Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyttaler/forsterker valg, trenger noen tips!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyttaler/forsterker valg, trenger noen tips!

    Vurderer å gjøre litt forandring i dørene ut mot våren, bytte høyttalere og eventuelt bygge om dørene litt og om skattefuten er snill til sommeren så kan det hende det blir nye forsterkere også.

    Nåværende høyttalere:
    3 par SoundStream TRC 6N 6.5" ->Link
    1 par Alpine SPR 13-S 5 1\4" ->Link

    Nåværende forsterkere
    4 Cadence XA175.2

    Så trenger litt input fra dere om hva dere synes jeg burde bytte først, forsterkerene eller høyttalere?
    Av høyttalere har jeg snust på Rockford T1652-S, Digital Designs, Focal, Hertz, Alpine og Seas.

    Av forsterkere har jeg sett på Dynabel BF 1502 og RF 1000.4, men er åpen for andre forslag også.

    Maksgrensen på høytalere er 10 000kr, antall pr dør er åpent, bare ikke over 3-4 høyttalere

    Forsterker budsjettet ligger på litt over 10 000, men kan bare ta en ting av gangen med det første
    Er ute etter noe som spiller pent, detaljert, høyt og med punch i.

    Så hva av høyttalere får man mest og best lyd ut av det beløpet?

    Takker for svar!
    Last edited by berniebp87; 23-02-2010, 21:35.
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Jeg ville uten tvil snekret sammen noe selv, for aktiv deling. Vil absolutt få mest for penga da, med mindre du får en knallrabatt fra en forhandler på noe "ferdigræl".

    For du skulle spille høyt, ikke sant? :P I såfall ville jeg gått for (dersom "ferdigræl") dette:

    Kun ett toveis komponentsett av høy kvalitet (f.eks. rundt 5000,-), i str. 5,25"-6,5" med gode mellomtoneegenskaper og høy følsomhet og effekttålighet, og satt på HPF v/ minst 250hz for å få maks SPL ut av det uten at det låter dritt. Kan brokoble en forsterker pr. kanal i komponentsettet, og deretter brokoble en forsterker på 1-2 separate midbasselementer i tillegg, pr. dør. Hvis du vil ha noenlunde SQ er det mye enklere å dele det opp sånn...

    Hvis SPL er viktigere, er det jo bare å kjøpe 2-3 par billigere komponentsett og 1-2 par billigere, løse midbasser.

    Om jeg skulle designet noe selv, ville jeg gått for så få og så store elementer som mulig. Får du plass til 8"/10" i dørene, f.eks.? Ville som nevnt over, heller hatt ren midbass fra 8"-10" i hver dør, og i tillegg én heftig 5,25"/6,5" som ren mellomtone, enn både midbass+mellomtone fra 3-4 stk middels 6,5"...

    For å toppe det hele, hadde jeg lagt en seriøs jobb i å vinkle et par 3" for å dekke det øverste frekvensområdet med maks sq OG spl. Ved å takle litt retningsbestemt problematikk i designfasen, har du muligheten til å få en utrolig heftig diskant (og øvre mellomtone) ved å gå for et par av disse (eller tilsvarende). http://www.parts-express.com/pe/show...number=264-844

    Mine låter virkelig fantastisk når man sitter i "the sweetspot" (som ikke er så utrolig liten som man skulle tro...). Prisen er jo latterlig. Og de spiller vanvittig HØYT med bittelite effekt, når man deler dem over 4-500hz!

    Edit: Eh, for å svare spesifikt med elementer til svar på spørsmålet ditt, kan det være greit å vite hvor store midbasselementer du får plass til. 1 stk 10"? 2 stk 8? 1 stk 8"? :P
    Last edited by Miniboom; 23-02-2010, 21:43.

    Comment


    • #3
      Det blir aktiv deling ja, om økonomien tillater det så blir det vel en RF 360.2 for mer EQ kontroll også.
      Hva jeg får plass til av midbass er ganske begrenset, den døra er ikke så voldsomt stor igrunn, så det blir vel en 8".

