruk for skruer i det hele og det store.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            hmm kanskje jeg skal gjøre dette for jeg må bygge kassa i bilen, og det blir litt vanskelig med skruer. Tenkte å bruke vinkeljern, men hvis dette funker bra / like bra som skruer så går jeg nok for dette.

            Kjekt at noen tok dette opp, tror dette vil gjøre byggingen min mye enklere.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Men om det er vanskelig å skru inn skruer må det jo være vanskelig å komme til med tvinger også?
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Ja, du MÅ tvinge kassa sammen på noe vis med disse kjeksene, ellers blir det uberdårlig fuge.. Og da kunne du like gjerne brukt modell-leire for å hefte kassa sammen.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Jeg liker best Oreo, jeg. Men kjeksene i denne tråden fungerte til sitt bruk!

                  Jeg brukte et par spiker og kassas egenvekt da jeg limte sammen min. Fungerte ypperlig.

                  Comment


                  • #10
                    hva om man limer dette sammen og så bruker en et par vinkeljern for å holde det sammen, vil det fungere?
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dammed View Post
                      hva om man limer dette sammen og så bruker en et par vinkeljern for å holde det sammen, vil det fungere?
                      Ja, men hva er vitsen? Da er det bedre å finne noe tungt å legge oppå til limet tørker.
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                      Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                      Comment


                      • #12
                        ja selvsagt det vil fungere, det enkle er ofte det beste.
                        Mvh. Damir

                        Comment

                        Working...
                        X