Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-elementer i lukka kasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ-elementer i lukka kasser

    Hei igjen ja... Jeg har skjønt at de fleste høytalere spiller best i egne kasser,
    men er det sånn at SQ-høytalere i absolutt alle størrelser bør ha lukka kasser?
    Jeg har 12" sub i lukka kasse, og nå har jeg lagd til sånn at også mine 5.25"-
    woofere i fordørene spiller i lukka kasser ved hjelp av dempemateriale osv.
    Kanskje litt dumt spørsmål, men bør tweeter også ha en "lukka kasse"?

    Rock on
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Originally posted by TakeTheTime View Post
    Hei igjen ja... Jeg har skjønt at de fleste høytalere spiller best i egne kasser,
    men er det sånn at SQ-høytalere i absolutt alle størrelser bør ha lukka kasser?
    Jeg har 12" sub i lukka kasse, og nå har jeg lagd til sånn at også mine 5.25"-
    woofere i fordørene spiller i lukka kasser ved hjelp av dempemateriale osv.
    Kanskje litt dumt spørsmål, men bør tweeter også ha en "lukka kasse"?

    Rock on
    Er vel ingen regel at man må ha lukkede kasser for å få sq...?

    Nei diskanten din behøver ikke ha kasse!

    Man bygger kasse ut fra utstyrets egenskaper, hva man har plass til, eller hva man ønsker å oppnå.
    Det er ikke veldig "god sq" i en dårlig tunet reflekskasse, ei heller i en for stor/for liten lukket. Det er så mange forskjellige måter å gjøre dette på, at man ikke kan si at man MÅ sånn eller sånn!

    Ett tips for å få mere glede av hobbyen og kanskje også få bedre lyd etterhvert som man utvikler sine kunnskaper, er å sette seg inn i forskjellige typer av løsninger, se hva andre har gjort og finn ut hvorfor de har gjort nettopp sånn, studere litt informasjon bak forskjellige måter å løse ting på og ikke minst prøve ut de ideene man får ettersom kunnskapene øker! Man blir aldri utlært!
    Ting må prøves i praksis for å få noe særlig ut av det! Man MÅ høre på forskjellige anlegg og høre hva den som har bygget har gjort, og hvorfor han har gjort "sånn".. Det er ikke lett å få vettug informasjon om hvordan en ting låter i forhold til en annen, gjennom å lese på ett forum eller på nettet, men det står mye interessant rundt omkring! Det er ikke dumt å spørre HVORFOR en person har gjort akkurat sånn og hva han tenkte da han konstruerte det på denne måten istedet for en annen...

    Den aller beste og kanskje morsomste måten å drive denne hobbyen på, er å faktisk møtes, "prate sjit" og høre på hverandres biler og ideer! Da lærer man MYE!
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Originally posted by Joakim View Post
      Er vel ingen regel at man må ha lukkede kasser for å få sq...?

      Nei diskanten din behøver ikke ha kasse!

      Man bygger kasse ut fra utstyrets egenskaper, hva man har plass til, eller hva man ønsker å oppnå.
      Det er ikke veldig "god sq" i en dårlig tunet reflekskasse, ei heller i en for stor/for liten lukket.
      Neida jeg mente ikke at det var noen regel, men de fleste høytalere låter vel best med noe "rom" å spille i?
      Ok, måtte bare spørre. Men vil du si at døra mi er en "for stor" lukket kasse for midwoofer? Slik ser den ut:



      Også er den ca 150mm dyp. Det blir jo noen liter...?

      Originally posted by Joakim View Post
      Den aller beste og kanskje morsomste måten å drive denne hobbyen på, er å faktisk møtes, "prate sjit" og høre på hverandres biler og ideer! Da lærer man MYE!
      Ja det er sant! Men det har det blitt lite av, da det er veldig få av kompisene mine som driver med dette.
      Men har jo blitt kjent med et par på forumet, og har møtt en. Prata en god del- Tror vi begge lærte en del.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Ser bra ut den døra di!
        Ett element som er laget for å stå i dørmontering tåler fint så stor "kasse", så det bør ikke være noe problem! Du har isolert så ikke du får noe akustisk kortslutning for elementet, så det er bra!

        En viktig ting både når det gjelder kasser og dørmontering, eller montering av høyttalere generelt, er at det sitter skikkelig fast! Så det har noe å "sparke fra mot". Litt flåsete, så kan det sammenlignes med å aksellerere en bil på asfalt i forhold til is... Sitter ikke ting fast, så det kan vibrere, så vil ikke elementet yte det beste.