      Det jeg hadde tenkt meg så langt er en 8", 6.5", ca 3" mellomtone og et heftig diskant par i dørene. Eller 2 6.5 i stedet for 8". Trenger ikke mye bass fra oppsettet, det får subbene ta seg av, det som er viktig er at dørene klarer å henge med bassen bedre, så subbene ikke drukner ut vokalene etc.

      Edit: Den 3"eren såg veldig heftig ut!!
      Mvh Werner Harstad

      Comment


      • #4
        Koplet opp 3" i hver sin lille baffel (10x17cm eller noe slikt) for å teste hvordan de låter i dipol, og alt jeg kan si er WOW. Dekket baksiden av høyttaleren med et lag skumgummi, og da låter de enda bedre. Bittelitt mer bass, og mindre refleksjoner fra bakveggen.

        De har faktisk overraskende mye midbass til å være en 3" uten kasse (når man sitter rett foran, siden det åpenbart blir utfasing på sidene!). Diskanten er både luftig og oppløst, uten å være slitsom. Og de spiller som sagt veldig høyt med lite effekt.

        Mine 3" rakk aldri å komme seg ut i bilen, for å si det sånn. De lager nå vellyd på soverommet (når det ikke er noen andre som lager vellyden. :P).

        Oops. Over-sharing? :O


        Edit: Når det gjelder DIN bil, ville jeg definitivt forsøkt å finne ut hvor du vil ligge i balansen mellom SPL og SQ. Om du skal spille virkelig grisehøyt, kan det bli vanskelig å holde tritt med bassen, om du bare har ett sett mellomtone/diskant. Altså må du bruke flere mellomtoner/diskanter for å oppnå ønsket lydtrykk... Men du kan få masse faseproblemer ved å bruke flere elementer i samme frekvensområde.
        Last edited by Miniboom; 24-02-2010, 12:45.

        Comment


        • #5
          Kom til å tenke på noe... Hva med en slags array-konfigurasjon? Om du har flere like elementer (f.eks. de 3" fra Tangband) til å spille fra f.eks. 500hz og opp, kan du montere dem overfor hverandre for å få god horisontal spredning (vertical array). Sett mange på nettet gjør det sånn med "hushøyttalere" (og PA-høyttalere). Det krever igjen litt jobb med aiminga, men kan jo hende det vil låte greit. I alle fall høyt...

          Satt mine høyttalere inntil hverandre horisontalt (altså motsatt av hva du ville gjort i bilen), og jeg fikk fortsatt veldig god vertikal spredning uten at det låt dårlig på noen måte. Bare høyere, så klart... (og med veldig retningsbestemt lyd i horisontal retning).

          Comment


          • #6
            Originally posted by Miniboom View Post

            Mine 3" rakk aldri å komme seg ut i bilen, for å si det sånn. De lager nå vellyd på soverommet (når det ikke er noen andre som lager vellyden. :P).

            Oops. Over-sharing? :O

            Nei, den type vellyd kalles "overlapping"...

            ang de 3" har jeg vært veldig nysjerrig på og. Hvor mye kom de på til slutt= og hvordan er on-off/aksis miniboom?
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Ca 600,- tror jeg det ble for et par. Off axis-responsen ved de høyeste frekvensene er ikke mye å skryte av, men du skal et stykke utenfor 90-grader'n før det blir et virkelig problem. Syns jeg.

              Comment


              • #8
                Jeg skal ha DLS Scandinavia diskant/mellomtone og DDW 6.5 Midbasser. Du kan sikkert få en lytt hvis vi treffes ett el annet sted i sommer
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #9
                  Originally posted by biffen071278 View Post
                  Jeg skal ha DLS Scandinavia diskant/mellomtone og DDW 6.5 Midbasser. Du kan sikkert få en lytt hvis vi treffes ett el annet sted i sommer
                  Høres bra ut

