Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til valg av komponenter til 3veis frontsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp til valg av komponenter til 3veis frontsett.

    Trenger som sagt litt hjelp/forsalg til komponenter i et 3veis frontsett.
    Det skal deles aktivt så trenger ikke delefilter. Komponentene kan egentlig være hva som helst. Men ønsker jo og kunne spille relativt høyt og høy sq. Kommer til og bygge om dørerne så opptil 8"midbass skal nok gå greit og få inn. Ellers begrenser det seg nok til 4"ish mellomtone og en normal størrelse diskant da begge disse må støpes inn i a-stolpen. Flott med noe ikke alle sammen har, men ikke en nødvendighet. Elementen kan ikke ha så stor dybde pga diverse mikkleri i dørene og at det skal inn i a stolpe. ebay og over dammen funker fint og handle fra Gjerne så billig som mulig selvfølgelig:P Men grensa går ved 2500-3000,-
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

  • #2
    Hvis du går ned til 3" mellomtone, er min personlige mening at det vil se mye bedre ut i A-stolpen. Når målene blir mindre, er det lettere å jobbe med også.

    Epifant har nok noen herlige, småsære forslag til deg etterhvert!

    Ellers har jeg kjempegod erfaring med denne 3" fra Tangband, som fint kan brukes hele veien opp uten separat diskant, om du får laget noen "pods" i A-stolpen som kan vinkles mot deg (noe som også er lettere med 3" enn 4").

    Med ett element fra f.eks. 250-300hz og opp, vil du slippe et par forsterkerkanaler, og en del jobb. Og i tillegg få litt wow-faktor.

    Du finner noen fine alternativer her også, ikke bare det elementet folk har gode erfaringer med:

    http://www.parts-express.com/wizards...AT&srchCat=576

    Comment


    • #3
      Størrelsene jeg skreiv satt jeg som maksbegrensning, så en 3" i stedet for 4" ser jeg egentlig bare på som et pluss...
      Hvis alt går som planlagt har jeg 7 forsterker kanaler og ta av, så trenger ikke spare inn Har sett litt på parts-express faktisk, men føler at jeg ikke har nok peiling til og skjønne meg på alle specs'a på de forskjellige elementene. Også har jeg faktisk sett på de tangband elementene, var vel du som anbefalte de et annet sted på forumet også?.
      Det jeg er ute etter da er litt punch i midbassen, men at det skal spille pent. Har lurt litt på og stille i emma i år, bare for og se hvordan det går
      Spiller: Pioneer p6600DVD
      Frontsett: Seas Lotus Performance
      Sub:Morel Elate Sw10

      Comment


      • #4
        Originally posted by Nemoas View Post
        . Har lurt litt på og stille i emma i år, bare for og se hvordan det går
        Nå er det nok mange EMMA deltagere/EMMA "folk" som blir fornøyde med den setninga der : )
        VW Corrado - Prosjekt bil
        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
        I´m BANKRUPT - A G60 owner

        Comment


        • #5
          Originally posted by Oekern View Post
          Nå er det nok mange EMMA deltagere/EMMA "folk" som blir fornøyde med den setninga der : )
          Absolutt! Jo flere vi er sammen o.s.v.

          Er viktig at folk forstår at EMMA er for alle, ikke kun med de som har fått sponset anlegget eller har en rik onkel

          Har selv en liten rakker som skal delta på EMMA med ting jeg hadde liggende i verkstedet og slikt. Kan bli spennende å se hvordan det går med den.

          Til trådstarter: Med et sånt budsjett så kan det kanskje lønne seg å gå for et 2-veis system i mange tilfeller. Da har du litt mer penger til selve komponentene og kan hende at det låter bedre med diskant og bassmellomtone av litt bedre kvalitet, en en mellomtone i tillegg og må "kjipe ned" på diskant og midbass.

          Bare en liten tanke...

          EDIT: Ser du bor 20 minutter unna meg. Du får stikke innom meg til uka så kan vi ta en liten prat og slikt vettu
          Last edited by Tony; 26-02-2010, 13:37.
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Apropos. Er terminlista for EMMA klar i år? dB-drag så jeg var oppdatert i fjor sommer en gang? :P

            Comment


            • #7
              Originally posted by Typhon View Post
              Til trådstarter: Med et sånt budsjett så kan det kanskje lønne seg å gå for et 2-veis system i mange tilfeller. Da har du litt mer penger til selve komponentene og kan hende at det låter bedre med diskant og bassmellomtone av litt bedre kvalitet, en en mellomtone i tillegg og må "kjipe ned" på diskant og midbass.

              Bare en liten tanke...
              Et 2veis kan jo også være aktuelt ja, men tanken med 3 veis med en gang var og sleppe og bygge om a stolpen 2 ganger Litt lat skal man jo være
              Men hvis noen har et forslag på et 2veis som vil spille bedre enn et 3veis i samme prisklassen så er jeg takknemmelig for det også selvfølgelig

              Originally posted by Typhon View Post
              EDIT: Ser du bor 20 minutter unna meg. Du får stikke innom meg til uka så kan vi ta en liten prat og slikt vettu
              Har vært lat igjen og ikke giddi og oppdatert profilen, har bodd i drammen et års tid nå. Så er nok enda nærmere enn 20 minutter. Hehe... Men en prat hadde vært flott ja.
              Spiller: Pioneer p6600DVD
              Frontsett: Seas Lotus Performance
              Sub:Morel Elate Sw10

              Comment


              • #8
                Dette er elementer som låter knakende bra til en veldig overkommelig pris.