        Ta en tur på en konkurranse / treff til sommeren og pass på å få lytta på noen biler! Alle som driver med dette, synes det er gøy når det kommer folk som er interesserte og vil ha en lytt og prate sjit! Selv om vi ofte står og henger som en gjeng blaserte klyser så er vi ikke så ille.. hehe
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Originally posted by Joakim View Post
          Ser bra ut den døra di!
          Ett element som er laget for å stå i dørmontering tåler fint så stor "kasse", så det bør ikke være noe problem! Du har isolert så ikke du får noe akustisk kortslutning for elementet, så det er bra!

          En viktig ting både når det gjelder kasser og dørmontering, eller montering av høyttalere generelt, er at det sitter skikkelig fast! Så det har noe å "sparke fra mot". Litt flåsete, så kan det sammenlignes med å aksellerere en bil på asfalt i forhold til is... Sitter ikke ting fast, så det kan vibrere, så vil ikke elementet yte det beste.

          Ta en tur på en konkurranse / treff til sommeren og pass på å få lytta på noen biler! Alle som driver med dette, synes det er gøy når det kommer folk som er interesserte og vil ha en lytt og prate sjit! Selv om vi ofte står og henger som en gjeng blaserte klyser så er vi ikke så ille.. hehe
          Okei. Ja det er helt tett, og høytaleren sitter veldig godt fast,
          skrudde til mange skruer inn i den plata så hardt/godt jeg kunne.
          Og plata er også festa godt med 4 skruer i døra. Skal sitte veldig bra.
          Det neste blir å vinkle de oppover/mot fører, for jeg har skjønt det hjelper også?

          Ja jeg får ta meg en tur og bli litt bedre kjent.
          Da må du love å ta meg godt imot da, selvom jeg
          antakelig ikke har noe anlegg som er "konkurranse-dyktig"...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Hmm har vurdert litt på dette selv. Problemstillinga med porta kasser er vel det at du må ha mye større kasse iforhold til lukka?

            Samtidig så lurte jeg også på om det har noe for seg og bruke dempematter for å lage en lukka kasse i dørene. Virker som mye dempematter for å lukke igjen noen hull.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by tmolberg View Post
              Samtidig så lurte jeg også på om det har noe for seg og bruke dempematter for å lage en lukka kasse i dørene. Virker som mye dempematter for å lukke igjen noen hull.
              Det er da det jeg har gjort. Synes det funker fint Men måtte slenge på 2-3 lag for å få litt tykkelse over hullene...

              Opprinnelig var det fire store hull + en del småhull omkring:
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                jeg kommer til å stille med bassrefleks hvis det blir emma iår så får vi se hvordan det blir
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #9
                  Det er liksom ikke så veeeldig viktig om det er refleks eller lukket, eller en eller annen sær konstruksjon som skal sørge for å gi den laveste oktaven i ett anlegg. Det er jo bare bass..

                  Litt mere konsentrasjon på midbass, mellomtone og diskant og få dette til å spille sammen, er vel så viktig for å få god lyd!

                  Diskantelementet er faktisk det elementet som gjengir den aller største delen av frekvensområdet, men som det ofte sees på som enklest og minst viktig å gjøre skikkelig.
                  Mellomtoneelementene er de som gir lyd til det området i musikken som det mennesklige øret er mest følsomt for og som vi er best egnet til å høre om er "bra eller dårlig". Stemmer er det vi er best på å gjenkjenne, så området fra ca.400hz og oppover til 5-6khz er det de aller fleste mennesker kan definere klarest. Kanskje lurt å tenke på det når man bygger..?

                  Akkurat i bil, så er konsentrasjonen oftest rettet mot å få bass, mens det egentlig alltid er det enkleste å få bra! Det som ofte svikter i ett bilstereoanlegg av litt størrelse er midbass. Det kan være vanskelig å få den til å bli kraftig, presis og god nok til å møte en sinna sub bass. I tillegg til det så slurves det alt for mye med justering av det man har brukt masse kr og energi på å montere, men her skorter det mest på interessen for å lære har jeg intrykk av. Det er ikke sååå vanskelig om man gidder å prøve. De aller fleste finner ut av å bruke en pc og setter seg mere enn gjerne inn i avanserte mobiltelefoner og andre tekniske ting, så her er det bare å kline til! Det er mye å hente på dette området! Mere enn om man har 48,2 eller 48,4 liter i basskassa.