                  Originally posted by Miniboom View Post
                  Ca 600,- tror jeg det ble for et par. Off axis-responsen ved de høyeste frekvensene er ikke mye å skryte av, men du skal et stykke utenfor 90-grader'n før det blir et virkelig problem. Syns jeg.
                  Den frister veldig! Men vil helst at alle høyttalerene skal være av samme merke, så da blir den utelukket egentlig. Det jeg har blitt mest tiltrukket av er Rockford Fosgate, liker designet dems og den nye versonen skal visstnok spille veldig bra etter det jeg har lest rundt om på nettet. Hvis det blir RF blir det 2 par T1652S, ett par T152S og ett par T1T-S diskanter. Er det noen som mener noe annet merke er bedre for det beløpet, skrik ut
                  Mvh Werner Harstad

                  Comment


                  • #10
                    Bedre enn det, for 10 500,-? Det vil jeg da absolutt tro. Men jeg tror du må forklare meg hensikten med å "kaste bort" masse godlyd for å gå for ett merke, og kjøpe en drøss sett i forskjellige størrelser. For jeg ser ikke helt logikken... Hva er det du oppnår med komponentene du listet opp, kontra å bruke samme sum på ETT sett? Jeg antar du har en plan når du skal bruke ti tusenlapper?

                    Om vi sier at du får bedre lyd til mindre penger dersom alt du trenger å gjøre er å blande det beste fra forskjellige merker?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Bedre enn det, for 10 500,-? Det vil jeg da absolutt tro. Men jeg tror du må forklare meg hensikten med å "kaste bort" masse godlyd for å gå for ett merke, og kjøpe en drøss sett i forskjellige størrelser. For jeg ser ikke helt logikken... Hva er det du oppnår med komponentene du listet opp, kontra å bruke samme sum på ETT sett? Jeg antar du har en plan når du skal bruke ti tusenlapper?

                      Om vi sier at du får bedre lyd til mindre penger dersom alt du trenger å gjøre er å blande det beste fra forskjellige merker?
                      Grunnen til at jeg vil ha samme merke på høyttalerene er at jeg vil at det skal matche, i stedet for å ha flere forskjellige merker i dørene. Og grunnen til at jeg vil ha en "drøss" med sett i forskjellige str. er at jeg tror det vil spille høyere og at 2 6.5 og 1 5.25 passer veldig bra i døra mi, uten å bli bortgjemt ved siden av setet.

                      Jeg har en plan på gang ja Og grensen for hva jeg er villig til å bruke er 10 lapper. Ingenting er bestemt ennå og det blir ikke handlet noe før jeg er 110% sikker på at det jeg kjøper får jeg mest og best lyd ut av. Og har ikke sagt at jeg må ha mer enn 1 sett heller, (det ville gjort støpejobben mye lettere, hehe ), er bare ute etter ett oppsett som spiller høyt, pent og fyldig.
                      Mvh Werner Harstad

                      Comment


                      • #12
                        Skal du spille høyt inni bilen eller skal du spille for alle andre med dørene åpne? Jeg vil nok anta et kun ET sett med 6,5" spiller mer en høyt nok for de aller fleste. Håper bare ikke du konstant kjører med volumknotten på maks
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Skal du spille høyt inni bilen eller skal du spille for alle andre med dørene åpne? Jeg vil nok anta et kun ET sett med 6,5" spiller mer en høyt nok for de aller fleste. Håper bare ikke du konstant kjører med volumknotten på maks
                          Jeg kjører konstant med volumknotten på maks - men så har jeg ikke bassopplegget til Bernie heller! :P

                          Pokker heller, har ikke kjøpt bilstereoen for å høre på veistøy og vindsus? Eller kjærester?

                          Comment


                          • #14
                            HØYT, pent og fyldig: B&C 8NDL51 + Seas DXT. 424 dollar per sett. Med doble 8-tommers midbasser; 744 dollar. Pluss frakt og sånt såklart. Uansett sirkomsnusk halve prisen

                            EDIT: Bilradiospesialisten har nok muligheter for litt "kompispris", så etter rabatter der og frakt, moms og fortollingsgebyr på det andre settet er nok ikke prisen det dobbelte. Men uansett lavere.

                            Last edited by epifant; 24-02-2010, 19:46.

                            Comment


                            • #15
                              Finner du noen Seas midbasser, kanskje han lar seg lure?

                              Comment

                              Working...
                              X