                Fulltone, kan godt brukes uten diskant men da må du ta hensyn under montering. off-axis kan du glemme, da mister du toppoktavene.

                http://www.madisound.com/catalog/pro...roducts_id=266
                Om du finner ut du vil bruke litt mer penger kan jeg også anbefale Hybrid Audio's Legatia L3. 3" mellomtone som låter veldig bra. IMO er disse langt bedre enn tangband fulltonen som ble linket til over, jeg har den å.

                Midbass med god slaglengde og en Q som tilsier at den vil gi godt med bass i en bildør. Nedre mellomtone er forresten veldig bra i denne.

                http://www.madisound.com/catalog/pro...oducts_id=1512

                En av de mest naturlige diskantene jeg vet om, uansett pris. Et kupp.

                http://www.madisound.com/catalog/pro...oducts_id=1181
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  hva med...

                  til 471.- pr.stk?

                  http://www.mamut.net/dynabel/subdet128.htm
                  Mvh
                  Tufte's hotline

                  Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

                  Comment


                  • #10
                    mellomtone/midbass

                    17cm seas til 635.- pr stk

                    http://www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm
                    Mvh
                    Tufte's hotline

                    Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Oekern View Post
                      Nå er det nok mange EMMA deltagere/EMMA "folk" som blir fornøyde med den setninga der : )
                      hvorfor ikke komme selv, og være med på en sosial dag?

                      Ingen i EMMA som biter og vi er en sosial gjeng som gjerne deler gode (og helt sikkert dårlige) opplevelser av bygging og lyd i våre biler.

                      Her er alle velkomne og det finnes alltid en klasse som passer for enhver gutt og jente som brenner for lyd/installasjon i bilen sin.

                      Ikke minst det å dele erfaringer før en bygger, mens en bygger, tanker om forandringer i forhold til det en har nå, er med for å kunne få god lyd i bilen.

                      Så her finnes det ingen dårlig unnskyldning for å ikke møte opp, få bilen bli dømt og ikke minst få tilbake melding på hva som er virkelig bra og hva som kan gjøres med lyden eller installasjonen for å få det enda bedre. Og kommer en hjem med en premie i tillegg så er dette bonus, og i mange tilfeller så gir dette også blod på tann for å bruke mer konstruktiv tid i bilen etter tips om hvordan veien kan være videre.

                      Og er det en installsjon som en har planer om men ikke vet hvordan en skal komme videre så er det mange fagfolk som er med å konkurrerer som gjerne forteller den enkleste måten å komme et skritt videre på. Og selvsagt så er det mye enklere å vise og forstå hvordan ting kan gjøres i trinn 2 (eller 10) da det kan vises i den bilen du har med og eier. Så sånn sett så er det mye enklere å forklare og forstå hvordan ting kan gjøres eller trykkes da det kan forklares i praksis enn på et forum.

                      (I et forum så kan en lære mye teoretisk, men er så innmari vanskelig å forklare hvordan lyden er eller kan bli, da den bør oppleves, da det er jo gjerne øre vi hører lyden i og den er så vanskelig å forklare på hva en hører eller burde hørt...)

                      Da det gjelder lyden så er det også fler som har trykket på mange ulike spillere som kan være behjelpelig med hva som skjer i lyden om man gjør sånn eller sånn på den spilleren du eier.

                      Så og komme med bilen en dag eller 3 på et EMMA treff/konkurranse så kan dette være med på å bli fornøyd med installasjonen eller lyden som DU vil ha i bilen din, med et trykk eller to eller noen tips om hva som skal til for å feste ei basse kasse eller en forsterker for ikke å ødelegge bilens interiør for den som bare vil ha litt bedre lyd. Samtidig så kan det også være greit at utstyret sitter godt festet i tilfelle...

                      Et dommer kurs er også et godt tips å ta med seg for å få en sosial dag og ikke minst kunne lære mer om lyd i bil.
                      Last edited by Tufte; 27-02-2010, 10:48.
                      Mvh
                      Tufte's hotline

                      Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

                      Comment


                      • #12
                        De vifa-diskantene som heter xt25 vs xt19.. er det noe spesiell grunn til å velge den xt25 foran xt19? jeg har nemlig xt19 liggende i skjulet, og tenkte å kanskje leke meg litt med dem etterhvert i bilen

                        beklager om jeg kupper tråden litt.. er ikke meningen.
                        Sture Vedal

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by chin View Post
                          De vifa-diskantene som heter xt25 vs xt19.. er det noe spesiell grunn til å velge den xt25 foran xt19? jeg har nemlig xt19 liggende i skjulet, og tenkte å kanskje leke meg litt med dem etterhvert i bilen

                          beklager om jeg kupper tråden litt.. er ikke meningen.
                          xt25 har bedre følsomhet enn xt19, mens xt19 har bedre spredning av de øverste frekvensene. Xt25 kan også deles lavere enn xt19.
                          Ingen er best, kommer helt ann på hvordan de skal implementeres.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tufte View Post
                            Jepp. Er en grunn til at veldig mange dyre høyttalere bruker den diskanten.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Synes du har fått veldig mye bra råd til nå, men jeg kan selvsagt ikke dy meg for å komme drassende med noe eget

                              Peerless P830986, 3" fulltone. 258,- per stykk.


                              Peerless SLS 830667, 8" midbass. 695,- per stykk.


                              Totalt 1906 kroner. Sleng på noe smådill til 94 kroner om du finner noe annet du trenger, så får du gratis frakt også

                              Comment

                              Working...
                              X