                  Ehh.. Litt OT kanskje, men kommer igang av og til..
                  Last edited by Joakim; 28-02-2010, 23:01.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Men Joakim. Nå lurer jeg på en ting her.
                    Jeg trodde det var sånn at en type bassrelfeks/bandpass kassekonstruksjon vil gi dypere bass kontra en lukket kasse til det samme elementet? Sett at de forskjellige konstruksjonene er optimalisert for elementet.
                    Eller er jeg i skauen og plokker bær?
                    VW Corrado - Prosjekt bil
                    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                    I´m BANKRUPT - A G60 owner

                    Comment


                    • #11
                      Suverent gode poeng Joakim. Kan ikke sies ofte nok egentlig.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Oekern View Post
                        Men Joakim. Nå lurer jeg på en ting her.
                        Jeg trodde det var sånn at en type bassrelfeks/bandpass kassekonstruksjon vil gi dypere bass kontra en lukket kasse til det samme elementet? Sett at de forskjellige konstruksjonene er optimalisert for elementet.
                        Eller er jeg i skauen og plokker bær?
                        En lukket kasse vil "rulle av" og spille lavere nedover i frekvens, alt ettersom størrelsen på kasse og hva slags bil den står i. Det vil være lettere å få den til å spille linjært ettersom alle biler har noe som kalles "cabingain" som gjør at lavere frekvenser får en økning av kupeen. En lukket kasse spiller sjelden så høyt i dB som en portet, men den portede kassen spiller lite eller ikkeno under portingsfrekvensen.

                        Egentlig så bør man vite hva man ønsker å oppnå, hvor stor kasse man har plass til, og da velge element ut fra det. Det er sjelden det foregår den veien.
                        Ett element som har resonansfrekvens på ex. 30hz vil kreve en porttuning på over 30hz (32 f.eks.) og vil ikke spille noe særlig under det. Elementet vil oppleve at "det ikke har kasse" under tuningfrekvensen, så da bør man bruke ett subsonicfilter og kutte vekk frekvensene under tuningfrekvensen for å hindre ukontrollerte membranutslag...
                        Man vil da ha en kraftig nivåøkning fra 30-40hz grunnet summering av portlyd og lyd fra elementet. Det samme elementet i lukket kasse vil spille lengre ned i frekvens, men ved lavere nivå. Den vil heller ikke har den pukkelen ved 30-40hz som den portede vil ha, så derfor spiller den ofte mere linjært. Den vil også spille dypere, og man kan justere opp de lave frekvensene så man får den linjær langt ned. Dette går seff. ut over hvor mye den tåler, men vil spille mere "riktig".

                        Lyden som kommer ut av porten vil være avhengig av tuningen (kassestørrelse, portdiameter og lengde) og vil gi en økning i nivå ved de frekvensene den er tunet til. En bandpass vil kun spille ut av porten, så den vil ha ett veldig smalt frekvensområde den spiller.

                        Hva som funker best, avhenger av hva man skal bruke den til. Skal man ha max dB ved en bestemt frekvens, så tuner man kassa til å spille høyest ved den frekvensen, (ofte peakfrekvensen i den bilen man har). Om peaken er ved 70hz så vil ikke den kassa spille veldig pent og linjært, men høyt i en dBdrag konk.. Skal man ha den til å spille musikk, så velger man andre løsninger. Det er mange høyttalere med god lyd som er portet, så dette avhenger av tuning og hva man ønsker å oppnå.

                        En liten avsporing..
                        Det er ikkeno som er lov eller ikke lov her, forvirrende JA...
                        18"eren jeg bruker i Bmw'n spille kun under resonansfrekvensen sin.. Den har en litt sær kasseløsning. Lukket kasse, men med ett resonanskammer innvendig som hjelper elementet til å spille veeeldig dypt. Elelementet har en resonansfrekvens på 31hz og spiller fra 30hz og ned.. Så ingen regel uten unntak.. :P
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Og brått så ble en engod del smartere idag også!
                          Takker og bukker for en meget god forklaring
                          Da har jo jeg treffi ganske bra, m.t.p at det jeg ønsker er pentlåtende lave frekvenser som også spiller dypest mulig. Har 2stk hx250 i en lukket kasse (litt mer volum pr element en anbefalt fra Hertz) Riktig nok ståendes på rommet for øyeblikket..
                          Last edited by Oekern; 01-03-2010, 19:31.
                          VW Corrado - Prosjekt bil
                          Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                          It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                          I´m BANKRUPT - A G60 owner

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Oekern View Post
                            Og brått så ble en engod del smartere idag også!
                            Takker og bukker for en meget god forklaring
                            Da har jo jeg treffi ganske bra, m.t.p at det jeg ønsker er pentlåtende lave frekvenser som også spiller dypest mulig. Har 2stk hx250 i en lukket kasse (litt mer volum pr element en anbefalt fra Hertz) Riktig nok ståendes på rommet for øyeblikket..
                            .......
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Med det samme du forklare de forskjellige kasse typene. Hvordan vil en kasse med en slavebass virke?
                              Mvh Thor Helge N. Rønning
                              Alfa Romeo 156 1.8 TS
                              Citroen Xantia Racerbil
                              Alpine Ground Zero Focal

                              Comment

                              Working...
                              X